Toyota Corolla: Zo’n auto waar je geen omkijken naar hebt

Toyota Corolla hatchback Jolie 2023

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Design
7.5 Comfort
7.5 Drive
9 Value for money
7.8

Voor het testen van de nieuwste Toyota Corolla 1.8L en 2.0L Touring Sports toog Jolie Jacobs naar het winderige en regenachtige Málaga. En aan de bewolkte Costa del Sol liet Toyota wederom zien waar hun topprioriteit ligt.

Sinds de Corolla in 1966 het levenslicht zag, zijn er 50 miljoen Corolla’s verkocht. Wanneer je al die auto’s achter elkaar zou zetten, neus aan achterbumper, ontstaat er een lint wat zes keer de wereld rond kan gaan. Zes keer! Dat zegt wel iets over de immense populariteit van deze Japanner. Die is ongekend. En zo gek is dat niet, want onder het sportieve uiterlijk huist een degelijk en betrouwbaar karakter. Zoals ze bij Toyota zelf zeggen: ‘veiligheid is geen optie’. Ze bedoelen natuurlijk luxe-optie. Je zal die zin maar verkeerd interpreteren… ????. Met die safety first instelling winnen ze een hoop. Aan veiligheidstechnologieën is er dan ook geen gebrek. Of ik daar zelf ook blij van werd, vertel ik je later.

Drive: Toyota Corolla 2.0L Touring Sports GR-Sport

Als ik vroeg in de ochtend in de 2.0L Touring Sports stap rijd ik richting het achterland. De bergweggetjes leiden me door de heuvels richting de met sneeuw verlichte bergtoppen die nog net het eerste en laatste beetje zonlicht vangen voordat de Costa del Sol veranderd in een grijs en troosteloos landschap. Ondanks dat het weer niet helemaal meewerkte, zat de sfeer in de auto er goed in. Deze Corolla is namelijk voorzien van de vijfde generatie hybride aandrijflijn en daar wordt een mens blij van. Het vermogen is hierdoor toegenomen. Met 196 paardenkrachten onder de kap sprint hij van 0-100 in 7,5 tellen. Je voelt de versnelling inzetten wanneer je iemand snel wilt inhalen. De elektromotor doet eerst zijn werk en de hybride neemt het daarna soepel van hem over.

Om het sportieve gevoel te versterken heeft Toyota de GR Sport uitvoering op de Europese markt gebracht. De kuipvormige stoeltjes zijn rood doorgestikt en het GR logo vind je prominent in de hoofdsteun terug. Ook aan de buitenkant is het direct duidelijk dat je te maken hebt met deze zeer populaire uitvoering. De nieuwe 18 inch lichtmetalen velgen en de nieuwe achterbumper maken dit meer dan duidelijk.

Lees ook:  Naar deze vijf auto’s waren jullie het meest nieuwsgierig in 2023

Comfort: Veiligheid voorop

Hoe verder ik de bergen in rijd, hoe duidelijker het wordt dat Toyota haar veiligheidssystemen heeft verbeterd. De Proactive Driving Assist (PDA) zorgt ervoor dat er wordt afgeremd of geremd als de auto een voertuig, of in mijn geval, een langs de weg lopend persoon detecteert. Zo helpt het systeem de bestuurder om snel in te grijpen en aanrijdingen te voorkomen. Ook reageert het Steering Assist Systeem wanneer je een bocht nadert. Het past automatisch de stuurkracht aan om de bestuurder te helpen om een geschikte stuurhoek te nemen. In bergachtig gebied kan ik me goed voorstellen dat het je helpt als je al uren aan het rijden bent. Ik denk direct aan mijn vakanties richting het zuiden van Europa. Nu ben ik echter zo fit als een hoentje en ben ik blij dat je het systeem minder sterk kan afstellen, want ik schrok soms meer van het reactievermogen van de auto dan de persoon die op tientallen meters afstand voor mij aan de andere kant van de weg liep.

No baby in the back?

Toen ik terug was bij het hotel en van auto wisselde, de 1.8L hatchback stond al op me te wachten, werd ik bijna direct aan een volgend veiligheidssysteem herinnert. Eentje waar iedereen blij van wordt. Ik legde namelijk mijn koffer op de achterbank, stapte in en reed de auto een eindje naar voren om mijn passagier op te pikken. Toen ik de autodeur opende, klonk er een waarschuwingssignaal die me erop attendeerde dat ik, voordat ik wegreed de achterdeur had geopend. Toyota hoopt hiermee het aantal gevallen te verminderen dat mensen iets of iemand (denk niet alleen aan bagage, maar ook aan een hond of een baby) op de achterbank achterlaat. En ook het uitstappen gebeurt gecontroleerd, want de Blind Spot Monitor (alleen aanwezig op de voorste deuren) heeft een radar die checkt of er fietsers van achteren naderen. Zodra dat het geval is, klinkt er een waarschuwingssignaal.

Ik neem bij het instappen even de tijd voor het instellen van mijn route. Het 12,3 inch display werkt snel en licht en is vooral makkelijk te bedienen. Iets wat voor mij belangrijk is, gezien ik een groot liefhebber van het ouderwetse knoppensysteem ben. Maar goed, dit instrumentarium werkt prettig en zeker niet onbelangrijk: je kunt als bestuurder zelf kiezen welke informatie er wordt weergegeven.

Lees ook:  Peugeot e-5008 getest: de perfecte elektrische suv voor het gezin van 7

Drive: Toyota Corolla 1.8L hatchback

Maar nu was de hatchback aan de beurt. Met 1.8L en 140 pk is hij uiteraard een stuk minder rap dan de 2.0L versie, maar desalniettemin is ook hier het vermogen toegenomen. Van 0-100 in 9,2 seconde voelt toch een stuk sneller dan zijn voorganger (0-100 in 11 sec). Ik stuurde de Toyota richting de kust, waar de zee wild tegen de rotsen vloog en de wind aan het stuur probeerde te trekken. Maar de Japanner gaf geen centimeter mee. Ook nu werd het duidelijk wat Toyota met ‘veiligheid is geen luxe-optie’ bedoelt. Alles aan deze auto voelt degelijk. En dat terwijl de auto 18 kilo lichter is geworden. Er is geen moment dat je verrast wordt. Dat kan een voordeel, maar voor sommige mensen ook een nadeel zijn. In dit soort weeromstandigheden zie ik vooral het voordeel. Een ander voordeel is dat de hybride aandrijflijn minder toeren draait dan voorheen. Dat is vooral merkbaar op de snelweg. Het is rustiger in de auto. Anders dan wanneer je door dorpen of bergen rijdt en de auto wat hoger in de toeren schiet.

Value for money

Voor beide auto’s geldt dat de uitstoot is teruggedrongen. De 2.0L heeft een uitstoot vanaf 102 gram per kilometer (16 gram lager dan voorheen). De 1.8L heeft een uitstoot van 100 gram per kilometer (2 gram lager dan voorheen). Daarnaast zijn er twee nieuwe kleuren beschikbaar, Juniper Blue Metallic (hele mooie keuze voor de Corolla) en Ash Grey Metallic (hele veilige keuze voor de Corolla ???? ).

De Corolla is er al vanaf 33.995 euro inclusief 10 jaar(!) garantie tot 200.000 kilometer (eventueel overdraagbaar naar de volgende eigenaar).

Comments

comments

Written By
More from Jolie Jacobs
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: DE ZENMAZTER
Hoe flikken ze het toch elke keer? De designfabriek die Mazda heet,...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *