Met een Aston Martin DBX707 het ijs op: van driften tot James bond-praktijken

Aston Martin DBX707 WWCOTY Rowan

We kunnen er niet omheen: de DBX707 is Aston Martins bruutste SUV ooit. Het is hun absolute paradepaardje en waarschijnlijk ook de laatste in zijn soort. Om deze bazenbak nog een keer in het (winter)zonnetje te zetten – en te bewijzen waar hij allemaal toe in staat is – vertrok Rowan naar Oostenrijk om opnieuw plaats te nemen achter het stuur van deze 707 pk sterke wagen. Dit keer geen testtrack of off-road route, maar glibberige sneeuw en spek glad ijs.

En ja, dat was net zo waanzinnig als dat je denkt. Dus ik neem je even mee in mijn dag.

Ice, ice, baby

Besneeuwde bergtoppen en een strakblauwe lucht waren het decor van het Ladies Only Ice Driving event in Saalfelden, Oostenrijk. Tussen de bergen lag het besneeuwde Experience Center: een uitgestrekt stuk in wit gehuld land. Alleen een paar oranje pionnen verraden dat er verschillende routes onder de sneeuw verstopt lagen. Helaas was het uitzonderlijk warm voor eind februari (hallo klimaatverandering…) waardoor het team van Aston Martin met man en macht heeft moeten werken om voldoende sneeuw en ijs te verzamelen. Gelukkig had het die nacht toch nog gevroren, waardoor de baan in vrij goede conditie was om optimaal te kunnen genieten van de glibberige ondergrond.

Een luxe SUV van minimaal 300.000 euro stuur je natuurlijk niet zomaar de sneeuw in. Daarvoor werden we begeleid door twee toppers van instructeurs: Fabian Vettel (ja, broer van) en Jules Szymkowiak. Twee ervaren coureurs die ons via een portofoon over het ijs coachen.

ESP uit

Om een beetje feeling te krijgen met de winterse omstandigheden, startten we met een slalom over het ijs. Het uiteindelijke doel? Dansend het ijs over met een kont die van links naar recht zou zwaaien. Een uitdaging met een vierwielaangedreven wagen; de timing moet perfect zijn om de goede balans tussen overstuur en onderstuur te bewaren. Het eerste rondje met de ESP aan bewees wederom dat de DBX707 een ontzettend veilige auto is. Uiteraard voel je de auto wat glijden op een plakkaat ijs, maar je voelt ook dat hij continu aan het corrigeren is om te zorgen dat je veilig rechtdoor kunt rijden en de wagen niet uitbreekt. Maar dat was natuurlijk juist wat we wilden, dus de ESP ging uiteindelijk he-le-maal uit.

En dan komt het aan op skills, timing en geen angst. Met 707 pk is de DBX ontzéttend krachtig, soms zelfs te krachtig om de kont op een subtiele wijze om te krijgen. Geduld en Fingerspitzengefühl waren een must, want als je eenmaal ongecontroleerd begint te glijden dan ben je de DBX zo kwijt. Hij is namelijk lang (5 meter!) en zwaar (2.245 kilo). Snelheid maken, een dot gas geven, rap tegen sturen, gas blijven geven om grip te houden én een beetje geluk zijn de ingrediënten voor een goede drift. Ga je in alle enthousiasme té gretig op het gas? Dan sta je binnen de kortste keren achterstevoren. Ook een ervaring an sich.

Lees ook:  ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?

Brute luxe

Performance SUV’s zijn sowieso al een categorie apart, waarbij deze 707 pk sterke DBX aan de top van het Europese segment staat. Deze krachtige vierwielaangedreven wagen is gigantisch rap, zonder dat hij inlevert op sophisticated looks zoals we van de Britten gewend zijn. In vergelijking met de ‘gewone’ Aston Martin DBX oogt de 707 wel een stuk bruter. Overal waar je kijkt sieren flinke luchtinlaten het design. De bekende Aston Martin grille is ook hier overduidelijk aanwezig en de wagen behoudt zijn sportieve looks vanwege de coupé-achtige daklijn.

Het hart van de 707 is een 4.0-liter V8. Dit motorblok is opnieuw onder handen genomen en is nu voorzien van grotere turbochargers en een afwijkende kalibratie. Zo hebben de Vantage, DB11 en DBX hebben ook allemaal een eigen afstelling van dit machtige motorblok. Op het ijs heb ik deze V8 natuurlijk niet op zijn limieten getest. Integendeel. De verfijnde afstelling van deze wagen bewijst juist dat je ook in uitdagende omstandigheden de 707 pk in bedwang kan houden, zodat elke rit veilig is. Ook in de sneeuw. Hij voelt solide en veilig aan, en is de SUV met zijn 2245 kilo alles behalve onvoorspelbaar. Ondanks dat ik af en toe uit de bocht ben gevlogen, heeft de auto mij nooit onaangenaam verrast. Ik zat juist heel zelfverzekerd achter het stuur.

Bond, Rowan Bond

En zelfvertrouwen was precies hetgeen wat ik nodig had voor een nieuw onderdeel van het programma. Wie aan Aston Martin denkt, denkt automatisch ook aan James Bond. Een klein Bond-onderdeel op het ijs kon daarom niet ontbreken, dus het was tijd voor een J-turn. Deze manoeuvre moet je onder de knie hebben als je – net als James Bond – een goede geheim agent wil zijn. Bij een J-turn is het de bedoeling dat je vol gas achteruit rijdt en daarna je stuur omgooit, zodat een draai van 180 graden omdraait. Om vervolgens te ontsnappen aan je aartsrivalen, zet je je auto weer in de eerste versnelling (of in dit geval in ‘drive’) om te maken dat je wegkomt. Maar dan op ijs.

Ik kan me voorstellen dat deze manoeuvre met een kleinere auto en op droog asfalt een stuk sneller aanvoelt. Een J-turn in een DBX707 maken, voelde namelijk alsof ik in een sequel van Skyfall zat: een heldhaftig slomo-shot terwijl Rowan Bond ontsnapt uit de handen van de bad guys. Het gaat nogal tegen je natuur in om met hoge snelheid achteruit te rijden en om vervolgens ook nog je stuur een genadeloze ruk te geven. Als je eenmaal omgedraaid bent, is het op het ijs nogal een uitdaging om weer snel van je plek te komen. Ten eerste heb je precies nul grip en ten tweede is de DBX707 het duidelijk niet gewend om te ontsnappen aan handlangers van de grootste maffiabazen ter wereld. Je zet de auto namelijk niet in ‘Drive’ met een pook, maar met een knop boven het grote multimedia-scherm. Mensen Met Korte Armen kunnen een goede ontsnappingspoging sowieso vergeten, aangezien je dan amper bij de knop komt. Daarbij had de 707 moeite met schakelen en schoot ‘ie in z’n vrij, waardoor je – vooral je achtervolgers – aan het verstikken bent met CO2 in plaats van dat je maakt dat je wegkomt. Daarom mijn tip: altijd een Mr of Mrs Moneypenny meenemen op de passagiersstoel. Dan kan hij of zij de ‘D’ indrukken ;-). Ik ben overigens wel geslaagd voor mijn J-turn. Of dat betekent dat ik ook potentie heb om geheim agent te worden, dat laat ik even in het midden.

Driften

Na uren spelen op het ijs, is de angst om de macht over het stuur de verliezen als sneeuw voor de zon verdwenen. Het laatste half uur kregen we de tijd om al onze skills nog een keer in de strijd te gooien op een kort circuit wat uitermate geschikt was om te driften. Met een grote glimlach op mijn gezicht gooide ik de DBX707 voor de laatste keer dwars. De sneeuw langs de baan spatte langs de achterste wielkasten omhoog, terwijl het luide gebrul van de V8 zich een weg baande naar de uitlaten. Het voelt oppermachtig om zo’n bruut bakbeest te temmen in de sneeuw: al je zintuigen worden geprikkeld. Ik voelde me eindelijk die badass, die ik altijd al had willen zijn.

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Tot slot

Als autoliefhebber breekt mijn hart een beetje dat dit motorische geweld binnenkort verleden tijd is. Ook al is dat misschien maar beter, want dan blijven de bergtoppen in Saalfelden in de toekomst hopelijk ook nog besneeuwd.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Nieuw: plug-in-hybride Porsche Cayenne
Ook het sportieve automerk Porsche richt zich vol op elektromobiliteit, dus hun...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *