Renault Rafale: Een welkome afwisseling op de weg

Renault Rafale

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Design
8 Drive
8 Comfort
7 Value for money
7.5

Twee blauwe voertuigen kijken me aan, beiden dragen dezelfde naam: Rafale. De een is een (replica) racevliegtuig uit 1934 en de ander een personenauto uit 2024, allebei aangedreven door een Renault motor. Het Franse merk laat nadrukkelijk weten dat het vliegtuig een grote inspiratiebron is geweest voor de personenauto, waar ik mee op stap mag.

Ik reisde voor FemmeFrontaal af naar het Spaanse Sevilla om de nieuwe Renault Rafale te testen.

Drive

De Rafale is het nieuwe paradepaard van Renault. Hoewel deze SUV-coupe zowel de motor als het platform met de Espace en de Australe deelt, is alle aandacht gericht op sportiviteit en goede rijeigenschappen in combinatie met zuinig rijgedrag.

In het vooronder ligt een 1,2 liter driecilinder turbobenzine motor die samenwerkt met twee elektromotoren (200 pk in totaal). Het is een full hybrid motor. Kort gezegd wordt er gewisseld tussen de elektrische- en de brandstofmotor. Tijdens het rijden kan het systeem energie terugwinnen (regenereren) bij het remmen. Laat ik het gaspedaal los dan remt de auto op de elektromotor af en wint zo weer energie terug. Er zijn vier regeneratie standen beschikbaar waarmee ik zelf kan kiezen hoe hard de auto afremt, hiermee rijd ik heel zuinig. Volgens Renault heeft de Rafale een actieradius tot wel 1.100 kilometer. Bretagne here I come!

Die 200 pk is meer dan voldoende om me door het dagelijkse verkeer heen te manoeuvreren. En ik moet het rustig aan doen met het gaspedaal, want als ik te enthousiast met mijn rechtervoet ben, voel ik wel een behoorlijk vertraging tussen het gaspedaal en de reactie van de auto.

Wat soepeler werkt is het 4control system. Dit betekent dat bij lage snelheden de achterwielen tot vijf graden in tegengestelde richting draaien als de voorwielen. Dit geeft de Rafale een draaicirkel van een Clio! Bij hogere snelheid draaien de achterwielen tot één graad dezelfde richting als de voorwielen om meer controle te geven bij bijvoorbeeld hoge snelheid in de bochten. Vernuftig systeem wat prima werkt.

Lees ook:  Lexus LBX: de kleinste die de grootste moet worden

Design

Met de Rafale geeft Renault het startschot voor een nieuwe designtaal die gevoerd gaat worden. Deze taal moet meer mensen overtuigen van het ‘image à la mode’ van Renault. De auto ziet er zeker niet saai uit, en overal gebeurt wel wat: van de grill met ruitpatroon, de scherpe lijnen aan de zijkant van de deuren tot de achterlichten die geïnspireerd zijn op Chinese tangrampuzzels.

Ik reed de esprit-Alpine versie, waarbij zowel buiten als binnen het Alpine logo terugkomt. Hoewel de auto in Spanje wordt gebouwd, is het interieur een Frans feestje, compleet met stiksels in de drie kleuren van de Franse vlag op het stuur, de deurpanelen en de stoelen. Dit beetje chauvinisme kan ik wel waarderen.

Nu ik toch binnen zit zie ik een panoramadak met het Solarbay systeem, en dat is bijzonder. Ken je die vergaderruimtes waar het glas met een knip van je vingers melkwit wordt? Dat kan dit panoramadak ook, maar dan met een knopje of met je stem (voice control).

De sportieve Alpine stoelen houden mij verder prima op de plek dankzij het alcantara. Deze stof is ook nog eens een beetje milieuvriendelijk omdat het voor 61% gerecycled is.

Comfort

Vanbinnen is er genoeg ruimte voor al je vakantiebagage naar Zuid-Frankrijk zonder jezelf op te vouwen. Ondanks het coupé model is ook de hoofdruimte achterin voldoende voor medepassagiers. Dit komt mede door het eerdergenoemde Solarbay dak. Renault heeft lang nagedacht over de armsteun op de achterbank, deze heeft namelijk twee USB-poorten, een opbergruimte, bekerhouders én twee uitklapbare schermstandaards. Ideaal om tijdens lange ritten je medepassagiers stil te houden met een filmpje (tenzij je ze hoort klagen over je rijstijl).

De Rafale is standaard al sportief afgesteld, al kan je met de Multi Sense knop aan het stuur verschillende rijmodi kiezen waarmee je de stuurinput, motorrespons en het onderstel kan aanpassen. Niet dat je er ineens een andere auto van krijgt, maar de fijnproevers onder ons merken het verschil wel.

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

En tel uit je winst, tot maar liefst 32(!) ADAS-bestuurdersassistentiesystemen kijken met je mee tijdens het rijden. Word je gek van alle piepjes? Daar heeft Renault een oplossing voor met de My Safety Switch. Dit is een knopje op het dasboard waarmee ik voorkeursinstellingen voor vijf ADAS-bestuurdersassistentiesystemen tegelijkertijd deactiveren.

Ook kan ik met mijn stem, dankzij Google Assistant, de auto allerlei commando’s geven: “Zet de airco hoger”, “Navigeer naar een goed Frans restaurant in de buurt”, “Vertel een Belgenmop”, het kan allemaal en het werkt goed. Wat er ook goed uit ziet, maar dan op grafisch vlak, is het OpenR Link-multimediasysteem, werkt gebruiksvriendelijk, en het wijst zich als vanzelf.

Value for money

De Rafale komt in drie uitvoeringen. Ik reed de Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 die €51.490 moet kosten. Niet goedkoop, daarom heet het ook het ‘nieuwe vlaggenschip’ van Renault. De auto zit standaard al vol met snufjes, dus veel van de optielijst heb je niet meer nodig. Later dit jaar komt de Techno uitvoering voor €47.490 én de sportiefste van het stel: de Rafale E-Tech 4×4 met 300 pk. De prijs van dat model is ten tijde van dit schrijven nog niet bekend gemaakt.

Met welke concurrenten kun je rekening houden? Kijkende naar het hybride SUV-Coupe D-segment is er geen auto die er wat betreft looks op lijkt. Renault zelf ziet de DS7, Peugeot 5008, Skoda Kodiaq en VW Tiguan als competitors in de markt.

Met de Rafale heeft Renault een (mock)cocktail van sportiviteit, comfort en zuinigheid bij elkaar gemixt, én het resultaat mag er zijn. Het gemak van elektrisch rijden in combinatie met een benzinemotor geeft de nodige zekerheid, want van range anxiety is met deze hybride uiteraard geen sprake. Of het een verkoophit in Nederland wordt, dát is nog even de vraag, maar de Rafale is zeker een welkome afwisseling op de Nederlandse wegen!

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Knetteren op het circuit met de nieuwe Hyundai i30N
Men neme een aantal technische koppen gecombineerd met de Nürburgring. Voeg daar...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *