Volvo EX90: Op de drempel van perfectie

Volvo EX90 FemmeFrontaal Marjolein
Photocredit: Elco van der Meer

FemmeFrontaal Awesomeness

9.5 Looks
9.0 Comfort
9.5 Drive
8.5 Value for money
9.1

“Maar de Volvo EX90, die is er toch al lang?” Een opmerking die ik meer dan eens hoorde toen ik vertelde dat ik deze auto mocht testen voor FemmeFrontaal.

En inderdaad, de Volvo EX90 werd al een tijd geleden (eind 2022) aangekondigd. Maar nu, bijna twee jaar later, rollen de eerste EX90’s pas van de band in South Carolina. De reden waarom dit zo lang heeft geduurd? De auto was nog niet af. Geduld is een schone zaak, maar vorige week was het eindelijk zover en vloog FemmeFrontaal’s Marjolein naar de Golden State om een eerste indruk te krijgen van de nieuwe, volledig elektrische, flagship-SUV van Volvo.

Met natuurlijk de grote vraag: was de auto het lange wachten waard?

Looks

Als Volvo ergens goed in is, dan is het wel in merkconsistentie, en de Volvo EX90 is daarop geen uitzondering. Van buiten is het onmiskenbaar Volvo. De EX90 komt standaard in de kleur ‘Vapour Grey’, dezelfde kleur waarin wij reden, maar hij is ook verkrijgbaar in een aantal andere opvallende kleuren, waarbij ‘Sand Dune’ en ‘Mulberry Red’ bovenaan ons favorietenlijstje staan.

Tussen al het pick-up en SUV geweld in de VS viel deze zevenzitter qua afmetingen niet direct op op de Amerikaanse wegen, maar vergis je niet: 5.03 meter lang, 2.03 meter breed en met 1.75 meter hoogte langer dan de gemiddelde FemmeFrontaal redacteur. En daarmee is het – naar Nederlandse maatstaven- weldegelijk een auto naar Amerikaanse harten.

Tijd om in te stappen. Dat doen we niet meer met een traditionele sleutel, want je smartphone is nu de sleutel. Vanaf ongeveer 10 meter herkent de auto dat je in de buurt bent, en zodra je op zo’n 3 à 4 meter van de auto bent, ontgrendelt hij automatisch. Vervolgens leg je je telefoon in het daarvoor bestemde vak en kun je wegrijden. Je denkt misschien: “Ja, maar wat als mijn batterij leeg is?” Geen zorgen, de auto wordt ook geleverd met een NFC-kaart waarmee je hem alsnog kunt ontgrendelen en wegrijden. Overigens moeten we eerlijk zeggen dat het Phone as Key-systeem nog niet helemaal optimaal werkte toen wij de auto reden, en ook de herkenning van de NFC-kaart liet tijdens de testrit soms te wensen over. Er zijn dus nog wat kinderziektes in dit systeem die Volvo moet oplossen.

Het interieur van de EX90 is Scandinavisch chique: ruim, strak en luxe. Er is gebruikgemaakt van hoogwaardige materialen (wij reden in een testauto met een Wool Blend-interieur), wat het interieur een zeer fraaie uitstraling geeft.

De cleane look wordt versterkt doordat er bijna geen fysieke knoppen aanwezig zijn in de auto; de bediening verloopt hoofdzakelijk via het opvallende 14,5-inch touchscreen in het midden van de cockpit. Dit touchscreen draait op Android, met standaard geïntegreerde apps zoals Google Maps en Spotify, en is volledig aan te passen aan je eigen voorkeuren. Naast de infotainment is het touchscreen ook het centrale besturingssysteem voor vrijwel alle functies van deze auto, van het openen van het dashboardkastje tot het instellen van de spiegels en het wisselen van de rijmodus. Net als in de compacte EX30.

Lees ook:  De Jeep Grand Cherokee 4XE: statement van zelfverzekerdheid

En dat is, naar mijn mening, meteen een van de nadelen van deze Volvo. Als je tijdens het rijden iets wilt aanpassen, zou je dat eigenlijk blindelings moeten kunnen doen zonder door allerlei menu’s te moeten navigeren. Je kunt je namelijk afvragen hoe veilig dit is. Je raakt toch afgeleid van de weg. Maar misschien moet ik de veiligheid maar aan Volvo overlaten en accepteren dat dit de toekomst is. Wel prettig is het 9-inch bestuurdersdisplay, waarop de belangrijkste rijgegevens, zoals snelheid en een verkleinde versie van de navigatie, direct achter het stuur zichtbaar zijn.

Volvo for Life

Want over die veiligheid gesproken: denk je aan Volvo, dan denk je aan veiligheid. Volvo streeft naar een toekomst waarin botsingen in een Volvo niet meer voorkomen: de ‘zero collisions’-visie. Volgens Volvo is de EX90 de “veiligste Volvo ooit.” De lijst met veiligheidsfuncties in deze auto is dan ook uitgebreid, maar het meest opvallende is toch wel de Lidar.

De wat?

Acht camera’s, vijf radars en zestien ultrasone sensoren, het driver understanding system én het occupant sensing systeem werken samen met het “kastje” net boven de voorruit van de auto – dat kastje is de Lidar (Light Detection and Ranging). Dit systeem registreert vrijwel alles wat er in de omgeving van de auto gebeurt, tot op 250 meter afstand, zelfs in volledige duisternis. Met alle informatie die de Lidar verzamelt creëert het een Safe Space (virtueel veiligheidsschild) rondom de auto. Uit tests van Volvo blijkt dat dit systeem het aantal ernstige ongevallen met maar liefst 20% kan verminderen en 9% van de botsingen kan helpen voorkomen.

Alleen….

Lidar is momenteel nog niet operationeel en wordt momenteel uitsluitend gebruikt voor het verzamelen van data voor verdere ontwikkeling. Het is nog onduidelijk wanneer de Lidar daadwerkelijk gaat werken zoals hij bedacht is, ook Volvo kon hier geen definitief antwoord op geven. Zodra de Lidar functioneel is, zal de EX90 overgaan van Level 2 naar Level 3 autonoom rijden. De EX90 is zo ontworpen dat uiteindelijk zelfs volledig autonoom rijden mogelijk wordt.

Comfort

De Volvo EX90 is een zevenzitter en daarom uitgerust met drie zitrijen. Ik begon onze rit als passagier op de tweede zitrij. Met meer dan voldoende (been)ruimte, een comfortabele zitting en onafhankelijk instelbare climate control met touchscreen ontbreekt het de passagiers aan niets. En ik weet niet of ik de enige ben met dit probleem, maar bij de meeste moderne auto’s heb ik het gevoel dat de hoofdsteun mijn hoofd te onnatuurlijk naar voren drukt – dat je als het ware constant met een gebogen nek zit. De EX90 is hierin een positieve uitzondering. Niet alleen dat, de hoofdsteun voelt ook nog eens zo zacht als een donzen kussen aan. Bonuspunten dus op dat gebied!

De achterste zitrij is duidelijk krapper. Kinderen kunnen daar meer dan prima zitten, en doordat de tweede zitrij naar voren en achteren verstelbaar is, kunnen ook volwassenen op kortere afstanden ook redelijk comfortabel plaatsnemen. Maar eerlijk is eerlijk: voor langere afstanden zou ik toch echt mijn plek op de voorste of middelste zitrij claimen.

De kans is klein dat je de auto constant als zevenzitter zal gebruiken, maar zelfs als dat wel zo is bieden de achterbak en de frunk gecombineerd zo’n 370 liter ruimte voor bagage. Klap je de achterste zitrij naar voren, wat overigens heel eenvoudig met één druk op de knop gebeurt, dan heb je de beschikking over zo’n 715 liter. Klap je zowel de tweede als de derde zitrij plat, dan kom je uit op ruim 1900 liter, ruim voldoende voor een slaapfeestje voor je kinderen en hun vriendjes! Ik zie kansen.

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Het Bowers & Wilkins geluidsysteem met 25 (nee, dit is geen typo) luidsprekers door het hele interieur, inclusief geïntegreerde luidsprekers in de hoofdsteunen van de bestuurder en passagier, zorgt ervoor dat kunt genieten van je favoriete playlist in superieure geluidskwaliteit.

Drive: the sound of silence

Bij de Volvo EX90 kun je kiezen uit drie verschillende varianten qua aandrijflijnen: Single Motor, Twin Motor en Twin Motor Performance. Hoewel ze allemaal een vergelijkbare actieradius hebben (580-585 km), onderscheiden de Twin Motor-varianten zich door een extra motor op de vooras, wat zorgt voor aanzienlijk meer vermogen in vergelijking met de Single Motor-variant. Voor deze kennismaking reden wij in de Twin Motor Performance. En wow! De rijervaring is werkelijk subliem.

De auto reageert vrij abrupt bij optrekken en remmen dus handle with care. Eenmaal de voet op het pedaal schiet de wagen van 0 naar 100 km/h in 4.9 seconden. Helaas is er geen regeneratiestand beschikbaar. Het is óf normaal rijden óf met one-pedal drive – een tussenvorm ontbreekt. In de one-pedal drive-modus vertraagt de auto vrij abrupt. Dit is echter een kleinigheid, want verder rijdt de auto heel fijn.

De wegen in Californië zijn op z’n zachtst gezegd niet de beste wegen van de wereld, maar daar hebben we binnen in de EX90 nauwelijks iets van gemerkt. De auto is uitstekend geïsoleerd en onze testauto was tevens voorzien van actieve luchtvering met Four-C. Die combinatie maakt dat de auto enorm fijn rijdt: geruisloos en uiterst comfortabel – het deed ons bijna doen geloven dat de wegen rondom LA gemaakt waren van fluweel.

Value for money

De single motor variant is verkrijgbaar vanaf 83.495 euro met core uitrusting. De Twin Motor is er vanaf 88.995 en ga je voor de Twin Motor Performance dan start je bij 98.495. Kies je voor de alles erop en eraan Twin Motor Performance in de Ultra uitvoering waarin wij deze eerste kennismaking reden, reken dan op een slordige 112.175. Daar hebben we dan al wel de actieve luchtvering met Four-C én het Bowers & Wilkins audiosysteem in meegerekend, want die opties zijn wat ons betreft een no brainer.   

Tja, goedkoop is de EX90 dus niet, maar daar krijg je dan wel een hele luxe, zeer comfortabele en toekomstgerichte auto voor terug. Als hij af is. Hopelijk zorgen software updates er voor dat zowel het Phone as Key-systeem én de Lidar binnenkort optimaal werken. Want met een paar aanpassingen nog is dit een fan-tas-tis-che familie slash zakenauto.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Driften met FemmeFrontaal!
Een zondag in januari. Het ochtendzonnetje schijnt fel, het is onder nul...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *