‘Wat een groot ding, joh; dat heeft niks meer met een Smart te maken,’ merkt mijn vader op terwijl hij een rondje om de glimmende Smart #3 Premium op de oprit loopt. Hij heeft gelijk: ik denk zelf ook nog steeds aan die kleine, welbekende stadsrakkers. Maar inmiddels heeft Smart een flinke transformatie doorgemaakt—, van de ForTwo tot de City Coupé, en uiteindelijk de huidige SUV-Coupé. Een model dat, naar alle waarschijnlijkheid, ist gekommen, um zu bleiben.
Comfort
De Smart #3 straalt luxe uit. Zodra je de auto nadert, ontgrendelt hij automatisch dankzij de slimme keyless entry – handig als je met boodschappen in je handen staat, want de sleutel kan gewoon in je tas blijven. De handgrepen liggen verzonken in het portier en komen stijlvol tevoorschijn zodra de auto opengaat: chic! Het Halo-panorama dak maakt het interieur daarnaast opvallend licht en ruimtelijk, wat het nét dat beetje extra geeft.
Ondanks de aflopende daklijn biedt de #3 verrassend veel ruimte, ook achterin. Zelfs lange passagiers hebben geen last van nekkrampen, want doordat het panorama dak geen luik heeft blijft er meer hoofdruimte over. Daarentegen schijnt de zon (als hij schijnt) dus wel altijd naar binnen. Met 370 liter aan bagageruimte kun je achterin ook flink wat spullen kwijt, maar voor een vakantie met het hele gezin wordt het misschien wat krap.
Toen ik samen met een vriendin instapte en mijn handtas in het middenconsole plaatste, merkte ze op: ‘Eindelijk een auto waarbij je ziet dat er aan vrouwen is gedacht in het ontwerp.’ Hoe vaak belandt de hele inhoud van je tas niet op de vloer als hij van de bijrijdersstoel glijdt na een iets te harde remactie? Een subtiele toevoeging die voor mij een hoop verschil in comfort maakt. Naast een praktisch vak voor je handtas heeft de auto een draadloos oplaadvakje voor je telefoon en zelfs een opbergvak met luchtventilatiekoeling in het middenconsole. Daarnaast is er een apart vakje voor je zonnebril, inclusief zachte voering om krassen te voorkomen. Er is dus volop opbergruimte, en fijn dat alle compartimenten afgesloten kunnen worden met een rolluikje, zodat je het interieur rustig en opgeruimd kunt houden.
Voor de bestuurder met lange benen kan het licht aflopende middenconsole misschien wat minder prettig zijn, maar met mijn 1,65 (weliswaar op hoge hakken) had ik daar zelf geen last van.
Verder worden alle instellingen van de auto – en ik bedoel echt álle instellingen (behalve het openen en sluiten van de ramen) – bediend via het digitale instrumentenpaneel. Het ontwerp is in mijn ogen wat rommelig en onlogisch, waardoor het even duurde voor ik alles gevonden had. Door EU-regels moet de snelheidsassistentie (ISA) bij elke nieuwe rit opnieuw worden geactiveerd, en om de een of andere reden stond ook de regeneratieve remmodus telkens weer standaard aan. Bij elke rit moest je dus, terwijl alles piepte, knipperde en vanzelf begon af te remmen, je instellingen opnieuw aanpassen. Maar geen zorgen, na een paar keer wordt deze zet-alles-uit-handeling een soort muscle memory.
Drive
De Smart #3 is volledig elektrisch en met 272 pk en een acceleratietijd van 5,8 seconden heeft hij behoorlijk wat vermogen onder de motorkap. Je kunt de auto in drie standen zetten: eco, comfort en sport. Het verschil tussen deze standen is goed merkbaar, kan ik je vertellen! Zoals bij veel krachtige elektrische auto’s geeft het optrekken in de sportstand dat kenmerkende achtbaangevoel—iets waar ik eerlijk gezegd nog een beetje aan moet wennen. Voor wie nog meer power wil, biedt de BRABUS-uitvoering zelfs 428 pk. Misschien geen functionele toevoeging voor een stadsauto, maar absoluut goed voor de fun factor! De Premium-uitvoering heeft een actieradius van 455 km, maar gaat in de sportstand (duh) wel beduidend sneller leeg.
De rijervaring is verrassend smooth. Dankzij aanpassingen aan de geometrie, stijvere ophangrubbers, schokdempers en stabilisatorstangen voelt de auto dynamisch en stevig op de weg. Het stuur is licht en reageert direct op je input, waardoor de auto soepel over het asfalt glijdt. De grotere wielen en banden met lagere zijwanden dragen ook bij aan dat responsieve, sportieve rijgedrag, zonder dat het oncomfortabel wordt. Hij blijft mooi stabiel en koersvast, waarbij de achterwielaandrijving zorgt voor een speels randje. Zeker in de sportstand kan de Smart #3 gemakkelijk in overstuur raken wanneer je je voet iets te fanatiek op het gaspedaal zet. Maar de #3 wordt standaard met een hele reeks elektronische hulpsystemen geleverd. Dus wanneer dit gebeurt grijpt de auto zelf in. Smart mag dan aan de funfactor sleutelen, maar veiligheid blijft toch hun stokpaardje.
Looks
De Smart #3 laat dus duidelijk het compacte imago van zijn voorgangers achter zich en neemt een nieuw, groter profiel aan. Je kan je dus afvragen tot in hoeverre deze SUV met een lengte van 4,4 meter en een breedte van 1,84 meter nog helemaal stadsproef is, zeker als je hem mee wilt nemen door de kleinere straten van Amsterdam.
De auto heeft een lage daklijn en een gestroomlijnde vorm, wat hem een coupé-achtige uitstraling geeft, al kun je hem door zijn praktische vijf zitplaatsen ook een hatchback noemen. De Premium-uitvoering komt met 19” Torque-wielen, geïnspireerd op de iconische Maybach-ontwerpen, wat het model nét even een uniekere uitstraling geeft. In termen van techniek deelt de #3 veel met de Smart #1 en met andere elektrische modellen uit de Geely-stal, zoals die van Volvo en Zeekr. Hij is iets langer en breder dan de #1, maar ook 8 cm lager, wat de lijnen strakker maakt en de verhoudingen wat sportiever.
Mocht je de Ceramic Cream kleur van onze #3 Premium net een beetje te saai vinden, wees dan niet gevreesd! Deze uitvoering komt namelijk maar liefst in 10 verschillende kleuren. Zo zijn bijvoorbeeld de Laser Red Metallic en Photon Orange Metallic net even wat spannender qua kleur. Ook voor het interieur zijn er voor deze uitvoering maar liefst drie verschillende varianten mogelijk: Vibrant Brown, Dark Matter en Infinite Black.
Value for money
Dit is zeker het punt waarop de #3 in mijn ogen het beste scoort. Als we alles zo bij elkaar optellen kunnen we concluderen dat de #3 toch echt een luxe SUV-coupé is, die zeker niet mag onderdoen aan de andere modellen in zijn klasse. Daarentegen is de prijs heel vriendelijk! Zo heeft de PRO al een vanaf prijs van €38.395. Wat toch relatief meevalt. Wel heb je uiteraard minder functies dan bij de Premium, waar wij in gereden hebben.
Wat zijn de prijzen per uitvoering?
- #3 Pro: €38.395
- #3 Pro+: €43.395
- #3 Premium: €46.055 (testauto)
- #3 25th Anniversary Edition: €46.555
- #3 Brabus: €50.895
Smart is dus allang niet meer dat kleine stadsrakkertje van vroeger. Met deze nieuwe versie verdient hij echt een tweede kans. Een ritje is genoeg om je hart te stelen—en geloof me, als je eenmaal achter het stuur zit, wil je hem niet meer kwijt.