De nieuwe Nissan Micra: compact in formaat, groots in attitude

Nissan Micra

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Looks
7.5 Drive
7.5 Comfort
8 Value for money
7.9

De Nissan Micra is terug! Elektrisch, compact en helemaal afgestemd op de stad. Tijdens een testrit in Rotterdam kon Evelin ervaren hoe de auto zich gedraagt in omstandigheden die allesbehalve ideaal zijn (lees: stortregens, remlichten en files).

Toen Nissan de Micra herstartte, was het canvas niet compleet wit: onder de lak tikt een Frans hart dat nauw verwant is aan de Renault 5. Dat is duidelijk.

Looks

De inmiddels zesde generatie Micra voelt als een metamorfose. Waar de vorige generatie nog braaf op de achtergrond bleef, kiest de nieuwe Micra voor uitgesproken vormen en meer karakter.

En ondanks het Renault 5 DNA gaf Nissan de Micra een eigen smoel. De ronde bug-eye koplampen en brede wielkasten geven hem een speels en modern gezicht, terwijl scherpe plooien in de flanken en een strakker getekende achterkant voor extra pit zorgen. Een 100% EV die gezien wil worden, in plaats van op te gaan in de massa.

Tijdens de regenachtige testrit belandde ik in een drukke stadsfile, waardoor ik mooi kon zien hoe ‘mijn’ Micra in de two-tone kleur Authentic Blue met zwart dak de aandacht trok. Terwijl we stilstonden, keken nieuwsgierige voorbijgangers regelmatig om.

Drive

Ondanks alle storm en regen onderweg (de ruitenwissers zijn goedgekeurd!) voelt de Micra ontspannen aan. Het stuur reageert direct en het onderstel houdt hem strak in het spoor zonder dat hij oncomfortabel wordt. Dit geeft meteen vertrouwen in zijn rijgedrag.

In de drukke straten van Rotterdam manoeuvreer ik moeiteloos, soms slalommend langs obstakels alsof hij mijn danspartner is. Dankzij de rijmodi Eco, Sport, Comfort en Personal stem ik zijn karakter precies af op mijn rit. De one-pedal-modus in de stad zorgt voor een relaxte flow waarbij ik nauwelijks het rempedaal hoef aan te raken. En eenmaal op de snelweg blijft hij stabiel en aangenaam stil.

Lees ook:  Smart #3: Een ritje is genoeg om je hart te stelen

De nieuwe Micra en Renault 5 staan op dezelfde basis, de AmpR-architectuur, ontwikkeld binnen de Renault-Nissan-alliantie. Daardoor sluiten het frame, de batterijpacks, de powertrains en de elektrische hardware nauw op elkaar aan.

Nissan levert de Micra ook met keuze uit twee batterijen: een 40 kWh (122 pk, 317 km WLTP) en een 52 kWh (150 pk, 416 km WLTP). Ik reed de krachtigere 52 kWh-versie en die biedt meer dan genoeg vermogen om soepel mee te komen in het verkeer.

En mocht de batterij leeg raken, dan is snelladen mogelijk tot 100 kW. Daarmee zit hij in ongeveer 30 minuten weer op 80 procent, sneller dan ik een frappuccino heb besteld en opgedronken.

Comfort

Binnenin doet de Micra niet aan glitter en glamour, maar verleiden kan hij wel, als je er gevoelig voor bent. Zachte materialen voelen prettig aan onder mijn vingers en de stoelen bieden precies de steun die ik verwacht. Het digitale instrumentarium en het infotainmentscherm zijn intuïtief te bedienen. Daarbij kies ik uit thema’s als Modern, Audacious of Chill, en met 48 kleuren sfeerverlichting is er altijd wel een tint die bij mijn outfit past.

Ook op het gebied van veiligheid is de Nissan Micra rijk uitgerust. Het model komt namelijk met slimme assistenten zoals ProPILOT Assist met adaptieve cruisecontrol en automatische rijbaanwissels, plus een reeks standaardveiligheden zoals automatische noodremming.

Qua connectiviteit gaat alles draadloos. Van Apple CarPlay en Android Auto tot volledige Google-integratie met Maps, Assistant en de Play Store. Met mijn favoriete playlist aan ben ik helemaal klaar om ontspannen een stuk te cruisen. En wil ik er even tussenuit voor een citytrip, dan neem ik zonder moeite een bundel weekendtassen mee in de 326 liter grote kofferbak. Voor de terugreis, met wat extra outfits of souvenirs, klap ik simpelweg de achterbank neer en beschik over een royale 1.100 liter bagageruimte.

Lees ook:  Vernieuwde Mazda CX-60: zakelijk talent met lef

Value for money

De nieuwe Nissan Micra start in Nederland bij € 29.590 (ik reed de duurste Evolve uitvoering van €36.490) en positioneert zich daarmee midden in het elektrische B-segment.

Hij is duurder dan de Citroën ë-C3 (vanaf € 20.990) en de Renault 5 (vanaf € 24.990), maar blijft onder de Mini Cooper Electric (vanaf € 31.490). Daarmee zoekt de nieuwe Nissan Micra de balans tussen betaalbaarheid en een meer complete uitrusting, zonder in het premiumsegment te vallen.

Comments

comments

More from Evelin Dorssers-Frankenhout
Getest: de nieuwe Firestone Roadhawk band
Als er een onderdeel is wat onderschat wordt aan een auto zijn...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *