Happy birthday: Opel GT 50 jaar

Opel mag 50 kaarsjes uitblazen ter ere van de Opel GT. Een onvergetelijk coupé model, ondanks het feit dat de wagen maar slechts vijf jaar in productie was.

1965.

Het jaar dat Opel op de internationale autoshow van Frankfurt, de IAA, een tweezits sportauto introduceerde. De ranke carrosserie, lage neus met klapkoplampen, bolle spatborden en afgekapte achterzijde, maakt dat deze auto uniek was. Nooit eerder had men in Europa zo’n auto mogen aanschouwen. De golvende vormgeving van de carrosserie werd aangeduid met de term ‘Coke Bottle Shape’, wat uiteraard verwijst naar het alom bekende Cola-flesje. Het gedurfde model, dat ontwikkeld is door Erhard Schnell, wierp zijn vruchten af. De GT werd waanzinnig enthousiast ontvangen op de IAA, aangezien niemand had verwacht dat Opel zo’n radicale sportauto zou introduceren. Opel nam de GT in productie, zes jaar na de allereerste schets en slechts drie jaar nadat de directie groen licht gaf.

1968.

De eerste Opel GT kwam de fabriek uit rollen. Een vroeg resultaat van een Frans-Duitse samenwerking. Vanwege eerdere goede resultaten ging Opel weer in zee met carrosseriebedrijf Chausson/Brissonneau & Lotz. Dit Franse bedrijf zorgde voor de carrosserie, die vervolgens naar Duitsland werd gebracht voor de montage van de aandrijflijn en het onderstel.

1971.

Met een laag zwaartepunt, stabiele carrosserie en dynamische onderstel was de Opel GT mega geschikt voor de autosport. De Conrero GT’s scoorden bijvoorbeeld vanaf begin jaren zeventig een hoop succes in de langeafstandsracerij. In 1971 maakte Georg von Opel – ja, kleinzoon van – een elektrisch aangedreven versie die een topsnelheid van zo’n 189 km/u bereikte en daarmee meerdere wereldrecords vestigde.

Lees ook:  Alfa Romeo 33 Stradale: a più bella!

1972.

Opel bouwde een GT met een dieselmotor, die ook twee wereldrecords vestigde én achttien internationale records. Dit alles op Opels testcircuit in het Duitse Dudenhofen. De topsnelheid die deze versie van de GT behaalde, zo’n 197 km/u, was destijds sensationeel voor een dieselauto.

1973.

Het einde van de productie van Opels sensationele GT. Dankzij de prestaties, unieke vormgeving en aantrekkelijke prijs verbaasde de sportauto Opel met zijn populariteit. In totaal werden er 104.463 GT’s verkocht en dat in slechts vijf jaar tijd. Kopers van de Opel konden kiezen uit twee viercilindermotoren. De ene met een inhoud van 1,1 liter en een vermogen van 60 pk uit de Kadett en de andere met een inhoud van 1,9 liter en 90 pk uit de Rekord. De topsnelheid was 185 km/u en binnen 11,5 seconden zat je van 0 op de 100. De achterwielen werden aangedreven met een handmatige vierversnellingsbak. Europese klanten kozen, in tegenstelling tot de overzijde van de Atlantische Oceaan, vrijwel nooit voor de drietrapsautomaat. Niet alleen in Europa, maar ook in Noord-Amerika waren de kopers dol op de wagen. Ook nu heeft de onvergetelijke wagen nog altijd fans aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. De GT laat zien dat Opel in de jaren zestig al werkten volgens de filosofie ‘German precision meets sculptural artisty’.

2018.

Om het jubileum van de Opel GT te vieren, zullen er een aantal festiviteiten plaatsvinden, die beginnen met Bodensee Klassik in mei.

Comments

comments

Written By
More from femmefrontaal
Amsterdam gevaarlijkste stad om je auto te parkeren
Amsterdam is de gevaarlijkste stad om je auto te parkeren. Ruim 14...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *