Volvo XC40: Another job well done Volvo

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
9 Comfort
8.5 Drive
8 High heels proof
8.5 Value for money
8.6

De nieuwe Volvo XC40, een compacte SUV met zalige kleurtjes en veel te veel luxe-opties om uit te kiezen. Odiel reed voor FemmeFrontaal een weekje rond in deze fraaie Zweed!

Flirt Factor

Volvo heeft hemel en aarde bewogen om de XC40 niet in alles te laten lijken op de XC60 en XC90. Geen droste-effect, want ze hebben de moeite genomen om een aantal nieuwe lijnen en vormen te bedenken die je los kunt zien van zijn grotere broers. Hij oogt daardoor wat hoekiger. Een regelrechte hit vind ik zijn outfit-opties. Je kunt daarmee ALLE kanten op. Daarnaast leeft deze XC40 op grote voet, want hij beschikt over 20 inch wielen. Niet de standaard overigens, dat zijn de iets minder opvallende 17 of 18 inch wielen.

Mijn testauto, in de combinatie ‘Amazon Blue’ en ‘Ice White Solid’, wordt aan alle kanten bewonderd door medeweggebruikers. De Zweden hebben het gewoon weer geflikt, een mooie en stijlvolle auto bouwen waar comfort en veiligheid de boventoon voeren.

Comfort & Veiligheid

Eenmaal ingestapt in de nieuwe Volvo XC40 ontdek je direct wat Volvo onderscheidt van een Duitse of Japanse auto. Het interieur is namelijk om te smullen, zo romig zacht en rustgevend. Een dashboard dat net zo Scandinavisch oogt als een outfit van Acne Studios: minimalistisch; licht en van mooie kwaliteit. Dit is wat ik wil: aaibaar leder op de zetels en op het stuur, een kraakhelder geluidssysteem van Harman Kardon én stoelen die zo comfortabel zitten dat je tijdens het rijden in een chill-modus terecht komt.

Het infotainmentsysteem met navigatie en media laat zich bedienen zoals mijn iPhone.

Natuurlijk realiseer ik me dat ik in de ‘all inclusive’ versie van de Volvo XC40 rijd, waar het me aan niets ontbreekt. Ik swipe en klik een eind weg door alle levels van verwarming, rij-opties en navigatie. En met recht vind ik dit het meest intuïtieve en gelikte infotainmentsysteem van het moment!

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Praktische gezien is dit dé ideale werkmansauto van Volvo. Hij is compact genoeg om eenvoudig te manoeuvreren én te parkeren in de stad én biedt voldoende ruimte voor vier passagiers, wat hockeyspullen en een setje koffers. Ook denkt Volvo met je mee als je een chaoot bent. Ik sta namelijk versteld van de slimmigheidjes in het interieur: sleuven voor pasjes en creditcards, een mega-slim haakje om een clutch aan te hangen, een prullenbakje waar eventueel ook een doosje Kleenex in past en bakken in de deur ter grootte van een laptop. Ook van de kofferruimte word ik blij. Ik kan de vloer half opklappen om bijvoorbeeld koffers klem te zetten, en daarnaast vind ik ook hier haakjes om tassen op te hangen en kan ik de hoedenplank onder de vloer wegtoveren.

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

Volvo claimt met de Volvo XC40 een van de best uitgeruste SUV’s te zijn in zijn klasse. Waarbij safety first altijd op nummer 1 staat. Altijd. Een lijstje van veiligheids- en rij-assistentiesystemen in de Volvo XC40: Pilot Assist, City Safety, Run-off Road Protection & Mitigation, Cross Traffic Alert met Brake Support, Rear Collision Warning, Lane Keeping Aid en een 360°-camera die je helpt bij het manoeuvreren van de auto in kleine parkeervakken. En ik kan je vertellen, die laatste optie is echt onmisbaar in de XC40. Want ook al ziet hij er tamelijk compact uit van buiten, hij voelt met inparkeren echt ruimtelijk aan. En op die baby blauwe lak wil je geen parkeer-tatoeage achterlaten…

Drive

Bijna een week rijd ik in de Volvo XC40 T5 benzine met All Wheel Drive-functie. En damn, wat rijdt deze Volvo wederom comfortabel en glad. Qua rijeigenschappen stap ik nu wel in het droste-effect; ik herken typisch de demping en vering van alle andere Volvo’s die ik heb getest. En dat voelt fijn. De T5 motor levert in totaal ook een lekkere 247 pk op, wat betekent dat je meer dan voldoende power hebt voor een sprintje bij de verkeerslichten. Wel moet je hem, zoals bij alle auto’s tegenwoordig, goed op toeren houden om de pk’s ook echt te voelen. Zuinig rijden is het credo. De achttrapsautomaat schakelt soepel van de ene versnelling naar de andere en met de sportknop aan voelt de besturing nog directer en daagt hij mij bijna uit tot bochtjes vreten, bijna…

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

High Heels proof

Met een stroef en mooi vormgegeven gaspedaal komt ook de Volvo XC40 glansrijk door de high heels test!

Value for money

Een Zweed of een Duitser? Mocht je mij die vraag ooit stellen, dan wordt mijn boodschap: “Ben je op zoek zijn naar een stijlvolle en uberveilige compacte SUV? Of ga je voor sportiviteit en testosteron? Dat is dan ook precies het verschil tussen een Zweed en een Duitser. Op wielen dan.”

Met de XC40 stort Volvo zich voor het allereerst in het concurrerende wereld van de compacte SUV’s. Een arena met niet de minste concullega’s, denk: BMW X1 (ook mooi), Range Rover Evoque (blijft mooi), Mercedes-Benz GLA (best mooi) of de Jaguar E-Pace (hallo gorgeous).

Voor Zweedse klasse betaal je tegenwoordig geen H&M-prijzen meer. Voor een standaard Volvo XC40 met 156 pk leg je minimaal 40K neer. Wil je wat meer, want dat verdient de XC40 wel, dan zit je al snel op 50K. Mijn testauto, de all inclusive versie, zit op ruim 60K.

 

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Hyundai Veloster turbo: Born to be weird
Omdat een beetje vreemd best lekker kan zijn. Omdat Hyundai al voldoende...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *