Buggy, Maxi-Cosi, draagzak, boodschappentassen en overige persoonlijke bezittingen van mij, maar zeker ook van de kleine… Het duurde even voordat we de Citroën C4 Cactus helemaal opgeruimd hadden voor de grote schoonmaak. Drie maanden reden we rond in onze Daily Family Drive, de Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine; maar de drie maanden vlogen voorbij en we hebben hem helaas weer terug moeten brengen naar Citroën Nederland…
Waarom een duurtestauto? Eigenlijk is dit de ultieme manier om te kijken of je met een auto ook een langdurige relatie aan kunt gaan. De normale gang van zaken is dat wij minimaal twee dagen – op persreis – rijden met een nieuw model of de auto thuis een weekje meenemen. Speeddates dus. En op basis daarvan schrijven en filmen wij onze rijtesten. Maar hebben we de auto dan ook echt aan de ultieme lifestyle-test onderworpen? En klopt onze eerste indruk van de auto nog als hij drie maanden in ons leven is, ons naar familie en vrienden brengt, volgestouwd wordt met koffers en we hem inzetten als visitekaartje van FemmeFrontaal?
Huisje, boompje, beestje
De zoektocht naar een perfecte Family Drive begon met de geboorte van onze zoon in september 2018. We waren al een paar jaar de trotse eigenaar van “Madame”, een Citroën DS3 e-HDi Chic. Maar na de eerste rit met de nieuwste FemmeFrontaal telg op de achterbank (driedeurs, mind you) werd duidelijk dat de DS3 hem niet meer ging worden. Dus moesten we op zoek naar een nieuwe drive die wél aan de eisen van een jong gezin voldoet. Een auto die genoeg bagageruimte heeft, veilig en comfortabel is én liefst waarmee je ook nog mee gezien kunt worden op de parkeerplaats van de baas. En toen was daar de Citroën C4 Cactus! De meeste mensen kennen de Citroën C4 Cactus van het eerste model uit 2014, met de kenmerkende AirBumps aan de zijkant. You hated them or you loved them. Fast forward naar 2018 en Citroën heeft de opvolger van deze wagen klaar staan. De AirBumps zijn naar beneden gezakt, maar de Cactus is nog altijd die hippe en vrolijke crossover (hoewel, officieel een hatchback).
Geen geld, wel spullen
Als (jonge) ouder heb je al voor de geboorte een klein kapitaal uitgegeven aan de spullen voor je kleine. De belangrijkste spullen worden veelal meegenomen naar de opvang, opa en oma en andere uitjes. Denk: kinderwagen (onderstel + reiswieg + maxi-cosi), luiertas, draagzak. Gaat de kleine uit logeren dan komt daar ook nog het campingbedje en een leger aan knuffels bij. Om over je eigen spullen dan nog maar te zwijgen. Afijn, je snapt het wel. Als jong gezin heb je gewoon behoefte aan een auto met heel veel ruimte. Dan heb je natuurlijk de keuze om meteen richting de stationwagens te gaan. Maar waarom eigenlijk? Zijn er andere auto’s die niet net zo goed aan die behoefte kunnen voldoen?
Tijdens onze testperiode hebben we op geen enkel moment gedacht “ik heb meer ruimte nodig”. De C4 Cactus komt glansrijk door de test heen van voldoende bruikbare ruimte; zelfs tot op het punt dat als we boodschappen ging doen, we niet eens meer de moeite nam om de kinderwagen (die permanent in de auto lag) uit de auto te halen, want “het past toch allemaal wel”. De kofferbak ligt vrij laag en vrij diep waardoor er heel veel ruimte ontstaat. Doordat hij vrij laag ligt is er wel een vrij grote opstaande rand, je schuift de spullen dus niet even snel in de auto; je moet ze wel over die rand heen tillen. Praktisch gezien is dit alleen voor de kinderwagen hinderlijk, de rest van de spullen zijn namelijk niet zo log en lomp als de kinderwagen.
Comfort
In de breedste zin van het woord biedt de Citroën C4 Cactus comfort. Rij-technisch komen we daar later nog op terug. Het eerste stuk comfort begint al bij het feit dat dit voiture wat hoger op zijn wielen staat. Citroën zelf noemt het dan wel een hatchback maar wat ons betreft mag hij in die zin ook gewoon een cross-over genoemd worden. Prima dus, als je de Maxi-Cosi vaak in- en uit moet laden. Kwestie van deur openen, Maxi-Cosi erin schuiven en go. Mijn rug was deze maanden in ieder geval heel blij. Over de deur openen gesproken: onze Cactus was uitgerust met “Keyless Entry & Start”. Inmiddels rijden we al even niet meer in onze Cactus, maar in een auto die deze feature niet heeft. Nog altijd zijn we aan het afkicken van de Keyless Entry. Waarom? Omdat je niet in de stromende regen op zoek hoeft naar je sleutel die érgens onderin je handtas ligt. Nee, de auto gaat gewoon open én start zolang jij de sleutel maar bij de auto in de buurt hebt en je simpelweg op de streepjes bij het handvat drukt. Geluk zit hem in de kleine dingen, wát een gemak kan zo’n seemingly klein detail maken!
Het interieur van de Cactus is heel clean. Veel (eigenlijk vrijwel alle) bediening is weggewerkt in het Mirror Screen die groot genoeg, maar verre van hinderlijk, is verwerkt in de cockpit. De menu structuren spreken voor zich en door de voice control hoef je eigenlijk helemaal niets meer zelf te doen. Druk simpelweg op de knop voor voice control, zeg wat ze moet doen, bijvoorbeeld “verhoog temperatuur” en de Cactus doet het verdere werk. De voicecontrol werkt goed en snapt daarom in 99% van de gevallen direct wat jij bedoelt. Dit geldt ook voor de Apple Car Play. Nadeel van het feit dat veel van de bediening in de Mirror Screen is weggewerkt, is wel dat je – ondanks die voicecontrol – best veel bezig bent met de Mirror Screen. In auto’s waar meer fysieke knoppen aanwezig zijn kun je toch net even sneller bepaalde handelingen uitvoeren (denk aan de luchtcirculatie op het moment dat er een stinkende diesel voor je rijdt). De Cactus is naast de controls in het display verder uitgerust met minimale knoppen aan het stuur (cruise control, radio) welke ergonomisch precies juist zijn en makkelijk bedienbaar. Kind kan de was doen.
De andere veiligheidsopties op onze duurtester (achteruitrijcamera, dodehoekbewaking en lane departure warning) maakten deze auto echt helemaal af voor wat betreft veiligheid. Toegegeven, de achteruitrijcamera is even wennen maar als je hem eenmaal niet meer hebt dan is dit ook weer zo’n gadget die je mist.
Come, Josephine, in my flying machine.
Dat de C4 Cactus wat hoger op de wielen staat, merk je uiteraard ook aan je positie op de weg. Persoonlijk vind ik het heerlijk om het asfalt van hogeraf te zien, wel zo overzichtelijk. De Cactus is uitgerust met de Progressive Hydraulic Cushions (PHC) en dit zorgt voor een enorm goede demping. Om een lang verhaal kort te maken; deze dempers zorgen ervoor dat de Cactus ultiem comfortabel rijdt. Tel daar de wat hogere wegligging bij op en je kunt je wel voorstellen dat we ons af en toe waanden op een vliegend tapijt! Steevast kwam de kleine slapend aan op het KDV. Hij had niets gemerkt van de boerenlandwegen tussen Bunschoten en Amersfoort. De Advanced Comfort Seats maakten het feest helemaal compleet. Deze stoelen bieden extra comfort. Zeer zacht en precies de juiste ondersteuning, ook bij langere afstanden.
Wij reden in de handgeschakelde 1.2 PureTech Shine editie van de Cactus met een vermogen van 131 PK. Natuurlijk ga je met een kind op de achterbank niet de klinkers uit de straat scheuren, maar mensen met een gemiddeld tot sportieve rijstijl zullen deze wagen zeker kunnen waarderen. Onze uitvoering beschikt over genoeg pit om snel te kunnen inhalen waar nodig, zelfs als je al in de hogere versnellingen zit. Door de bovengenoemde eigenschappen is het meer dan eens voorgekomen dat ik al gauw rond de 140 km/h zat zonder dat het voelde als 140 km/h.
Looks
Zoals gezegd zijn de AirBumps die op de vorige editie zaten gezakt en ingetogener dan voorheen. Wel is het mogelijk om optioneel een Pack Color te selecteren waardoor je op de eerste Airbump en op je stadsverlichting een accentkleur kunt kiezen om ze op deze manier toch nog even extra te benadrukken. In ons geval was dit Color Pack White. Het interieur is clean, zelfs een beetje tegen het sobere aan, maar met speelse details. Zo gaat het handschoenenkastje (met de looks van een koffer) niet naar beneden maar naar boven open en zien de handvatten van de deuren eruit alsof ze van leer gemaakt zijn. Doordat wij reden in een versie met de Advanced Comfort Seats (optie) hadden de stoelen een strak, bijna Scandinavisch, design. De combinatie van het cleane interieur met deze Advanced Comfort Seats geeft een heel ruimtelijk gevoel. Achterin is voldoende ruimte voor langere passagiers dus ook voor gezinnen met oudere kinderen is de Cactus een ideale wagen.
Wat kost dat?
De door ons geteste versie van de C4 Cactus lag zo rond de 28.000 euro. Je rijdt dan in een van de meest volledig uitgeruste modellen. De nieuwe Citroën C4 Cactus is er vanaf 21.990 euro.
It’s a keeper
Nu we alweer een ruime periode Cactusloos zijn, kunnen we concluderen dat we onze Cactus écht missen. De afgelopen maanden zijn we gehecht geraakt aan z’n looks, rijgedrag én ruimte. Voor iedereen die wil rijden in een auto met onderscheidende looks maar geen concessies wil doen wat betreft comfort, ruimte en veiligheid is de Citroen C4 Cactus absoluut een geschikte auto.
Header foto’s door Lars Oosterveen / Foto’s door Marjolein Tetteroo – Reman