Column: Kaartlezen doe je zo

Enige rally ervaring had FemmeFrontaal al. Tijd dus om ons verder onder te dompelen in wereld van de autosport voor een toerrit met meerdere kaartleessystemen. We hebben ons ingeschreven voor de toerklasse van de Elburgsche Poorte, een rit van 180 km met een totale rijtijd van zes uur.

Enige rally ervaring had FemmeFrontaal al. Tijd dus om ons verder onder te dompelen in wereld van de autosport voor een toerrit met meerdere kaartleessystemen. We hebben ons ingeschreven voor de toerklasse van de Elburgsche Poorte, een rit van 180 km met een totale rijtijd van zes uur.

Militaire operatie
Vooraf verdiepen we ons in de verschillende kaartleessystemen met een spoedcursus Kaartlezen zo doe je dat… van de Nederlandse Rittensport Federatie. Puntenrit, pijlenrit, ingetekende lijn, grensbenadering, het blijkt nog niet zo eenvoudig. Daarbij komen nog de kaarttekens en -lassen en herstelcodes als EL (einde weg links), HK (hier keren) en DMP (doorgaan met punt/pijl). En dan de benodigdheden: kaartleesplank, markeerstift, meetlat, loupe. Het lijkt wel een militaire operatie. Waar zijn we aan begonnen, vragen we ons af.
Kaartlezen doe je zo Beetle
Strafpunten
Zowel in de toer- als in de sportklasse rijden oldtimers en moderne auto’s mee. Tien minuten voor de start krijgen we de kaarten uitgereikt. We sprinten naar de auto en vertrekken. Ik bestudeer de vooroorlogse kaarten. Moet ik hiermee navigeren? De eerste kaart verprutsen we dan ook. Van de letters die we langs de route tegen moeten komen vinden we er slechts enkele en we rijden minstens drie keer verkeerd. Dat gaat ons punten kosten. Bij de tweede kaart gaat het al beter en geven we wat extra gas om verloren tijd te compenseren. Punten en pijlen leiden ons over mooie weggetjes op de West-Veluwe.

Ervaringsdeskundigen
Tijdens de lunch krijgen we enkele tips van equipe Lies en Patricia die deelnemen met een VW Kever. De dames rijden maandelijks een rit en hebben, zoals de meeste deelnemers, de nodige ervaring. Zij adviseren ons vooraf de route uit te tekenen en de opgespoorde letters te noteren. Handig om later te zien welke je hebt gemist. De liniaal wordt veelvuldig gebruikt evenals de loupe. “Om addertjes op te sporen.” Waar haal ik als navigator de tijd vandaan om alle wegen op te meten? En addertjes zie ik toch met het blote oog ook wel? Zou de loupe niet gewoon voorgeschreven worden vanwege de deelname van de vele grijze heren?Kaartlezen doe je zo Volvo

Lees ook:  Ontdek Frederique: van ijsdriften in Noorwegen tot E30 als daily drive - onze nieuwe redacteur

Ritrookie
We hebben nog drie kaarten te gaan. Voordat we van start gaan bestuderen we de nieuwe routes, we noteren letters en passeren op tijd de controleposten. Met een goed gevoel naderen we de finish.
Al snel wordt de eindstand via een scorebord bekend gemaakt. Een totaal van 870 en daarmee een na laatste. Enigszins teleurgesteld licht ik mijn equipe-wederhelft in. Dan zijn we wel mooi rookie van de rit geworden, is de conclusie. Beste nieuwkomer. Kijk, dat klinkt dan weer helemaal niet slecht.

De Elburgsche Poorte werd georganiseerd door AC de Ellerijders.
Zelf deelnemer aan een kaartleesrit? Houd de agenda van de Nederlandse Rittensport Federatie in de gaten voor de kalender (rittensport.org).
Foto’s: Dick Groen, www.autopics.nl.

Comments

comments

Written By
More from Reba de Graaf
Vroemmmmm …. Trapauto’s getest!
In de schoen passen ze niet, maar sinterklaasavond nadert. FemmeFrontaal’s Loris zocht...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *