Unboxing de Land Rover Defender 90

Land Rover Defender 90

FemmeFrontaal Awesomeness

9.5 Design
8 Comfort
8 Drive
6 Value for money
7.9

De nieuwe Defender debuteerde als vijfdeurs, maar nu komt Land Rover ook met een kortere driedeurs op de markt. Ook wel bekend als de ‘baby’ Defender, de Defender 90. Geen schattige pony though. Een luxe werkpaard, en alles behalve spartaans. De terreinlieveling werd zelfs onlangs uitgeroepen tot ‘Supreme Winner’ van Women’s World Car of the Year 2021. 

Design

In 1948 alweer maakte de Defender, zoals wij hem kennen, zijn werelddebuut op de AutoRai in Amsterdam. Britse degelijkheid, daar staat hij om bekend. Niet kapot te krijgen, en puur functioneel. Dat Queen Elizabeth en ook James Bond ermee rondreden, gaf de Defender nog enige magie. Aan het uiterlijk van de woeste 4X4 veranderde in de loop der jaren maar heel weinig. Status quo, tot nu.

Want echt hardcore is de nieuwe Defender niet meer. Is dat erg? Nee. Zie het als een ruige baard die is getrimd. Want uiterlijk staat er nog steeds een karakter van een wagen, machtig en lonkend naar avontuur. Van de vierkante achterlichten, ronde koplampen, smalle ramen, herkenbare motorkap tot zijn matgroene schutkleur, alles doet denken aan de klassieke Defender. Alleen zie je nu, vanaf de buitenkant, dat hij ook zijn comfortabele mannetje staat op het asfalt, een avontuurlijke SUV die je zonder spartaans ongemak van a naar b brengt.

Comfort

But first: klim er maar eens in. Is er iemand in de buurt die mij een voetje kan geven? Eenmaal in de auto zit ik prinsheerlijk hoog op de bok. Wat een ruimte. Wat een uitzicht. Wat een brede bak. Stiekem ben ik blij dat ik de driedeurs versie test. Ik moet het krappe centrum van Amsterdam in, en ruimte om een beetje lomp te doen heb ik daar niet.

Ik haal mijn fotograaf, met haar kleine Maurits, op voor een avontuurlijk ritje in de nieuwe Defender. Echter, eer dat het kleine mannetje, met maxi cosi en al, veilig achter slot en grendel op de achterbank zit zijn we 10 minuten verder. De combinatie van slechts drie deuren én de hoogte van de auto blijkt een interessante exercitie voor het lenige lijf van mijn fotograaf Marjolein. De kleine kreeg gelukkig weinig mee van ons gestuntel, en keek via het panoramadak gebiologeerd naar het voorbijdrijvende wolkendek.

Lees ook:  De Lancia Ypsilon is terug van weggeweest, en hoe!

Het interieur is uniek en reflecteert een mix van 1948 met 2021. Noest en luxe. Van idiot-proof tot chique de friemel. Van Prada tot The North Face. De bekleding van de portieren valt direct op, you gotta love it. Het leder in de portier zit zichtbaar vast, met wat lijkt, klassieke grote inbusbouten. Alsof het wel tegen een stootje kan. Het dashboard ziet er iets minder hufterproof uit, met de nieuwste digitale happenings voor mijn neus. Een groot touchscreen vertelt me dat we in 2021 leven. Inclusief een overdosis aan camera’s en piepjes. Elk takje, elk blaadje wordt als mogelijk gevaar gezien. Voor de lak? De piepshow is compleet en de Defender schreeuwt het uit wanneer ik dieper het bos inrijd. De ruwe bolster is plots ijdel geworden: “Geen krasjes a.u.b. Ik heb net mijn baard getrimd.”

Alle praktische knoppen in het dashboard onder de touchscreen zijn dan weer voor als ik natuurgeweld moet trotseren. En in dat kader, alvast een safety instruction: net als in het vliegtuig liggen de rescue vesten voor het grijpen. Je vindt ze onder de mat bij de voorstoelen. 

Aan hoofdruimte heeft echt niemand te klagen in de nieuwe Defender. En met zijn drieën voorin is ook een optie. De ruimte achterin valt mij nog mee, en is oké. De bagageruimte stelt alleen niet zoveel voor als je het vergelijkt met de vijfdeurs. In de Defender 110 kun je bijna het dubbele kwijt aan bagage.

Drive

Ik ken de Defender enkel als werkpaard; gemaakt om te ploeteren door rode zandwoestijnen, steile heuvels en modderige paden. Op het land in Nederland of in uithoeken in Afrika. De laatste keer dat ik een klassieke oer-Defender reed, brak het zweet mij uit. Rijden, of beter gezegd ‘beheerst rollen’, bleek spierballenwerk én een mentale sport. Of ik even verticaal vooruit wilde rijden met de woeste Viking op wielen. Ik keek uit op een immens hoge en drassige heuvel. Graag met beleid én met behulp van de twee poken naast de bestuurdersstoel, sommeerde een rij-trainer toen. Een pook voor de versnellingen en eentje voor de lage gearing (en het locken van het differentieel). Alles handmatig, omdat het heuvel op en heuvel af nu eenmaal handiger is de wielen op ongelijke snelheid te laten draaien. Wat een kick was dat.

Lees ook:  Alpine A290: Een dosis racing soul in een stadsauto

Met een zescilinder in het vooronder, die stiekem klinkt als een roffelende achtcilinder, en alle benodigde kruip- en sluipknoppen is het met de nieuwe Defender ‘offroad-rijden-voor-dummies’. Met één draai aan de schakelaar naast je past zij haar onderstel en techniek zo aan dat zij kan reageren en anticiperen op alle natuurelementen. De nieuwe Defender trekt tot 3 ton en neemt mee tot 168 kilogram op zijn dak, of zelfs 300 kilogram bij stilstand.

Value for money

Anno 2021 is het niet alleen een werkpaard, maar ook een prins op het luxe paard. Met een klassiek design, comfortabele zetels, mooi panoramadak, sfeerverlichting en alle gadgets die je verlangt om je rit zo comfortabel mogelijk te laten verlopen. Of dat nu horizontaal op de verharde weg is of verticaal de groene heuvel op.

Mijn onderbuik zegt alleen wel dat dit nieuwe model nooit het filantropische succes van zijn voorganger(s) zal evenaren. Of alle uithoeken van Afrika of Azië zal zien. De nieuwe Defender is geen auto die je in de rimboe zelf ‘even’ kan opknappen, met enkel wat bouten, kabelbinders, duck tape of een hamer in de achterbak. Daarvoor zitten er te veel hippe en technologische snufjes aan de nieuweling.

Prijstechnisch is de nieuwe Land Rover Defender, of het nu de 110 of de 90 is, echt onbetaalbaar in Nederland. En dat komt met name door de BPM die er op de auto rust. Dus de belasting die je betaalt over de mate van CO2 die de auto uitstoot. Mijn testauto noteert alleen al 49.000 euro aan BPM. Wat maakt dat het totaalbedrag van mijn luxe werkpaard uitkomt op bijna 150.000 euro. De vanafprijs ligt rond de 95.000 euro. De enige ontsnapping aan dit gigantische bedrag aan belasting is de auto op grijs kenteken aanschaffen, wachten op een ‘groene’ plug-in-hybride of emigreren naar het buitenland.

Specs testauto: Land Rover Defender 3.0 P400 90 X-Dynamic HSE

Fab Fotografie: Marjolein Tetteroo

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Twinning is winning: Mercedes-Benz EQE SUV vs EQS SUV
De verwarring is snel gemaakt. Want het zijn allebei niet alleen lellen...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *