Girls day out: offroad rijden met Julia Samuel

Alle eerste keren zijn spannend. Ik herinner me de eerste keer in een lesauto, mijn debuut in een landelijk autoblad én mijn eerste echte autorace. Alleen offroad rijden, dat had ik nog nooit gedaan. Tot vorige week, mijn eerste keer met een Land Rover Defender al wiebelend bovenop een rots, kruipend de heuvel op en ploeterend door de modder. Dit smaakt naar meer!

Land-rover-experience-defender

Land Rover nodigde een stel meiden uit de lifestyle-en automotive wereld uit om ‘natuur versus mens & machine’ te testen op een offroad-terrein even buiten Kerkdriel. Met als bonus een onvergetelijke kennismaking met Julia Samuels. Ze was ooit Veronica-babe en presentatrice van het autoprogramma De Heilige Koe en is nu Operationeel Director bij Drive Against Malaria. Land Rover Nederland ondersteunt de activiteiten van Drive Against Malaria met middelen en geld.

Julia-Samuels-Land-rover-experience-web

Julia-Samuels-drive-against-malaria

Van autochic naar filantroop
Met een Land Rover Defender bereikt Julia Samuels, samen met de oprichter van Drive Against Malaria David Robertson, de meest afgelegen gebieden in Afrika om de bevolking te helpen in de strijd tegen malaria. In 1999 leert de autochic voor haar documentaire ‘Crossing Africa’ de Engelsman kennen. Een man met één been en één arm wiens missie is Afrika te behoeden voor malaria. Na de documentaire sluit Julia zich fulltime aan bij de organisatie en reist samen met David door Afrika, deelt ze muskietennetten uit, test ze de lokale bevolking op malaria, geeft ze voorlichting en verstrekt ze medicijnen. Ondanks haar broze gezondheid én de gevaren ter plekke gaat haar strijd tegen Malaria door. In 2013 werd ze samen met David vier dagen lang ontvoerd door rebellen uit de Centraal Afrikaanse Republiek. “De Defender was onze life-saver. Nadat we langzaamaan de controle over de situatie begonnen te krijgen door de rebellen zelf te behandelen tegen malaria, hebben we op een onbewaakt moment de kans gegrepen om te ontsnappen aan de helse situatie. Ik rende naar de Defender, stak de sleutel van de Land Rover in het contact, en hij startte! Ongelooflijk. Zelfs na vier dagen stilstaan in the middle of nowhere”, vertelt Julia. Na zo’n indrukwekkend verhaal over haar activiteiten en avonturen voor Drive Against Malaria voelde ik me even nietig, bewondering voor haar daadkracht. Maar ook gemotiveerd om de organisatie privé te ondersteunen met een gift.

Lees ook:  Airbag Anekdotes: “Gas! Vluchtstrook! Flitste het door mijn hoofd. Een enorme klap volgde”

Modder happen
Zes maanden per jaar trotseert Julia in Afrika zandheuvels, bospaden, modderpoelen en onbegaanbare gebieden met haar Defender. Hoe voelt dat? Tijd voor FemmeFrontaal om hier een fractie van mee te maken op een speciaal aangelegd offroad oefenterrein. De hakken gaan uit en de gympen aan. Als een pro klim ik gelijk in de meest verleidelijke, maar vooral noeste Land Rover Defender (stationwagen, want er zit een enorm grote bak achter). Wat gaaf dat ik deze woeste wagen mag temmen! En wel met twee poken naast me, eentje voor de versnellingen en eentje voor de… nou ja, nu komt er een ingewikkeld verhaal, lage gearing en het locken van het differentieel.

Land-rover-experience-range-rover

Ik leg het uit:
Het grootste voordeel van vierwielaandrijving is extra tractie, aangezien het motorkoppel over de vier i.p.v. enkel twee wielen verdeeld wordt. De aandrijvende kracht van de motor loopt via de versnellingsbak en het differentieel naar de wielen. Zo’n sperdifferentieel kan manueel bediend worden, zoals bij deze oldschool 4×4, of automatisch. Omdat het nodig is om bij bochten, nat wegdek, heuveltje op en heuveltje af de wielen op ongelijke snelheid te laten draaien, zorgt het differentieel ervoor dat dit mogelijk is. Met een sper uitgezet draait alleen het wiel dat los komt als een malle en het wiel wat op de grond staat krijgt geen enkel vermogen, met als gevolg dat je stil staat. Met een sper aangezet kun je de aandrijving instellen naar het wiel dat wél grip heeft, met als resultaat dat je lekker kunt doorjakkeren in de blubber. Daarnaast dient dat extra pookje om de versnellingen naast je korter in te schakelen, wat betekent dat je meer kracht maar ook minder snelheid hebt om een drassige heuvel op te trotseren. Al met al een multifunctioneel én onmisbaar pookje dus. Kijk, dat leer je allemaal in een échte terreinwagen zoals een oldschool sexy Defender.

Lees ook:  FemmeFrontaal reed mee in de beroemde Zoute Grand Prix van België

Land-rover-experience-femmefrontaal-defender

Modern spul
Ook de minder noeste maar opvallende ‘beter-verwend-dan-verwaarloosd’ Land Rovers en Range Rovers kwamen aan bod tijdens ons avontuur in de natuur! Hoe cool is het dan om een witte besmettelijke verwende Range Rover Sport te besmeuren met bruine modder? Die kleur zie je doorgaans niet in het Gooi voorbij rijden. Met een dikke V8 in het vooronder en alle benodigde kruip-en sluip knoppen is dit ‘offroad-rijden-voor-dummies’. Met één draai aan de schakelaar naast je past zij haar onderstel en techniek zo aan dat zij kan reageren en anticiperen op alle natuurelementen. Maar wel altijd eerst uitstappen om de situatie ter plekke te analyseren; hoe kan ik de auto het beste over de rots manoeuvreren? Wat zit er achter die enorme zandheuvel? Liggen er keien in het water? De auto is namelijk je life-line in de natuur, die wil je niet kapot hebben.

Land-rover-experience-rangerover-heuvel

Nog een keer?
Ik heb deze dag letterlijk kennisgemaakt met natuur, machine en mens. Alles gebeurd op een slakkentempo en alles wat ik heb geleerd op het racecircuit heb ik in no-time moeten afleveren om offroad te leren rijden. Hellingen, afdalingen, rotspartijen, blubber, noodstops op gladde ondergronden en tot slot met een Defender tegen een boom aanrijden, gewoon omdat het kan. Het smaakt naar meer en ik kan iedere avontuurlijke dame aanraden deze spannende ‘eerste keer’ eens te ervaren!

Land-rover-experience-groepsfoto-femmefrontaal

Header foto: Jolie Jacobs en Odiel Mennink
Steun Drive Against Malaria!

 

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Lexus LBX: de kleinste die de grootste moet worden
Lexus had behoefte aan een nieuwe doorbraak, een spraakmakend model. Een auto...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *