Tesla Model Y: Ook voor de zaterdag

Tesla Model Y

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Design
7.5 Comfort
8 Drive
7.5 Value for money
7.5

Teslabaas Elon Musk weet vaak genoeg de krantenkoppen te halen. Zo wil de rijkste man op aarde eigenhandig wereldhonger beëindigen en vraagt hij zijn volgers of hij een deel van zijn aandelen van de hand moet doen. Om nog maar over de naam van zijn kroost te zwijgen (google maar). Je kan zeggen wat je wil over Musk, zijn creaties zijn nog altijd immens populair. Daarom voegt hij gewoon nóg een wagen aan zijn gamma toe: de Model Y.

Design

Eigenlijk kunnen we heel kort zijn over de looks van de Model Y. Gooi de Model X en de Model 3 in de blender en voilà: de Y is geboren. Zie het als een hoge 3, alleen dan iéts langer en iéts breder. Door de hoge daklijn en het gigantische panoramadak is hij bijna koepelvormig te noemen Waar de 3 met samengeknepen ogen nog best voor ‘sportief’ door kan, valt deze omschrijving voor de Y af. Omdat-ie hoog op zijn poten staat, weet je meteen: dit gaat om comfort.

Verder is het uiteraard onmiskenbaar een Tesla: de welbekende lichtsignatuur achter, de verzonken handgrepen en de herkenbare lijnen over de heupen en de schouders van de carrosserie. Tesla is daarbij nog altijd koploper in minimalisme: de camera’s en de laadpoort zijn allemaal netjes weggewerkt in het design. Geen poespas, gewoon een strak ontwerp. Ik adviseer wel om de 20″ velgen – van 2300 euro – eronder te hangen. Dat doet de auto zeker goed.

Het interieur van een Tesla blijft toch altijd even wennen als je net uit een ‘normale’ auto stapt. De soberheid grijpt me in eerste instantie altijd naar de keel. Het feit dat je enkel beschikt over een tablet en een stuurwiel met twee hendels en twee knopjes, is nogal onwennig. Even acclimatiseren and we’re good to go.

Het interieur straalt namelijk wel rust en eenvoud uit. Veel merken refereren naar de ‘cock-pit’ in hun auto, maar Tesla mag van een heuse spaceshuttle spreken. Zelfs een deurhendel ontbreekt, wat het hypermoderne gevoel nog extra versterkt. Ook word je niet afgeleid door turbines, roosters of ventilatoren: de luchttoevoer is slim weggewerkt tussen het dashboard. Ook de ruitenwissers, die we in Nederland nog wel eens nodig hebben, vallen als je ze niet gebruikt mooi weg tussen de voorruit en de motorkap.

Het dashboard en de deurpanelen zijn daarnaast bekleed met zachte materialen en ook het middenconsole heeft een upgrade gekregen. Deze werd in de Model 3 namelijk uitgevoerd in hoogglans zwart plastic, maar dat bleek nogal krasgevoelig te zijn. Daar heeft Tesla van geleerd: het middenconsole heeft nu een matte, zachte uitstraling. Het schijnt dat ook de kwaliteit van het interieur (denk aan raamlijsten en afwerking van de bekleding) een stuk beter zijn geworden. Maar dat is aan permanente bestuurders om over te oordelen.

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Comfort

De Y is dus voor de doelgroep die een Model 3 te klein vindt, maar een X dan weer te groot (of te prijzig). Gelukkig heeft hij geen onhandig trage vleugeldeuren en is (in)parkeren met de haarscherpe camera’s aan boord een eitje. Wat ook handig is aan de Model Y, is dat je ook voor deze Tesla geen sleutel nodig hebt. Met een pasje én een app kun je gemakkelijk de auto bedienen. Met de app regel je eigenlijk alles: ontgrendelen, op afstand de climate control bedienen, je navigatie vast instellen voor de volgende ochtend of bijhouden hoe lang je nog moet laden voor een volle accu. Ik kon via de app de fronty en achterbak openen of de claxon af laten gaan. Handig als je op het terras zit en iemand nèt iets te dicht bij je geparkeerde Tesla komt. Leedvermaak gegarandeerd.

Met 2100 liter laadruimte, is de Y een ideale gezinswagen. Er is zelfs ruimte voor een optionele derde zitrij, waardoor je plek hebt voor zeven inzittenden in plaats van vijf. Om het interieur zo clean mogelijk te houden, heeft Tesla al haar functies weggewerkt in een 15 inch tablet. Het scherm werkt supersnel en bevat álles wat je nodig hebt en meer. Je zijspiegels verstellen? Op de tablet. Airco wat hoger? Op de tablet. Stuur wat omhoog? Op de tablet. Je vrienden voor paal zetten door een scheetkussen af te laten spelen? Op de tablet. De claxon vervangen door het geluid van een geit? Op de tablet. De enige fysieke knoppen zitten op het stuur. Daarmee kun je zowel je volume en muziek regelen, als je stuur of spiegels verstellen. Multifunctioneel dus. Het ding met de superslimme tablet is wel: neem even de tijd om uit te vogelen waar alle functies zich bevinden. Scheelt een hoop gehannes onderweg.

Drive

Toen ik voor het eerst in de Model 3 stapte, dacht ik: het zal mij benieuwen. Heel eerlijk gezegd ging ik er vanuit dat al die technologie in een Tesla ten koste zou gaan van de rijeigenschappen. De Model 3 heeft wat dat betreft absoluut het tegendeel bewezen. Ik was positief verrast over zijn sportieve weggedrag en zijn loeisnelle prestaties. De 3 heeft daarmee de lat hoog gelegd voor de Model Y. Maar toen ik de hoge daklijn en zijn curvy proporties zag, wist ik dat ik die verwachting weer wat bij moest stellen.

Na de eerste kilometers dacht ik: ik ga iedereen adviseren om bij twijfel tóch voor een Model 3 te kiezen. Maar laten we eerlijk zijn, niet iedereen kiest zijn auto op basis van hoe hard je een bocht kan hoeken. De Model Y is groter en zwaarder dan een Model 3 en moet daarom ook wat rijeigenschappen inleveren. Toch is hij ontzettend rap – tot aan het misselijkmakende aan toe. Hoe je geruisloos binnen no time naar de 100 km/u schiet, blijft simpelweg buitenaards. Deze Tesla heeft all-wheel drive, wat in het Teslataans betekent dat de voor- en achteras beide door een eigen elektromotor worden aangestuurd. De twee onafhankelijke motoren regelen digitaal het koppel naar de voor- en achterwielen met betere handling en tractiecontrole als resultaat.

Lees ook:  Lexus UX 300h: "Zo’n auto waarbij je uitgerust op je bestemming aankomt” 

Het stuur geeft wat fijne weerstand en de vering is straf, maar zeker niet oncomfortabel. Na een paar dagen in de Y te hebben gereden, adviseer ik de liefhebbers van een rijdersauto nog altijd de Model 3. Er is echter een maar. Voor wie thuis kroost op de bank heeft zitten, op zaterdag naar de voetbal moet én elke dag heen en weer naar kantoor gaat (en graag mensen inhaalt) is de Y een ideale auto. Hij rijdt heerlijk. Je voelt alleen wel dat je ruim 2000 kilo aan gewicht over het asfalt verplaatst.

Wat het rijden in een Tesla natuurlijk onderscheidt van andere auto’s, is de autopilot. Door de rechter hendel achter je stuur – waar je de auto ook mee in versnelling zet – tijdens het rijden twee keer naar beneden te drukken, neemt de autopilot het van je over. Met alle camera’s rondom houdt hij de omgeving in de gaten, remt ‘ie af waar nodig en geeft ie zelfs de suggestie om van rijbaan te wisselen. Door de richtingaanwijzer aan te zetten als bevestiging, wisselt de auto vervolgens zelf van rijbaan. Voetjes van de pedalen en handjes los op het stuur. Wel af en toe even het stuur aanraken, zodat de Tesla ook weet dat je er nog bent.

Omdat de Y groter en zwaarder dan de 3 is, moet hij ook wat inleveren op actieradius. Zo zou dat in theorie ongeveer 90 kilometer schelen op een volle lading. Tesla belooft dat je met een Long Range AWD zo’n 507 kilometer kan rijden. De Performance zou daarnaast ongeveer 480 kilometer halen. De range van een elektrische auto is echter bewerkelijk en afhankelijk van een hoop factoren. Knal je met 130 km/u over de linkerbaan? Dan neemt je radius natuurlijk af. Staat de kachel de hele rit te loeien? Zelfde geval.

Value for money

Dat Tesla geen goedkope auto’s maakt is oud nieuws. Dat je voor een Model Y minimaal 64.000 euro neertikt, is dan ook geen verrassing. Voor dat geld heb je een Long Range model op de stoep staan. Voor nog eens 6.000 euro extra is de Model Y Performance van jou. Oh en wil je nog een paar mooie sloffen, dan is dat ook nog eens 2300 euro extra. Wie de Tesla model Y zakelijk wilt leasen, moet al snel denken aan zo’n 700 euro per maand aan bijtelling.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team
Wie kent ‘m niet: de Toyota Yaris. Deze alom bekende B-segmenter zag...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *