In korte tijd heeft WWCOTY weer een jurylid mogen verwelkomen, autojournalist Tanya Gazdik uit de Verenigde Staten. Daarmee heeft de Women’s World Car Of The Year haar 71ste lid verwelkomt. Zo komt de organisatie steeds dichter bij haar doelstelling om over 4 jaar 100 juryleden in meer dan 50 landen te hebben. Maar waarom is dat zo belangrijk? Een gesprek met WWCOTY-president Marta Garcia over zichtbaarheid, gelijkheid en vrijheid.
Hoe groot is de rol van de vrouw in de automobielindustrie?
‘Wist je dat 65% van de nieuwe auto’s door vrouwen worden gekocht en 80 % van de aankoop van auto’s door vrouwen wordt beïnvloed, maar de auto-industrie nog steeds gedomineerd wordt door mannen? Ik geef je een voorbeeld: de grootste seller in de auto-industrie is de SUV. Er is onderzoek gedaan naar de reden hiervoor. Het verkoopt zo goed omdat vrouwen graag in dit type auto rijden. Ze geven aan dat ze graag hoger zitten, zodat ze meer overzicht hebben over de weg, zich veiliger voelen in een SUV en voor de families geldt dat er veel plek in de auto is voor kinderen en al hun benodigdheden. De verkoop van dit soort auto’s is voor een groot deel te danken aan vrouwen.’
Maar wat is dan het probleem?
‘Dat vrouwen belangrijk zijn voor de sales, zie ik niet terug in bijvoorbeeld de marketing. De foto’s en teksten zijn voornamelijk gericht op de man. En als ik bij een perspresentatie zit wanneer er een nieuw model op de markt komt, hoor ik regelmatig in de omschrijving van auto’s dat dit masculiene auto’s zijn; breed en groot. Maar niets is dus minder waar. Er zit nog steeds een gapend gat tussen kennis en handelen.’
Waar zit hem dat in?
Bijvoorbeeld bij bedrijven die leaseauto’s inkopen. Vaak zitten er vrouwen op die beslissende plek zitten. Ik ben er zelf zo één. Ik beslis, voor het hele bedrijf waar ik werk, in welke auto zij rijden. En onder die leaserijders bevinden zich veel vrouwen. Ik denk dat er voor de automobielindustrie nog een wereld te winnen is als zij de plek van vrouwen in de maatschappij erkennen en ernaar handelen.’
Hoe?
‘Op dit moment is 14% tot 30% van de werknemers binnen de auto-industrie: vrouw. Als ze dat omhoog krijgen naar de helft, boosten ze niet alleen de gendergelijkheid binnen hun industrie, maar geven ze ook een teken af naar de hele maatschappij en dragen ze er tegelijkertijd aan bij dat de vrouwelijke koper zich aangesproken voelt. Vrouwen weten hoe ze vrouwen moeten benaderen en overtuigen. Dat is hoe je sales boost.’
Wat willen jullie bereiken?
‘Met onze award willen we meer doen dan alleen een prijs uitreiken aan de beste auto. Wij zetten ons vooral in om zichtbaarheid en gelijkheid voor vrouwen te bewerkstelligen. Althans we doen ons best, om daar op onze manier een kleine bijdrage aan te leveren. Naast het uitreiken van de Women’s World Car Of The Year, reiken we ook een award uit aan inspirerende vrouwen in de auto-industrie. Zo is de WWCOTY ‘Woman of Worth Award’ dit jaar overhandigd aan Astrid Linder, de uitvinder van de vrouwelijke crashtest dummy. Ze is een briljante wetenschapper die zag dat de impact van een aanrijding anders is op het mannenlichaam dan op het vrouwenlichaam. Daarom heeft zij de vrouwelijke crashtestdummy ontwikkelt. Zij heeft zich echt ingezet voor de veiligheid van vrouwen in het verkeer. En dat is belangrijk!’
Hoe willen jullie de maatschappij beïnvloeden?
‘We doen ons best om zichtbaarder te worden. Zo vieren we op 24 juni de International Women Drivers’ Day om het belang te laten zien van autorijden. Op die dag in 2019 kregen vrouwen in Saudi-Arabië het recht om auto te rijden. En daarmee het recht op onafhankelijkheid, het recht om te gaan en staan waar ze willen, het recht op vrijheid. En dat is belangrijk voor de zelfstandigheid van de vrouw. Autorijden opent de deur naar vrijheid. Overigens is het niet alleen in Saudi-Arabië nog een zeldzaamheid om een vrouw achter het stuur te zien. Ook in Europa, waar ik woon, zie ik voornamelijk mannen achter het stuur. Kijk maar eens in de auto’s op de snelweg. Als er een gezin in de auto zit, met twee ouders van verschillende sekse, is het vaak de man die rijdt. Dan denk ik: vrouwen, neem je vrijheid terug.’
Hoe kunnen 100 vrouwelijke juryleden dat veranderen?
‘We kunnen het beeld veranderen. Dat valt niet altijd mee, maar we proberen het wel door vooral op zoek te gaan naar juryleden in landen waar vrouwen ondervertegenwoordigd zijn. In sommige landen zijn er simpelweg geen autojournalistes. We schrijven heel veel landen aan, we benaderen de autobladen en de kranten, maar ook de autofabrikanten in dat land. We speuren het internet af en proberen via social media bij zoveel mogelijk vrouwelijke autojournalisten uit te komen. Als we iemand hebben gevonden die benaderen we haar. Zo hopen we niet alleen deze autojournaliste te steunen, maar het voor andere autojournalistes in dat land makkelijker te maken om zichtbaar te worden. We steunen hen in hun werk, maar we geven ook het signaal van het belang van gelijkheid af.’
Namens Nederland zitten FemmeFrontaal Odiel Mennink (2014) & Rowan Peperkamp (2018) in de internationale jury van Women’s World Car of the Year.
Dit artikel is geschreven ter herinnering aan wijlen onze juryleden en zeer gerespecteerde autojournalistes: Holly Reich, Lou Ann Hammond, Ariadni Gerasimidou en Sue Baker.