De XPENG P7 die in 2020 in eigen land werd gelanceerd, is de bestseller van de Chinese EV-startup en de geduchte concurrent van Tesla. Hoe ze dat doen? Door de elektrische auto niet alleen te zegenen met looks, maar ‘m ook nog meer vermogen te geven en sneller te laten opladen. Of we overtuigd zijn? Odiel neemt een paar dagen de proef op de som.
Over XPENG
XPENG is als automerk nog maar vers. Slechts acht jaar geleden werd de autofabrikant opgericht door twee voormalige topmanagers van de GAC Group, een Chinese (staats)autofabrikant, die meer dan twee miljoen voertuigen per jaar maakt. Ze vonden al snel financiële steun van een klein team investeerders, van wie de meesten hun fortuin hadden gemaakt in China’s bloeiende techmarkt. De auto is dan ook vernoemd naar Xiaopeng, een voormalig leidinggevende bij e-commerce gigant Alibaba. Om het automerk in sneltreinvaart te ontwikkelen wist XPENG talenten te strikken die ooit werkten voor Tesla, Porsche, Mercedes-Benz en Ford. Het (auto)wiel hoef je immers niet opnieuw uit te vinden.
Looks
Ik vind de XPENG P7 er geweldig uitzien. Er zit kracht in het design en ondanks de badge die je misschien niet direct herkent, is het een auto die een tweede blik waard is. Eentje waarvoor je nog even omkijkt op de parkeerplaats.
Als je door de voorruit kijkt, zie je dat het rode interieur in de Performance-versie onvermijdelijk de vergelijking met het Tesla-interieur oproept. Zeker als je kiest voor het witte interieur. Het oogt minimalistisch en is keurig afgewerkt. Er zijn verzonken deurgrepen en de buitenkant is bezaaid met ruimte voor camera’s en sensoren die het autonome XPILOT Advanced Driver Assistance System voeden. De laadpoort is geen klepje dat eruitziet alsof het een tankdop is, maar schuift subtiel automatisch weg.
Comfort (en tech)
En net als in de Tesla of in een Nio is ook de zitpositie van de XPENG P7 uitstekend. Achterin is er voldoende ruimte voor langbenige passagiers en de bagageruimte is goed voor 440 liter. De auto heeft één groot touchscreen in het midden van het dashboard, waarmee ik vrijwel alles bedien.
Persoonlijk had ik liever wat meer fysieke knoppen gezien, maar bestuurders die gewend zijn aan een Tesla, zullen hier geen moeite mee hebben.
Er zijn wat interne eigenaardigheden in de auto die ik niet onbesproken wil laten; zoals de veelzijdige avatar (een XPENG robot-assistent die je als Barbie kan voorzien van outfits) en het gegeven dat XPENG geen Apple CarPlay of Android Auto ondersteunt. Why? Het automerk zegt zich te willen richten op de ontwikkeling van haar eigen technologie.
Drive
Mijn testauto, de XPENG P7 Performance – die je herkent aan de zwarte X-badge op de voorkant van de auto – maakt gebruik van twee motoren met een gecombineerd vermogen van 466 pk, waardoor een sprint van 0 naar 100 km/u slechts 4,1 seconden duurt. Regeneratief remmen kan normaal of sterk en je kunt kiezen uit ‘Eco’, ‘Normal’, ‘Sport’ of ‘One pedal’. Het elektrisch rijbereik is gemiddeld 505 km, en daarmee kom je nog eens ergens. Hij heeft een snellaadvermogen (DC) tot 175 kW. De batterij is hiermee in 29 minuten van 10 tot 80% opgeladen. De accucapaciteit is 80,9 kWh (die van de dikste Tesla Model 3 heeft 75 kWh).
Met een sterrencast aan oud-medewerkers van succesvolle autofabrikanten is mijn verwachting hooggespannen van de P7. Het chassis van de auto is zelfs in samenwerking met Porsche ontwikkeld om het weggedrag te verfijnen. Duitse gründlichkeit in een Chinese wagen. En dat voel ik. De aandrijflijn en het onderstel voelen heel vertrouwd aan. De vering en demping maken een rit van a naar b verrassend comfortabel en – als je wilt – ook sportief. Daarnaast geeft de besturing mij voldoende feedback voor sportief in- en uitsturen. De elektrische koppel zorgt verder voor een onmiddellijke respons, en dat voelt lekker!
Er zijn echter ook frustraties. Kleine ergernissen die ‘early adopters’ voor lief zullen nemen. En ook omdat het wellicht een kwestie van tijd én updates is voordat XPENG de boel spik en span heeft.
Allereerst het gebrek aan fysieke knoppen. Om bijvoorbeeld de instellingen voor de rijmodi en de remregeneratie te wijzigen, moet ik in twee submenu’s duiken en hoewel deze relatief duidelijk zijn, is het niet erg intuïtief en kan het je afleiden van het verkeer.
Daarnaast heb ik ruzie met de adaptive cruise control (ACC) en rijstrookassistentie van de auto. Een veelgehoord verkoopargument van het Chinese merk is dat ze zelfrijdende technologie beloven, met het uiteindelijke doel om al hun auto’s volledig autonoom te maken. De P7 rijdt in China al rond met de nodige Lidars, camera’s en sensoren om zelfstandig te rijden. In Nederland zijn deze functies vooralsnog vanwege wetgeving gedownsized naar minimale autonome techniek. Gedownsized of niet, ook van die autonome techniek verwacht ik de nodige subtiliteit. Zo reageert de ACC met rijstrookdetectie bij het overschrijden van de belijning niet geraffineerd, eerder nerveus.
Ook blijk ik tijdens een eenvoudige rit op de A4 met de ACC aan in een cirkel van waarschuwingen terecht te komen waar ik scheel van werd. Er zit bovenop het stuurwiel een kleine camera die mijn oogbewegingen als een spion in de gaten houdt. Als ik mijn pupillen een tikkeltje naar links of rechts beweeg, om ook het verkeer naast mij in de smiezen te houden, begint de XPENG al ongeduldig naar mij te piepen. Er volgt vervolgens een discoshow aan meldingen op het dashboard waar ik intens door raak afgeleid. Versteend zat ik achter het stuur. Op deze vorm van Chinese inmenging achter het stuur zit ik toch echt niet te wachten.
Daarnaast, met het gegeven dat XPENG alleen haar eigen navigatie heeft, maakt hij ook geen vrienden. Op het eerste gezicht ziet de navi er gelikt uit, alleen werkte het systeem in mijn testauto niet. Net zoals mijn hoofd bevroor van de ACC, leek de kaart van het navigatiescherm te verstijven. Zelfs na herhaaldelijk aan- en uitzetten van de auto. Ik moest dus alsnog mijn iPhone in de middenconsole plaatsen, en vanaf een 12” iPhone-scherm (hallo leesbril) mijn route naar huis volgen. (Gratis tip: Apple CarPlay).
Tot slot, dat heb ik nog niet eens gemeld, het stuur van mijn testauto stond uit het lood.
Enfin, het lijken kleine issues, maar opgeteld kan dit wel het verschil maken in succes. Dit zijn punten die goed moeten werken in een gloednieuwe auto. Start up of niet. Hij is er bijna, maar nog niet helemaal dus.
Value for money
XPENG verkoopt zijn auto’s in EV-land Noorwegen en sinds maart 2022 zijn ze ook actief in Denemarken, Nederland en Zweden. Kunnen elektrische rijders net zo verliefd worden op een XPENG als op een Tesla? Nee, niet in zulke grote aantallen vrees ik. Verliefd zijn betekent ook dat je alle kinderziektes voor lief neemt, of dat nu techniek is dat niet werkt, of de after sales die niet top is. Dat geluk heeft alleen Tesla.
XPENG moet er vooral voor zorgen dat ze haar flaws snel uit de weg ruimt met een hoeveelheid aan nieuwe updates, pas dán zie ik het wel goed komen met deze newbie op de automarkt.
De XPENG P7 is te verkrijgen in drie versies: 1) RWD Long Range (51.188 euro), 2) AWD Performance (61.188 euro) en 3) AWD Wing Edition (71.188 euro).