Toyota Land Cruiser 2024: Een icoon die je hart verovert!

Toyota Land Cruiser

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Looks
9 Drive
8.5 Comfort
9 Value for money
9.1

Het ruige Atlasgebergte in Marokko vormde het decor voor de ultieme test van de nieuwe Toyota Land Cruiser. Geen auto die beter past bij deze epische omgeving, en dat bleek al snel. Tijdens avontuurlijke ritten over stoffige paden en steile rotsige bergpassen liet de Land Cruiser zien waarom hij al 70 jaar een fenomeen is. Een ongelooflijke ervaring met een auto die écht een verhaal vertelt.

En ja, het was een diesel (een hybride exemplaar volgt in kwartaal drie in 2025). Het zette me aan het denken: terwijl we vaak in onze elektrische bubbel zitten, zijn auto’s zoals deze nog steeds onmisbaar. Ze redden levens in onherbergzame gebieden en ondersteunen hulpdiensten dichter bij huis. Duurzaamheid gaat niet alleen over emissies, maar ook over overleven. Toyota noemt de Land Cruiser niet voor niets ‘functional beauty’.

Over de Land Cruiser

Met zo’n 11,3 miljoen verkochte exemplaren in 170 landen in zo’n 70 jaar tijd heeft deze terreinwagen zijn status ruimschoots verdiend. Wat maakt de Land Cruiser zo ontzettend lovable? Simpel, zijn legendarische combinatie van duurzaamheid, betrouwbaarheid en tijdloosheid. Gebouwd in Japan en ontworpen om overal ter wereld de zwaarste omstandigheden te trotseren, is het een offroader die luxe en onverwoestbaarheid moeiteloos samenbrengt. Het is de Land Cruiser die afgelegen gebieden bereikt, simpelweg omdat het de enige wagen was (en is) die dit aankan.

De Toyota Land Cruiser begon zijn avontuur in 1951 als de stoere BJ, gebouwd om letterlijk overal doorheen te ploegen – van woestijnen tot bergtoppen. Vanaf 1954 kreeg hij de iconische naam die hij nu draagt, en sindsdien is deze krachtpatser niet meer weg te denken. Met modellen zoals de legendarische FJ40 en de 70-serie bewees de Land Cruiser keer op keer dat geen terrein te zwaar is. In de jaren ’80 gaf Toyota hem een make-over: van ruige offroader naar een comfortabele alleskunner met een vleugje luxe. Dit idee werd verder verfijnd met luxere modellen zoals de 60-serie (1980) en 80-serie (1989). Later volgden de grote, luxe 100- en 200-series. De Prado begon in de jaren ’80 als een lichtere variant van de 70-serie Land Cruiser. Kort gezegd is de Prado een iets kleinere en goedkopere SUV-variant van de Land Cruiser.

De nieuwe Toyota Land Cruiser J250 die ik het Noorden van Marokko test, zet een frisse stap richting het verleden. Waar eerdere modellen steeds luxer werden, keert deze terreinwagen terug naar zijn kern: robuustheid en functionaliteit. Geen overbodige franje, maar precies wat nodig is om elke uitdaging aan te kunnen. Een knipoog naar vroeger, maar klaar voor de uitdagingen van nu.

Looks

Voor het design van de nieuwe Land Cruiser J250 hebben de Japanse designers duidelijk diep in het verleden gekeken. Het resultaat? Een tijdloze uitstraling die rechtstreeks lijkt te komen uit de gloriedagen van de jaren ’60 en ’70, toen eenvoud en functionaliteit de toon zetten.

Met zijn proporties (totale lengte van 4.920 mm, breedte van 1.980 mm en hoogte van 1.870 mm) is hij trouw gebleven aan zijn roots. Het box-isch ontwerp, duidelijk geïnspireerd door het verleden, wordt versterkt door krachtige details zoals massieve bumpers en stevige dorpels. Bij de nieuwe Land Cruiser heeft Toyota daarnaast slim gekozen voor een meer verticale voorruit en een aflopende motorkap, zodat je beter zicht hebt vlak voor de auto. Ook de raamlijn loopt lager door, wat het zicht opzij aanzienlijk verbetert.

Lees ook:  Alpine A290: Een dosis racing soul in een stadsauto

Maar kijk je naar de smalle LED-koplampen (mijn testauto), dan zie je direct dat deze auto helemaal van nu is. De exclusieve First Edition (beperkt tot 3.000 stuks in Europa) voegt daar nog een flinke dosis oldschool charme aan toe, met ronde koplampen.

Drive

Om te ontdekken wat de nieuwe Land Cruiser anno 2024 waard is als terreinwagen, stuurde ik deze krachtpatser door het Marokkaanse Atlasgebergte. Een omgeving waar alleen de beste off-roaders hun strepen verdienen, en deze Land Cruiser stelde zeker niet teleur.

Toyota heeft kosten noch moeite gespaard om dit model tot in de puntjes te testen. Onderdelen werden opzettelijk kapotgemaakt om te begrijpen hoe ze konden worden verbeterd, en ervaren Dakar-coureurs werden ingezet om zowel de buiten- als binnenkant grondig te beoordelen. Hun feedback heeft bijvoorbeeld gezorgd voor een dashboard dat intuïtief en makkelijk bereikbaar is – ideaal als je handen vol werk hebben op een hobbelig pad. Het resultaat is een auto die robuuster en betrouwbaarder is dan ooit.

De basis van deze terreinlegende is een nieuw ladderchassis dat niet alleen lichter is, maar ook 30% stijver. Dat merk je niet alleen off-road, maar ook op de weg, waar hij dankzij de vernieuwde ophanging en elektrische stuurbekrachtiging soepeler rijdt dan ooit. Voor extra flexibiliteit in het terrein is er nu een ontkoppelbare stabilisatorstang, die samen met de Multi-Terrain Select-technologie en scherpere camera’s het rijden op elk terrein makkelijker maakt. Je ziet zelfs wat er onder de auto gebeurt – ideaal voor tricky passages (zie verhaal/stories op Instagram).

Onder de motorkap brult een 2,8-liter viercilinder turbodiesel met 204 pk en 500 Nm aan koppel. Alle vier de wielen worden permanent aangedreven via een achttrapsautomaat, en in 2025 volgt een mildhybride variant voor wie net wat groener wil rijden. Zodra je het asfalt verlaat, komt de Land Cruiser pas écht tot leven. Zandpaden, modderpoelen, steile hellingen – alles voelt alsof het kinderspel is. Met low-range versnellingen, sperdifferentiëlen en Crawl Control – een soort offroad cruisecontrol – blijft geen terrein onbereikbaar.

Mijn test bleef grotendeels off-road, dus de ADAS-systemen bleven ongetest. Maar eerlijk? Dat miste ik totaal niet. Tijdens de momenten op het asfalt voelde de Land Cruiser comfortabel en vlot genoeg. Uiteindelijk draait het bij deze auto niet om stille luxe, maar om brute kracht en het vertrouwen dat hij je overal doorheen trekt. In het terrein voelt hij als een betrouwbare vriend die nooit teleurstelt.

Comfort

Het interieur combineert een stoere, functionele uitstraling met een vleugje weelde en een ruimtelijk gevoel, dat extra wordt versterkt door het optionele panoramadak. De nieuwe Toyota Land Cruiser biedt keuze uit 5 of 7 zitplaatsen.

Boven op het dashboard en langs de raamranden vind je zachte lederen afwerkingen, terwijl daaronder krasvaste kunststoffen zorgen voor een hufterproofkarakter. Voor wie liever niet eindeloos door menu’s wil scrollen heeft Toyota gezorgd voor (alleen) fysieke, ergonomische knoppen. Met dank aan de Dakar-testers die dit tot het oneindige hebben getest op intuïtiviteit en reactiesnelheid. Op steile bergpassen heb je immers geen tijd om te swipen naar de meest cruciale functies. Misschien niet zo chic als auto’s van nu, maar ideaal voor échte avonturen.  

Lees ook:  Hyundai IONIQ 5 N: Een Kanon van een Elektrische Auto

Qua technologie zit ik verder goed in de Land Cruiser: een touchscreen van 9 of 12,3 inch, standaard Android Auto en Apple CarPlay, en zelfs een off-road navigatie-app om je door uitdagend terrein te loodsen. Het digitale instrumentenpaneel biedt daarnaast handige off-road informatie, zoals de hellingshoek van de auto. Praktisch. 

Opbergruimte? Vrijwel alles klopt. De rugleuningen van de voorstoelen hebben handige opbergvakken, de deurvakken zijn ruim genoeg, en de middenarmsteun heeft bekerhouders. Die hadden wat mij betreft wel groter gemogen – voor literflessen. Want als je de rimboe of woestijn in trekt, drink je niet uit kleine flesjes, maar uit grote, is mijn ervaring. 

De kofferbak is met 408 liter iets compacter dan die van zijn concurrenten. Ter vergelijking: een Land Rover Defender 110 biedt 786 liter in de vijfzitsversie, een Mercedes G-Klasse 667 liter en een vijfdeurs Jeep Wrangler 533 liter.

Value for money

In Marokko hebben we de Land Cruiser nog lang niet tot zijn uiterste grenzen gedreven, deze auto kan zó veel meer, dat weet ik zeker. Zelfs de uitdagende rotswegen, steile hellingen en afdalingen  waren slechts een voorproefje van wat hij echt aankan, en hij bewees keer op keer dat er weinig is wat hij niet aankan.

In het Midden-Oosten, in Afrika en in Australië is de Land Cruiser dé grote favoriet, in Nederland zetten we hem vooral in om iets zwaars te trekken (of gewoon voor de ‘mooi’). Een paardenwagen, een marktkraam. Want, als we hem al rijden, dan gebeurt dat meestal op grijs kenteken, voor zakelijk gebruik dus. Van overheids- en hulpdiensten tot ondernemers. Iedereen die een auto nodig heeft met serieus trekgewicht, 3500 kg, kiest voor een auto als een Land Cruiser. De tijd van dikke, vervuilende diesels ligt gelukkig achter ons, want ook die techniek heeft een flinke sprong voorwaarts gemaakt. Bij de Land Cruiser 2024 is de dieselmotor krachtiger én efficiënter dan ooit.

Toyota en de overheid vragen alleen serieus geld voor de nieuwe Land Cruiser, en daar komt zowel goed als slecht nieuws bij kijken. Als je in 2024 een Land Cruiser in 2024 nog op grijs kenteken koopt, betaal je €62.500 exclusief BTW. Klinkt misschien nog te doen, maar wil je hem op geel kenteken rijden, dan loopt dat bedrag op tot zo’n €181.000. Je moet dus écht fan zijn van deze iconische terreinwagen om hem particulier aan te schaffen. (Mijn cijfer voor Value for Money basseer ik dan ook op de 90% van de verkopen van deze Land Cruiser, en dat is in Nederland op grijs kenteken).

Maar het wordt nog heftiger, hold your horses. Door nieuwe belastingmaatregelen gaat de prijs vanaf 2025 flink omhoog (hallo BPM). Op grijs kenteken betaal je dan €85.695 exclusief BTW, en als particulier op geel kenteken tik je ongeveer €187.000 af.
Ja, dat lees je goed: bijna twee ton!

Meine gute, wat een prijs voor zo’n legendarische auto. In andere delen van de wereld is hij een stukje voordeliger. Misschien is verhuizen naar een ander werelddeel dan wel de beste optie als je in deze iconische krachtpatser wilt rijden. Ik zou het bijna doen…🫶🏻

Comments

comments

More from Odiel Mennink
6 x inspiratie tips voor je garage
Wanneer je de garage niet gebruikt om je auto in te stallen,...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *