Cupra Formentor: jij krijgt die lach niet van mijn gezicht

Cupra Formentor
Cupra Formentor | Photocredit: Marjolein Tetteroo

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Looks
8.5 Drive
8 Comfort
8 Value for money
8.4

Eerder dit jaar onthulde Cupra de nieuwe Formentor en Leon in Madrid. Namens FemmeFrontaal was onze Rowan daarbij aanwezig. In Madrid werden de nieuwe modellen dan wel gepresenteerd, zelf rijden was er nog niet bij. Tot nu, want onlangs testte ik de nieuwe Cupra Formentor VZ Extreme. En spoiler alert: “Cupra krijgt die lach niet van mijn gezicht.”

Liefde op het eerste gezicht

“Is dit onze nieuwe auto?” vraagt onze oudste zoon van zes op het moment dat hij mijn nieuwe testbolide ziet staan. “Nee, alleen deze week testen we deze auto”, antwoord ik. De teleurstelling verschijnt direct op zijn gezicht, want: “Zo’n auto wil ik ook wel voor altijd”.

Goed, qua looks valt de Formentor dus direct in de smaak bij het jonge (en oude 😉) publiek in huize Tetteroo. So far, so good. Overigens valt hij niet alleen bij mijn bloedjes in de smaak, want gedurende deze week krijg ik veel thumbs up, voornamelijk van mede Cupra-rijders. En dat is ook niet gek, want de Cupra die ik deze week rijd is met zijn Centrury Bronze Matt lak (de introductiekleur in Nederland) en 19” Artic Copper velgen een opvallende verschijning.

Even terug naar 2018: tot die tijd kende je Cupra als de sportieve lijn van Seat. In 2018 wordt Cupra als op zichzelfstaand automerk geïntroduceerd. Vanaf 2020 komt de Cupra Formentor op de markt, de eerste door Cupra zelf ontwikkelde auto – dus niet meer onder de vlag van Seat. Fast Forward naar 2024 en de Cupra Formentor heeft zijn eerste facelift gekregen.

Looks

De Formentor was al een opvallende verschijning, en dat blijft hij ook. Qua exterieur zitten de grootste verschillen in de sharknose-front, waarbij vooral de driehoekige LED verlichting steeds terugkomt en opvalt. De strakke lijnen over de hele de gehele flank en heupen zorgen ervoor dat deze auto een stoere, sportieve uitstraling heeft maar toch enorm chique oogt. Aan de achterzijde valt de Formentor op door de LED strip over de gehele breedte én het verlichte Cupra-logo.

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Maar de grootste verandering zit onder de motorkap. Waar de vorige editie nog een 1.4 e-hybrid motor lag met een range van maximaal 55 elektrische kilometers, ligt er nu een 1.5 TSI e-hybrid motor met DSG-6 automaat (204 pk) in met een 20 kW batterij capaciteit. Goed voor maximaal 125(!) elektrische kilometers, waar ik er in de praktijk zo ongeveer 90-100 kilometer van overhield bij normaal gebruik in Nederlands najaarsweer. In het kader van Electrifying Performance helemaal niet gek voor een sportief hybride auto, en daarbij ruim voldoende voor het dagelijkse ritje naar kantoor zonder daar weer te hoeven laden.

Drive

Leuk hoor, al die techniek maar hoe rijdt de nieuwe Formentor dan? Vanaf het moment dat ik voor het eerst instapte in de en plaatsnam in de Sabelt CUP-kuipstoelen voelde ik me één met de auto. Alsof je hem aantrekt als een jas. De stoelen zijn uiteraard sportief, maar zitten enorm comfortabel, ook op de langere stukken. De bediening van het 12.9 inch entertainmentsysteem is intuïtief. Onder het beeldscherm zitten nog wel aanraakgevoelige toetsen voor het volume en de temperatuurregeling van de bestuurder en passagier. Ben je net als ik gewend om je hand te laten hangen onderaan het schermpje terwijl je bezig bent om je favoriete playlist op te zoeken? Dan zijn de aanraakgevoelige toetsen licht irritant omdat je ze aanraakt en dus óf het volume bedient, of onbedoeld de temperatuur anders instelt. Detail.

Het instellen van de rijmodus (er is keuze tussen volledig elektrisch en hybride) gaat gemakkelijk via dit systeem en wijst zich eigenlijk vanzelf. Het Sennheiser soundsysteem zorgt ervoor dat je oefenronde voor je volgende potje Hitster in ieder geval in uitstekende kwaliteit uit de boxen (maar liefst 12 stuks) komt.

Lees ook:  Maak kennis met de snelste (en duurste) elektrische cabriolet: de Maserati GranCabrio Folgore

“Ooooh what does this button do?”

Het moment dat ik de snelweg oprij komt pas echt de lach op mijn gezicht. Ik merk direct dat deze auto een uitstekende wegligging heeft en durf daarom eigenlijk direct de grenzen van z’n kunnen op te zoeken. Via de Cupra knop op het sportstuur stel ik het rijprogramma in op ‘Cupra’, de meest sportieve stand van de Formentor. En natuurlijk, met die Cupra stand komt er ook een partij (nep)geronk uit de auto, maar ach dat mag mijn pret niet drukken. Integendeel. Het Lane Assist Plus Systeem houdt mij, in combinatie met de Adaptive Cruise Control, overigens keurig binnen de lijntjes, zélfs in de scherpe bocht op knooppunt Holendrecht. Al met al rijdt de auto sportief maar toch ook behoorlijk comfortabel. Echt one paddle driving is er overigens niet bij, de auto beschikt namelijk niet over een ‘B’ of regeneratieve stand.

Value for money

De nieuwe Cupra Formentor is verkrijgbaar vanaf 44.990 euro. Daarvoor krijg je de Essential uitvoering met 150 kW / 204 pk. Wij reden in de alles-erop-en-eraan versie, de Cupra Formentor VZ Extreme incl. Seinnheiser soundsysteem, Centrury Bronze Matt lak en 19” Artic Copper velgen met 200 kW / 272 pk. Daar leg je dan 58.460 euro voor neer. Maar hey, dan heb je wél een auto waarin je absoluut gezien mag worden én hoef je geen comfort in te leveren ten koste van een stukje sportiviteit en performance. Die permanente lach op je gezicht krijg je er gratis bij!

Comments

comments

More from Marjolein Tetteroo
Nieuwe Mazda3: Italiaans maatpak uit Japan
De tijd dat Mazda’s anoniem vormgegeven waren, is voorbij. Dat bewees Mazda...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *