Een designertas vind ik waanzinnig mooi, maar ook veel te duur. Ik geef mijn geld dan liever uit aan een Givenchi-look-a-like-tas bij de Mango. Maar werkt dat ook zo met auto’s? Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Ford Mondeo op een Aston Martin, but who cares. Het eindresultaat van de copycat mag er zijn: een prachtige auto met een smoel waar je ‘U’ tegen zegt… Het neusje van de Aston, zeg maar.
De nieuwe Ford Mondeo is alleen een beetje een partypooper. In 2012 zou hij al worden geïntroduceerd aan de Europese markt. Echter door het sluiten van de Belgische Ford fabriek in Genk toentertijd, is de lancering van het paradepaardje van Ford ernstig vertraagd. Dit oponthoud kan ik natuurlijk ook gewoon ‘fashionably late’ noemen. Maar, kan de nieuwe Ford Mondeo de verloren tijd met de markt nog inhalen?
Meer dan een lekker smoeltje
De rivalen Mazda6, Audi A3 en Volkswagen Passat zullen alsnog peentjes hebben gezweet bij de Europese lancering van ‘Ford-Mondeo-Astin Martin-look-a-like’. En terecht. Hij heeft niet alleen de neus om bang van te worden, maar ook het rijgedrag. Hier houdt de vergelijking met het high end automerk Aston Martin echter wel op hoor. De nieuwe Ford Mondeo is een ‘normale’ confectie-auto, net als zijn concurrenten. Maar dan eentje die rotsvast op het wegdek ligt en ondanks zijn formaat XXL, lichtvoetig stuurt en direct reageert op plotselinge manoeuvres. Ford heeft hem op standje ‘stevig en comfortabel’ geveerd wat voorkomt dat het evenwichtsorgaan van mijn bijrijder in verwarring raakt en zij groen-geel-blauw-misselijk wordt. Eenmaal op de snelweg vind ik de motorisering van mijn testauto, een 1.5l benzinemotor met 160 pk te pieterpeuterig voor de Mondeo. Natuurlijk, de EcoBoost van Ford geeft voldoende power om weg te komen, maar komt net tekort als het erom spant bij een potje optrekken of comfortabel toeren in bergdorpjes. Gewoon, omdat je het waard bent en omdat al dat gehijg onder de motorkap ook gaat irriteren, zou ik in de nieuwe Ford Mondeo dus kiezen voor een 2.0 liter dieselmotor met ruim 180 paardjes.
Opgeruimd
Inwendig is de nieuwe Ford Mondeo niet met het designermerk Aston Martin te vergelijken. Kan ook niet voor die prijs he, mijn testauto kost ‘slechts’ 42.000 piekjes. Voor een beetje dikke Aston Martin tel je al snel het vijfvoudige neer. Ford heeft echter wel flink zijn best gedaan om het interieur en het dashboard een premium uiterlijk te geven. En alle toeters, bellen en knopjes in het middenconsole en het dashboard zijn verdwenen, halleluja. De Ford gadgetnerd heeft de boel flink versimpeld met een fancy boordcomputer en infotainment- en navigatiesysteem waarop je bijna alle functies kunt bedienen. Zelfs de verwarming en de airco, alhoewel dat ook nog steeds oldschool met een paar knoppen kan. De bestuurdersstoel geeft mij voldoende ondersteuning bij de lende en rug tijdens een lange-en hobbelige rit. De stoelen voelen verder lekker dik aan maar niet te hard en niet te zacht. In het ontwerp van het interieur van de Mondeo heeft Ford echter één foutje gemaakt: het bakje onder in het middenconsole van de auto is aan weerszijden open. Ondanks dat er een antislipmatje in ligt kan dat gevaarlijk zijn als je er bijvoorbeeld je smartphone in legt. Bij een onverwachte flinke rempartij schuift de smartphone gemakkelijk uit het bakje en voor je het weet rolt hij zo onder je gas- en of rempedaal. Dichtmetselen dat bakje dus, Ford.
Gordelmania
Heb je ooit gehoord van opblaasbare veiligheidsgordels? Of pre-collision-assist-met pedestrian-detection? Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Ford. De nieuwe veiligheidsgordels op de achterbank in de Mondeo zwellen namelijk op bij een ongeval, met als doel de krachten die vrijkomen bij een ongeluk te verdelen over het lichaam. De voetgangers detectie van Ford zorgt ervoor dat de Mondeo automatisch remt wanneer er een voetganger opdoemt en de bestuurder dit niet op tijd opmerkt. Gelukkig heb ik beide veiligheidssystemen niet getest (knipoog), maar wel de automatische parkeerhulp! En dat bleek nogal een uitdaging met maatje XXL. Het lukte me 5 van de 10 keer om de Ford Mondeo uit zichzelf in te laten parkeren. En nee, dat lag niet aan mijn vrouwelijke parkeerkwaliteiten…
Family-proof
Is de nieuwe Ford Mondeo een sedan? Is het een stationwagen? Is het een coupé? Of is het een hatchback? Geen van allen, echt. Qua hoeveelheid bagage dat ik er in kwijt kan (veel, heel veel tassen, hockeysticks en buggies) én het gestroomlijnde design van de auto geef ik de nieuwe Mondeo het label: ‘familie-wagon-coupé’. Een geschikte auto voor de modebewuste businesswoman met drie pindakaas-etende kinderen. Tenzij je een bijtellingsvreter bent, want dan zijn enkele concurrenten, zoals de Passat GTE, iets voordeliger.
Mooiboy
De verlate komst van de Mondeo, vergeef ik hem. Hij heeft namelijk erg zijn best gedaan op zijn nieuwe party outfit. Het is een prachtige en veilige auto geworden. Alhoewel ik me wel afvraag hoe Aston Martin zich nu voelt…? Ach, de connaisseurs kennen de real deal. En vanaf nu kan iedereen een auto aanschaffen met de looks van een Aston Martin, maar voor de prijs van een Ford.
Signature song
“Now don’t try to kid me,
mancub I made a deal with you
What I desire is man’s red fire
To make my dream come true
Now, give me the secret,
mancub C’mon, clue me what to do
Give me the power of man’s red flower
So I can be like you”
Signature song Ford Mondeo
Nice to know: FemmeFrontaal reed in de Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium, prijs van de testauto kwam neer op ruim €42.000. De Titanium versie met dito motor is er echter al vanaf €34.000 (25% bijtelling). Je kunt echter voor een nog zuinigere versie gaan, namelijk een 1.0l EcoBoost motor met 125 pk’tjes, daar betaal je bijna €29.000 voor.
Fab fotografie door Lars Oosterveen!