Nieuwe Fiat 500: méér voor mannen

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
7 Drive
8 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
7.8

Stop de persen: het snoezige retrodopje, de Fiat 500 is vernieuwd! En dat is spannend, want ‘masterpieces don’t need real facelifts’, aldus Fiat. FemmeFrontaal toog naar Turijn, waar de voormalige Fiat-fabriek staat mét kombaan op het dak, om de iconische ‘nieuwe’ 500 te testen!

De exclusieve testbaan bleef helaas gesloten. Maar de nieuwe Fiat 500 mocht ik wel twee dagen lang betasten, besnuffelen, proeven en testen. En als vroegere eigenaar van een 500 ben ik extra kritisch. Hoe ver is Fiat gegaan met haar ‘Nip/Tuck-behandeling’ (red: tv-serie over plastisch chirurgen)? En heeft de nieuwe Fiat 500 wél cruise control?

nieuwe-fiat-500-2015-achterkant

Méér voor mannen
Hoewel niet alleen in het straatbeeld, maar ook in harde cijfers, duidelijk is dat bijna 70% van de auto-eigenaren van een Fiat 500 vrouw is , maakt Fiat tijdens de persintroductie overduidelijk dat de nieuwe Fiat 500 óók voor mannen is. Méér voor mannen dus, met maar liefst 13 lakkleuren in de Italiaanse kledingkast. Waaronder de nieuwe kleur ‘Rosso Corallo’ (koraalrood) en een bordeauxrode-variant die ons sterk doet denken aan de Abarth 695 Maserati Edizione. Verder word ik verrast door twee opvallende zwartgele en zwartrode 500-varianten in combinatie met de zogenoemde ‘Second Skin’. Ik zie het als zware make-up waarmee de nieuwe Fiat 500 gepimpt kan worden met een Schotse ruit (jah echt!), popart (uhm…) en een camouflage-versie (G.I. Jane).

nieuwe-fiat-500-2015-secondskin

En daar houdt het wat betreft uiterlijk niet op heren, er is nog veel meer…
Een stel nieuwe achterlichten, die mij ‘speels’ doen voorkomen, het randje chroom is namelijk verdwenen. Verder draagt de nieuwe Fiat 500 aan de voorkant verbeterde koplampen, voor meer zicht. Ook zie ik ronde LED-dagrijverlichting in de vorm van een lus, zodat de snoet van de nieuwe 500 te allen tijde herkenbaar is. Ook haar ‘diamanten’ grill, die me stiekem doet denken aan de grill van een Mercedes-Benz CLA, is als optie nieuw.

Lees ook:  Smart #3: Een ritje is genoeg om je hart te stelen

nieuwe-fiat-500-grill

nieuwe-fiat-500-2015-strikeapose

Méér voor vrouwen
Er is ook méér voor vrouwen te vinden op de nieuwe Fiat 500! Zoals een nieuwe wielophanging voor meer rijcomfort en minder stoterig rijgedrag. Maar de fun-factor van de rijbeleving zit ‘m vooral in de kleine pittige motoren. Je hebt de keuze uit een TwinAir (tweecilinder motor) met 60 pk en een TwinAir Turbo met 80 pk. De twee cilindermotoren snorren als tevreden kleine katjes door het verkeer. Ik testte ook de normale viercilinder 1.2l benzinemotor met 69 pk. Het gaspedaal reageert direct ongeduldig en het stuurwiel voelt een tikkeltje zwaar aan waardoor ik de bochten met een redelijk hoge snelheid strak kan nemen. Op exclusieve versies is ook een ‘city-stand’ optie mogelijk waardoor de Fiat 500 ietsjes lichter stuurt. Dat deze motoren (ook de tweecilinder versies) nu écht voldoen aan de strengste milieu-eisen is extra ladylike. Zo nu en dan bleef de richtingaanwijzer, als kauwgom aan je kiezen, wel een beetje hangen maar dat mag de pret niet drukken. Ik herken de rij-beleving van de Fiat 500 als geen ander, nu alleen iets comfortabeler.

nieuwe-fiat-500-2015-interieur

Maar daar houdt het niet op, er is nog meer voor vrouwen…
Zoals mooie digitale klokjes én een groot beeldscherm in het midden van het dashboard. Dat ziet er ineens hip uit! Het is het ‘Uconnect’-infotainmentsysteem’ van de Fiat 500. Standaard verkrijgbaar op de Fiat 500 Lounge. Met onder meer een prima audiosysteem, onmisbare USB-aansluiting en praktische bediening op het stuurwiel. Het infotainmentsysteem biedt verschillende functies, waaronder bluetooth, spraakbediening en vijf jaar gratis Uconnect LIVE met muziekmogelijkheden naast de FM/AM-radio en social media apps. Ook een systeem van TomTom is als optie leverbaar in de 500. Nooit meer verdwalen in de binnenstad van Amsterdam dus!

nieuwe-fiat-500-dashboard

Waar is Tom-Cruise-control?
Leuk hoor al die opties. Echter. Waar is nou die cruise control? In geen velden of wegen kan ik het knopje voor de cruise control vinden. Navraag bij Fiat leert dat het ook als optie niet mogelijk is. Hoe moet dat dan straks op de A2 met trajectcontrole? Moeten we weer onze rechterpump op de vloermat onder het gaspedaal vastzetten om te fungeren als cruise control? Mijn enkel wordt al lam als ik er aan denk. Ik hoop vurig dat de Italianen nog dit jaar tot ‘cruise-control-inkeer’ komen. Mede omdat het ook wel zo zuinig rijdt…

Lees ook:  Renault Rafale: Een welkome afwisseling op de weg

Conclusie
Een échte metamorfose kan ik het niet noemen. Wel vind ik de nieuwe Fiat 500 een stuk stoerder geworden, maar ook minder citychic. Of je mannelijke wederhelft prima gezien kan worden in een nieuwe Fiat 500? Ik kan het nieuwe rode kleurtje wel likken, zo zoet! Maar manlief zou ik niet aanraden de 500 in die kleur te laten spuiten. Gelukkig zijn er voldoende andere kleuren waaruit signore kan kiezen om wél stoer voor de dag te komen, als hij durft…. Want stoerder of niet, ik durf er een wedje op te leggen dat over twee jaar blijkt dat ook de nieuwe Fiat 500 voor 70% uit vrouwelijke eigenaren bestaat, want heren van Fiat: ‘You can’t change a winning team!’(knipoog).

nieuwe-fiat-500-2015-uithetdak

Signature song
“You make me feel so young.
You make me feel as though spring has sprung.
And every time I see you grin,
I’m such a happy individual”
Frank Sinatra – You make me feel so young

Nice to know:
Wereldwijd zijn er in totaal al 3,8 miljoen stuks zijn verkocht, inclusief de échte klassiekers. De nieuwe Fiat 500 is vanaf september te bewonderen in de showroom en zal dezelfde prijs hebben als de huidige Fiat 500. Voor een standaard Fiat 500 TwinAir 60 is de vanaf prijs € 14.495 en een Fiat 500C TwinAir 60 (cabriodakje) is er vanaf€ 17.495.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuwe Mazda MX-5: jaloersmakende roadster
Een simpele facelift van het oude model – wat al ruim 25...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *