Bij de lancering van een nieuwe auto hebben ze altijd wel wat op te merken over de uitvoering, snelheid of het design: autojournalisten en autobloggers. Maar waar rijden de schrijvende én presenterende betweters eigenlijk zelf in? Snelle Jelles, old ladies, bijtellingsknallers of headturners? Na deel 1 lees je hier deel 2 van de serie: ‘Wat hebben autojournalisten en autobloggers zelf voor de deur staan?
Tom Coronel | presentator RTL Autowereld, autocoureur en ondernemer
Privé auto: BMW 118 D
Wat maakt deze auto in je los? “Wat maakt de auto los bij andere mensen? Een compacte BMW, dat verwachten mensen namelijk niet bij mij. Als daily drive is de 118d voor mij echter meer dan voldoende. Het enige wat ik écht nodig heb is achterwielaandrijving. Ik moet er namelijk wel een beetje mee kunnen spelen op een rotonde. Ik heb de BMW 1 Serie verder dik aangekleed met alle mogelijke opties; zoals de kleur Estoril blauw, M-pakket, 18 inch velgen én sportstoelen. En omdat hij zo klein is, is hij wendbaar en rap. Ik rijd een auto niet voor mijn imago, maar voor het rijgenot. Mijn vrouw rijdt overigens wel in een échte imagobak: een mooie BMW X4. Tja, verschil moet er zijn (knipoog).”
Als je alle geld van de wereld had, wat zou je dan kopen? “Dan zou ik direct een mooie Aston Martin Vanquish kopen. Sexy, stijlvol, classic, supersound engine V12 en uiteraard achterwiel aangedreven.”
Perry Snijders | autojournalist voor Playboy, Octane en Autoblog.nl
Privé auto: BMW 325tds Touring (E36)
Wat maakt deze auto in je los? “Dit is geen 325i coupé waarmee ik vrolijk van de ene bocht naar de andere drift, maar een opwindende 325tds Touring. Daar doe ik uiteraard de hele dag vermoeiende lifestyledingetjes mee. Dus ik begin de dag op de golfbaan, ga daarna naar een geweldig restaurant en besluit de dag in de nieuwste hotspot. Volgens de brochure van toen heb immers ik ‘das Automobil für die Vielseitigkeit eines jungen Lebensstils’ te pakken. In werkelijkheid is het natuurlijk gewoon een oerdegelijke auto waarmee ik in alle rust het hele land door kachel. Op Rotterdam en Utrecht na natuurlijk, want daar mag ik niet in met mijn diesel uit 1999. Op dat kleine ongemak na is het een lekkere auto; het is niet voor niks dat ik al meer dan tien jaar BMW rijd (in de meest uiteenlopende types, van 130i tot 750iL en van 318d tot M5).”
Als je alle geld van de wereld had, wat zou je dan kopen? “Als geld geen rol zou spelen stond er morgen een Aston Martin DB4 GT Zagato voor de deur. Of een Lamborghini Miura. Of een 288 GTO. Of toch een 911 Carrera RS 2.7? Nou ja, náást een gezellige BMW M2 voor de dagelijkse ritjes natuurlijk.”
Jaap Peters | autojournalist Autoreview
Privé auto: Renault 25 GTX uit 1986
Wat maakt deze auto in je los? “Als 8-jarig jongetje vond ik deze auto al fascinerend. Mijn oom had precies dezelfde Renault 25 die ik nu heb en liet me zien hoe hard hij kon: 180 km/u! Dat vond ik toen buitenaards. Maar het spannendst was de sprekende boordcomputer. Als je je gordels niet om had of het portier niet goed gesloten was, klonk er een computerstem die je daarop attent maakte. Dat maakte op mij diepe indruk: KITT uit The Knight Rider bestond echt en zat vermomd in een Renault! Ik heb altijd een zwak voor de Renault 25 gehouden, natuurlijk ook vanwege het geweldige ontwerp van Robert Opron (die ook de Citroën CX en SM ontwierp). Vorig jaar november heb ik ‘m dan eindelijk gekocht.”
Als je alle geld van de wereld had, wat zou je dan kopen? “Het is voor een autojournalist misschien vreemd, maar ik heb niets met Porsche of Ferrari. Ik ben bang dat ik in de Franse hoek blijf. Misschien zou ik een Citroën SM kopen, maar dan zou er een monteur bijgeleverd moeten worden die 24/7 oproepbaar is en altijd in de buurt blijft. Die auto’s staan niet bekend om hun betrouwbaarheid en ik niet om mijn technische kennis …”
Pieter Schoonderbeek, autoblogger en eigenaar Hart voor auto’s
Privé auto: Lexus CT200h, bouwjaar 2012
Wat maakt deze auto in je los? “De reden dat ik in een Lexus CT rijd is dat ik zakelijk rij, dus kijk ik heel goed naar de bijtellingscategorie. Deze Lexus met 14 % bijtelling biedt luxe, rijcomfort en een sportief uiterlijk voor relatief weinig geld. Daarnaast is de wagen ontzettend zuinig waardoor ik lekker kilometers kan maken (40.000 per jaar).”
Als je alle geld van de wereld had, wat zou je dan kopen? “Dan ga ik voor een Ferrari 458 Speciale Aperta. De Ferrari met de meest ideale aandrijflijn, geen turbo’s en een waanzinnige versnellingsbak. Tevens zou ik voor dagelijks gebruik kiezen voor een Mercedes-AMG C63 S.”