Privé: brandstof- vs. elektrisch rijden

elektrisch rijden

Rijden op een bijna lege tank, daar hebben we maar één woord voor…  strontvervelend. Je auto rijdt minder lekker,  trekt minder snel op – althans zo voelt het – en het veroorzaakt ook nog eens stress. Maar van vijf keer maand 50 euro neertellen voor een volle tank, worden we ook niet blij. Is elektrisch rijden dan de oplossing?

Het is niet nieuw in ons kleine kaaslandje, in 1914 reden er al zo’n 60 elektrische taxi’s door de straten van Amsterdam. Waarom rijdt de meerderheid dan nog steeds met een brandstofmotor rond? Wij zochten het uit.

Naast alle voordelen van het elektrisch rijden (denk aan belastingvoordelen en beter voor het milieu) zitten er ook nadelen aan. Een elektrische auto is duur in aanschaf. Voor hetzelfde bedrag zou je een mooiere, luxere brandstof wagen kunnen rijden. Maar als we gaan kijken naar wat een ‘volle tank’, of in dit geval dus volle accu kost, ben je (afhankelijk van de auto) 40 tot 50 procent goedkoper uit met een elektrische auto. Toch zijn de kosten van elektrisch rijden op de lange termijn nog te onduidelijk. Ook is een elektrische auto, in Nederland, onbetaalbaar mits je succesvol ondernemer bent en slim gebruik weet te maken van subsidies.

Daarnaast lijkt dit groene rijden nog niet helemaal ingeburgerd te zijn. Er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg, maar er zijn te weinig laadpalen. Zo’n 9.000 palen voor de kleine 40.000 (semi-)elektrische auto’s. En ja, ook een accu raakt leeg en er bestaan (nog) geen draagbare opladers. En de range wat afstand betreft is natuurlijk ook nog een dingetje, met als gevolg het ‘lage actieradius-trauma’. En wat is nu de enger: lege tank of lege accu?

Wat is dan de beste optie? Een elektrische auto is prima als je korte afstanden moet afleggen en een laadpaal bij de hand hebt. Rijd je langere afstanden dan is een elektrische auto juist weer een hel vanwege de beperkte range. En zolang de overheid alleen ondernemers voordeeltjes gunt met een elektrische auto’s en particulieren niet, blijft de aanschafprijs nog te hoog.

Lees ook:  Ontdek Frederique: van ijsdriften in Noorwegen tot E30 als daily drive - onze nieuwe redacteur

Een semi-elektrische auto dan? Een hybride auto. Wellicht. Dan heb je de gemakken van een accu voor korte afstanden en geen actieradiusstress als je lange ritten gaat maken. Het beste van beide werelden zeg maar. Zo is de kans een stuk kleiner dat je strandt.

We zijn benieuwd! Zou jij privé een elektrische auto kopen?

Foto header: Marjolein Reman Fotografie
Bron: ANWB

Comments

comments

Written By
More from femmefrontaal
Ontwerp je eigen Range Rover Evoque
Drie maanden lang rondrijden in een door jou zelf ontworpen Range Rover...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *