Toyota Prius: Ga je voor flirt factor of voor value for money?

Toyota Prius

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
7 Drive
5 Flirt factor
6 High Heels proof
8 Value for money
6.8

Toyota lanceerde in februari de nieuwe Toyota Prius. En in plaats van de standaard (lees: saaie) automotive foto’s, heeft Toyota gekozen om een campagne te lanceren die nou niet direct typisch is in voor de automotive industrie. En dat vinden wij best leuk!

Fotograaf des Vaderlands Ahmet Polat fotografeerde de nieuwe Prius voor de introductiecampagne van de vierde generatie Prius. In plaats van de standaard automotive foto’s met strakke lijnen koos Ahmet voor een fotoserie waarin de Prius wordt getoond in zijn dagelijks gebruik. Voor dat ritje naar opa en oma, voor de kilometers dat kinderen achterin de auto wegdromen bij de omgeving of terug naar huis na een werkdag. Wij zijn fan van deze kijk op automotive foto’s. Maar vergeten ondertussen niet de nieuwe Toyota Prius te testen (knipoog).

Toyota Prius
Ahmet Polat voor Toyota Prius

Flirt factor
Hierover kunnen we kort en bondig zijn. De mannen die hartjes naar me seinen op de A2 als ik rij in een F-type coupé. Nope. Of de net iets te lange blikken die ik krijg als ik het dak van de 118i cabrio opengooi? Nein. Nee, een Prius zal nooit een auto zijn (of worden) waarin we file flirtend de man van onze dromen gaan tegenkomen. Herkenbaar is hij nog altijd wel met zijn kenmerkende achterkant. En hij oogt al met al wel een stuk frisser dan voorheen!

Toyota Prius
Marjolein Reman fotografie
Toyota Prius
Ahmet Polat

Comfort
Bij het binnenstappen geen standaard cockpit met een knopje hier of een schakeltje daar. Nee. Schoonheid door eenvoud. Het lijkt erop dat Toyota een wedstrijdje ‘zo-min-mogelijk-knopjes’ heeft gedaan. En die ‘zo-min-mogelijk-knopjes’ bevinden zich dan ook allemaal nog zo veel mogelijk aan het stuur. En dat is best prettig! Volle focus op de weg. De head-up display zorgt dat ik mijn volledige focus op de weg kan houden. En leuk: deze display toont naast de snelheid, aanwijzingen van de navigatie, snelheidswaarschuwingen ook informatie over de status van de hybride aandrijflijn. En dan is het natuurlijk weer een sport om dit zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. De automaatpook bevindt zich direct onder het navigatie paneel. Niet iets wat we veel zien, maar ik kan er wel aan wennen. Daaronder zie ik een groot vak voor al mijn prullaria. Lees: telefoon, draadloze lader, parfum en make-up…
Toyota Prius

Lees ook:  FemmeFrontaal stapt in het prototype van de nieuwe Škoda Superb

Drive
Ik reed in een 1.8l benzinemotor met 122 pk. Hoewel ik zeker niet voor het eerst in een semi-elektrische auto reed, bleef het toch wel weer even onwennig als bij het wegrijden. Niet alleen is het doodeng als bestuurder dat je niets merkt, maar ook het besef dat andere weggebruikers je dus ook niet horen aankomen is nog een dingetje. Eerlijk is eerlijk, lekker rijdt de Prius wel en de batterij absorbeert een stuk meer energie dan daarvoor. FemmeFrontaal tip: zet de Prius gewoon lekker niet in de ECO-stand, maar in de Power-mode. Racen is niet waarvoor de Prius gemaakt is, maar voor de gemiddelde rijder zal dit een meer dan prima en sportief rijcomfort geven.

Marjolein Reman fotografie
Marjolein Reman fotografie

High Heels Proof
Goed. We kunnen zeker wennen aan deze Prius, maar High Heels? Nee. Deze auto voelt meer als een comfortabel setje Toms of Nikes. Hij heeft namelijk een hangend gaspedaal.

Toyota Prius
Marjolein Reman fotografie

Value for money
Hij is gestroomlijnder, zuiniger (verbruik daalt theoretisch van 1 op 25,6 naar 1 op 33) en intelligenter. Daarnaast kun je hem dit jaar nog pimpen met allerlei nerdy stuff; zoals een achteruitrijcamera, Bi-LED koplampen, fancy media-systeem plus navigatie, smart entry én startknop en een Toyota Safety pakket met onder meer adaptive cruise control en automatische stuurcorrectie. Toyota zet hem voor bijna 30K in de showroom en dat is een prima prijs voor deze degelijke auto. Value for money, als je het even losziet van de flirt factor, is dus dikke prima!

Comments

comments

More from Marjolein Tetteroo
Top zes ergernissen in het verkeer!
Mijn toeter draait af en toe overuren en mensen die bij mij...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *