De vernieuwde Škoda Octavia (2024): Improvement in the details

Škoda Octavia
Fotocredit: Marjolein Tetteroo

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
7.5 Drive
8 Comfort
9 Value for money
8

Met meer dan 7 miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie in 1996 mag de Octavia zich het succesvolste model binnen de Škoda-familie noemen. Ook in Nederland is de Octavia al jaren een van de populairste auto’s, en niet zonder reden. Deze ruime en praktische (gezins)auto combineert comfort, veiligheid en zuinigheid tegen een scherpe prijs. Inmiddels heeft de vierde generatie Octavia een update gehad en reisde Marjolein af naar thuisland Tsjechië waar zij met de Octavia Combi Sportline de schilderachtige wijnregio Moravia verkende.

Geen nekkentrekker. Of toch wel?

Laten we eerlijk zijn, bij Škoda denk je niet meteen aan spannende of elegante auto’s. Toch heeft Škoda onlangs indruk gemaakt met de introductie van de nieuwe Superb en Kodiaq, en deze lijn wordt voortgezet met de facelift van de vernieuwde Octavia. Dankzij subtiele aanpassingen aan zowel het interieur als exterieur oogt de nieuwe Octavia sportiever en eleganter dan ooit.

De belangrijkste wijzigingen aan de buitenkant van de vernieuwde Octavia zijn de aangepaste voor- en achterlichten en de vernieuwde bumpers. Aan de voorkant heeft Škoda de auto een letterlijke facelift gegeven: het rooster onder het kenteken loopt nu over de volledige breedte, vergelijkbaar met de Superb. De grille sluit naadloos aan op de nieuwe koplampen, waardoor het lijkt alsof de lampen de grille “vasthouden” en het geheel een stuk strakker oogt. Daarnaast zijn de logo’s en belettering aan de achterzijde in lijn gebracht met de nieuwe merkidentiteit van Škoda. Kleine veranderingen die er al met al voor zorgen dat wij nu wél nog een keer omkijken als de nieuwe Octavia langszij komt.

De grootste vernieuwing vinden we echter onder de motorkap. De nieuwe Škoda Octavia biedt een 1.5 TSI turbobenzinemotor met een vermogen van 85 kW/115 pk als basismotor. Daarnaast is er de 1.5 eTSI met 110 kW/150 pk. Beide motoren zijn tevens beschikbaar als mHEV (mild hybrid) waarbij de auto is uitgerust met 48V lithium-ion batterij. Energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt opgeslagen in deze batterij en deze energie ondersteunt de verbrandingsmotor bij het accelereren en het uitrollen, waardoor de Octavia over de weg lijkt te “zeilen”. In de heuvelachtige omgeving van Moravia hebben we hierdoor geen moment verlegen gezeten om vermogen en de DSG-transmissie zorgt nog altijd voor een naadloze rijervaring. Het ACT+-systeem, dat bij lage belasting twee cilinders uitschakelt, verhoogt de efficiëntie van de 1.5 TSI-motoren en maakt ze daardoor zuiniger dan de 1.0 liter die in de voorganger zat.

Lees ook:  ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?

Binnen in onze Combi Sportline valt meteen het 13-inch infotainment scherm op (optie, standaard is een 10-inch scherm). Dit systeem legt een sterke focus op gebruiksvriendelijkheid, met knoppen die aan persoonlijke voorkeuren kunnen worden aangepast. Later dit jaar wordt ook ChatGPT nog geïntegreerd in het infotainmentsysteem en de Laura-spraakassistent. Daarbij wordt deze functionaliteit constant verbeterd waardoor Laura naast antwoorden op algemene vragen ook de auto kan bedienen door middel van voice control. Good to know: Škoda verzekert ons ervan dat ChatGPT geen toegang krijgt tot voertuig- of persoonlijke gegevens. Alle interacties met de chatbot worden verwijderd om maximale dataveiligheid te garanderen.

Veiligheid boven alles

De vernieuwde Octavia is uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen die zorgen voor een veiligere en ontspannen rijervaring. Het Driver Alert-systeem maakt gebruik van een slim algoritme dat afleiding en vermoeidheid detecteert. Dit systeem analyseert niet alleen informatie van het elektromechanische stuursysteem, maar integreert ook gegevens van systemen zoals Lane Assist en biedt drie waarschuwingsniveaus: aanbeveling, waarschuwing en escalatie, om de bestuurder tijdig te attenderen op mogelijke gevaren.

Wat ons betreft krijgt ook de Adaptive Cruise Control een ‘Honorable Mention’. Niet alleen past de auto op subtiele wijze de snelheid aan op de voorligger, maar anticipeert ook op aankomende wijzigingen in snelheidslimieten, waardoor je altijd binnen de toegestane snelheid blijft. Bovendien herkent de adaptive cruise control bijzondere situaties zoals scherpe bochten en anticipeert hier ook al op. Bijkomend voordeel is dat je daardoor nagenoeg geen aandacht hoeft te besteden aan de cruisecontrol, wat volledige focus op de weg mogelijk maakt. Win-win!

Lees ook:  Toyota Yaris Cross (2024): subtiele veranderingen, groots effect

Vanaf het moment van binnenstappen voelt de Octavia ook meteen vertrouwd aan. Het overzichtelijke design van de cockpit, zonder al te veel poespas, in combinatie met de intuïtieve plaatsing van de knoppen op het (verwarmde) 3-spaaks sportstuurwiel zorgt ervoor dat je -zelfs als je geen Škoda rijder bent- je de auto snel eigen maakt. Voor de bekleding maakt Škoda zoveel mogelijk gebruik van gerecyclede materialen zoals PET-flessen en duurzaam gelooid leer waarvoor ze, in plaats van chemicaliën, schillen van koffiebonen worden gebruikt.

Als de Octavia ergens bekend om staat, dan is het wel zijn ruimte en gebruiksgemak, en dat is in de vernieuwde versie niet anders. De kofferbak van de Combi heeft een inhoud van maar liefst 640 liter, die je -waar nodig- verder kunt uitbreiden naar 1700 liter met neergeklapte achterstoelen.

Value for money

Waarom zou je iets veranderen wat al goed was? Dat moet Škoda gedacht hebben toen ze de Octavia onder handen namen. Op de vernieuwde versie van deze bestseller kom je zoals gezegd geen schokkende veranderingen tegen, eerder improvement in the details. Subtiele veranderingen die de auto dynamischer én zuiniger maken dan zijn voorganger.

Al met al kunnen we concluderen dat Škoda ook bij de nieuwe Octavia niet afwijkt van het principe van veel auto voor je geld, waarbij Škoda bewijst dat veel ruimte voor een schappelijke prijs niet gelijk hoeft te staan aan een saai design of beperkte functionaliteit. De vernieuwde Octavia is leverbaar vanaf € 34.490,- voor de hatchback en € 35.990,- voor de combi. Voor dat bedrag krijg je de handgeschakelde First Edition-uitvoering, die al zeer compleet is uitgerust. Rij je liever in de automaat, dan tel je hier 2000 euro bovenop.

Voor deze rijtest reden wij in een 1.5 TSI e-TEC MHEV 110 kW / 150pk Sportline Business. Deze is in Nederland verkrijgbaar vanaf 42.490 euro. 

Comments

comments

More from Marjolein Tetteroo
Jaguar Classic neemt elektrische E-type in productie
Vorig jaar september kon het concept al even bewonderd worden op het...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *