Met inmiddels meer dan 16.000 exemplaren op de weg is de Toyota Yaris Cross uitgegroeid tot de populairste compacte B-SUV in Nederland. En wij begrijpen wel waarom, de Yaris Cross is 100% value for money. Onlangs is er een nieuwe versie gelanceerd, met subtiele maar effectieve verbeteringen. Odiel had de kans om dit nieuwste model uitgebreid te testen op het zonnige Mallorca.
In het afgelopen jaar zijn er maar liefst 200.000 exemplaren verkocht van de Yaris Cross, waardoor het de bestverkochte Toyota in Europa is geworden. En zou je geloven als ik zei dat dit de meest geproduceerde auto van Frankrijk is? Oui. Oui. Want in Noord-Frankrijk rollen deze Japanners al-le-maal van de band. Heb je gelijk wat gespreksstof voor op de camping straks.
Design: zie vorige
Over het nieuwe design van de nieuwe Yaris Cross kan ik kort zijn: ‘zie vorige’. En waarom zou je ook van outfit veranderen als je klanten nog helemaal blij zijn met je looks? Wat wél subtiel in het uiterlijk is veranderd, is dat Toyota voorheen bij de hybride modellen haar logo met een blauwe rand gebruikte. Dat kenmerk is nu voorbij, want sinds de introductie van het model in 2021 heeft Toyota bijna alle Yaris-Cross-kopers weten te overtuigen te kiezen voor de hybride versie. Slechts een kleine 15 procent van de kopers koos nog voor de ouderwetse benzinemotor. Dus nu het merk vrijwel alleen hybride auto’s produceert, heeft het besloten om voortaan op alle hybrides het standaard merklogo te gebruiken, dus zonder de blauwe rand.
Om de nieuweling uiterlijk toch wat extra jeu mee te geven is de Launch Edition tijdelijk het topmodel van de Yaris Cross. Deze uitvoering is beschikbaar in lakkleur Urban Khaki (zie foto’s) met een opvallend zwart dak, en heeft exclusieve 18-inch lichtmetalen velgen in donkergrijs en gepolijst vijfspaaks design, wat de stoere uitstraling van de Yaris Cross moet benadrukken. Het interieur is mooi afgewerkt met stiksels in de bekleding en sierlijsten op het dashboard en de portieren die perfect passen bij de groene exterieurkleur. Daarnaast zijn er ook bi-tone kleurcombinaties mogelijk in Platinum Pearl White, Oxyde Bronze en Shimmering Silver Metallic.
Drive: the glow up
De glow up van de populaire Yaris Cross zit dus niet van buiten, maar van binnen. Allereerst is er nu een krachtigere tweede hybride aandrijflijn beschikbaar: de Hybrid 130, naast de bestaande Hybrid 115. Beide varianten gebruiken dezelfde 1,5-liter driecilindermotor, maar het verschil zit in de elektromotor. De Hybrid 115 levert in combinatie met de benzinemotor 116 pk, terwijl de Hybrid 130 beschikt over 132 pk. Bovendien neemt het koppel bij de Hybrid 130 toe tot 185 Nm, waardoor zijn warpsnelheid van 0-100 km/u met een halve seconde verkort wordt naar 10,7 seconden.
Of dit merkbaar is tijdens het rijden, valt te betwijfelen. Toch voelt de Yaris Cross al met al vlot aan, vooral in het stadsverkeer. De krachtigere elektromotor neemt meer werk op zich en dankzij het hogere koppel over het hele toerenbereik hoeft de benzinemotor minder hard te werken, wat zorgt voor een relaxte rijervaring.
Bovendien biedt de Yaris Cross nu meer rust tijdens het rijden mede dankzij de extra geluidsisolatie die Toyota heeft toegepast: onder de motorkap zijn ze slim bezig geweest met extra isolatie, en de ramen zijn van dikker glas gemaakt, wat allemaal helpt om het aan boord wat stiller te krijgen.. Desondanks is de Yaris Cross met zijn driecilindermotor niet volledig stil; motor, wind- en rolgeluiden zijn op de snelweg nog wel hoorbaar. Maar dat geldt voor vele auto’s uit dit segment. Voor een écht serene rit moet je bij de sjieke broer van Toyota zijn, bij Lexus. Die hebben de LBX als B-SUV.
Nieuw in de Yaris Cross is ook de Smart Digital Key, die gekoppeld is aan de MyToyota-app. Nieuwe Toyota rijders kunnen hier zo’n vier jaar kosteloos gebruik van maken. Met deze digitale sleutel kun je de auto delen met maximaal vijf personen. Superhandig voor als je de auto wilt delen met familie of vrienden. Via je smartphone open je de auto en start je hem. Ook kun je de Yaris Cross laten voorverwarmen in de winter, of laten afkoelen in de zomer. Ik vind dit dus een hele toffe luxe feature op zo’n compacte auto.
Een andere vernieuwing in de Yaris Cross is de T-Mate. Of beter gezegd: Meet My T-Mate.
T-Mate is de verzamelnaam voor een reeks geavanceerde rijassistentiesystemen die het rijden en parkeren veiliger en eenvoudiger maken. “T-Mate fungeert als een betrouwbare vriend die over je schouder meekijkt om potentiële gevaren te detecteren”, wordt mij verteld tijdens de persconferentie. Omdat deze ‘vriend’ nogal wat competenties heeft, licht ik er drie voor je uit:
- Het Pre-Collision System (PCS) kan bijvoorbeeld een dreigende frontale botsing herkennen en een breed scala aan objecten en voertuigen op de weg identificeren, waaronder voetgangers, fietsers en nu ook motorfietsen.
- Het Toyota Safety Sense-pakket is Acceleration Suppression, dat plotselinge versnellingen afremt wanneer het systeem het risico op een botsing met een voorligger detecteert.
- Het Proactive Driving Assist (PDA) is een andere innovatieve functie die helpt bij het vermijden van bekende ongevalsrisico’s bij lage snelheden. De vertragingsassistent zorgt voor een soepele vertraging wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat om vaart te minderen bij het naderen van een langzamere voorligger of bij het nemen van een bocht.
Comfort: helemaal van nu
Maar dat is nog niet alles waarin Toyota je ontzorgt. Het comfort is verder verbeterd door een nieuw multimediasysteem, dat niet alleen sneller en krachtiger is, maar ook barst van de handige functies; zoals een 12,3-inch grote instrumentarium, waarop wijzerplaten, informatie en afbeeldingen in haarscherpe resolutie worden weergegeven. En ook het spraakherkenningssysteem “Hey Toyota” is verbeterd. Dit slimme systeem begrijpt verzoeknummertjes en verstaat prompt als “Hey Toyota, zet de verwarming aan”.
Daarnaast is de navigatie tegenwoordig cloudgebaseerd, waardoor je altijd toegang hebt tot actuele informatie over routes, verkeer en vertragingen. Al ervoer ik de navigatie op Mallorca wat traag (of ik vlotter dan de techniek aan kan) in vergelijking met Google Maps (die je overigens met Apple CarPlay ook in kan stellen op je scherm). Daarover gesproken, de Yaris Cross biedt draadloze smartphone-integratie voor zowel Apple CarPlay als Android Auto. En net als bij de Toyota Safety Sense-systemen kunnen multimedia-upgrades en nieuwe functies naadloos over-the-air worden geïnstalleerd. Helemaal van nu.
Value for money
Ik vind de Toyota Yaris Cross Hybrid 130 een geweldig verstandige keuze voor als je gaat voor ‘meer auto voor je geld’. Hij doet alles wat je maar van ‘m vraagt, is uitgerust met de meeste luxe veiligheidssystemen én houdt het brandstofverbruik door zijn hybride technologie lekker laag. Maar wat voor de een ‘waar voor je geld is’ is het voor de ander niet.
Voor de Launch Edition van de geteste Toyota Yaris Cross Hybrid 130 moet je minstens 39.295 euro op tafel leggen. De 115 pk-variant start bij 33.195 euro, maar dan heb je wel een uitgeklede versie. Als je kiest voor een Hybrid 130, start je met een Executive-model met onder meer 18-inch wielen, een achterbank die in drie delen neerklapbaar is, sportstoelen en een groot centraal display van 12,3 inch. Daarnaast geeft Toyota 10 jaar garantie op de auto, en dat is dan weer goed voor de restwaarde van de auto. Al met al een verstandige auto voor verstandige mensen.