Verandering is soms lastig en ook de autodealers, zoals we die kennen, moeten eraan geloven. Autoverkopers staan vaak bovenaan de lijst als het gaat om negatieve service-ervaringen van consumenten. Een gebrek aan empathie in combinatie met haantjes gedraag zorgt hier, niet altijd, maar wel vaak voor. Ondertussen weet de autokoper met dank aan het tijdperk van moderne technologie steeds beter waar hij of zij naar op zoek is, wat de rol van een autoverkoper vaak toch wat overbodig maakt.
We zijn allemaal weleens een autodealer binnen gelopen om compleet genegeerd te worden, terwijl je man/vriend/broer als een ‘Koning Portemonnee’ onthaald wordt. Of nog erger, je loopt er in je eentje naar binnen en krijgt de welbekende “wat doet die hier nou weer?” blik, gevolgd door het beruchte ‘mansplaining’. Een erg goede reputatie hebben autodealers niet altijd. Niks mis dus met een beetje verandering!
Lady boss
Met meer dan 14 jaar ervaring staat directeur van ‘Phil Gilbert Motor Group’, Edwina Gilbert uit Australië volledig achter verandering in de auto-industrie. Volgens haar moet je klanten niet als klanten behandelen, maar als gasten. Geslacht speelt hierin geen rol, want een vrouwelijk gast doet net zo goed haar online huiswerk als ieder ander. Wel geslacht-gerelateerd en belangrijk voor autodealers om te realiseren is dat vrouwen zo’n 80 tot 85% van de aankoopbeslissingen in het gezin maken, en ja; dat geldt ook voor de auto.
Verkoopervaring
Vanuit een business-point of view lijkt het niet meer dan logisch om de complete aankoop ervaring wat aangenamer te maken, en dan vooral voor vrouwen. Kennis van consumentengedrag en wensen is daarbij extreem belangrijk. Zij zijn op zoek naar een leuke en relaxte omgeving waarin het vinden van een auto die echt bij hen past makkelijker wordt.
Nu denk je misschien, daar zijn marketing experts toch voor opgeleid? Waarom merken we nog geen verschillen? De invloed van vrouwen is groter dan de auto-industrie nog wil toegeven. Nu lijkt het misschien nog een wereld gedomineerd door mannen, maar verkoopcijfers en onderzoeken over de hele wereld beginnen langzaam het tegenovergestelde te laten zien, ook in Nederland (knipoog).
Lees het volledige originele artikel van Nadine Armstrong (via Sandy Myhre), Consumer Editor, Motoring.com.au
Fotografie header: Raymond Zonneveld. Redacteur: Rianne Bergman.