Project XX: vrouwen doen boekje open over seksisme in auto-industrie

seksisme

In de maand dat filmproducent Harvey Weinstein, beschuldigd van seksuele intimidatie, de krantenkoppen domineert publiceert Automotive News een onderzoek waaruit blijkt dat seksisme nog steeds hoogtij viert in de auto-industrie.

Seksisme is alive and kicking, ook in de automotive branche. Ondanks het feit dat de auto-industrie meer vrouwelijke leiders wil aantrekken, hebben veel vrouwen werkzaam in de branche nog steeds te maken met ongelijkheid, seksisme of seksuele intimidatie. Automotive News deed hier onderzoek naar, genaamd Project XX. Bijna 900 vrouwen uit de auto-industrie namen deel aan het onderzoek, beantwoordden 37 vragen en lieten ruim 2746 comments achter.

Het onderzoek

Het onderzoek richtte zich op de volgende vier hoofdonderwerpen: feedback & promotie, intimidatie & veiligheid, inclusie (meedoen/erbij horen) en onbewust vooroordeel. Het is zeker dat seksisme in de industrie al lang niet meer hetzelfde is als in het verleden, toen veel vrouwen aangaven openlijk lastiggevallen te zijn en vaak makkelijk afgewezen werden voor promoties.

Veel vrouwen in het onderzoek verwijzen naar het moment dat Mary Barra (allereerste vrouwelijke directeur) promoveerde naar General Motors CEO, als een belangrijk moment voor vrouwen in de industrie. Echter, dat heeft het er niet voor gezorgd dat seksisme verdween. Het onderzoek is bedoeld om harde feiten aan het licht te brengen, die goed laten zien wat de heikele punten zijn voor vrouwen in de auto-industrie.

  1. Feedback en promotie

Het lijkt lastig voor vrouwen om een goede balans te vinden tussen ‘te pushy’ of ‘te zwak’ zijn. Ze worden verteld dat ze te agressief zijn (68%) of te stil (50%). Of ze zijn te bazig (62%) of te emotioneel (61%). Maar liefst 55% heeft opmerkingen gekregen over het uiterlijk of over t-shirts die hun borsten benadrukte. Ook zou de baas ze advies hebben gegeven om voortaan rokjes te dragen naar kantoor.

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

Ongeveer 43% van de vrouwen die gereageerd heeft op Project XX zegt dat ze ervan overtuigd zijn dat ze overgeslagen zijn voor een promotie, vanwege hun geslacht. Vrouwen wordt verteld dat zij niet in aanmerking komen voor promotie, omdat ze kinderen hebben en daarom niet in staat zijn om genoeg tijd in hun baan te steken. Of het bedrijf is bang om een vrouw promotie te geven, omdat de kans bestaat dat ze in de toekomst zwanger zal raken en vervolgens het bedrijf verlaat. Ook gaven veel vrouwen aan dat ze niet in aanmerking kwamen voor internationale opdrachten, omdat hun baas ervan uit ging dat dit hun familieleven zou verstoren.

  1. Intimidatie en veiligheid

Vrouwen die ondervraagd zijn, hebben hun zorg uitgesproken over de veiligheid op het werk. 25% gaf aan dat ze zich op een bepaald moment onveilig hebben gevoeld op het werk. In sommige gevallen hebben mannelijke collega’s agressieve opmerkingen gemaakt, zoals: ‘Niemand zal je hier horen schreeuwen’. Andere vrouwen kwamen in een ongewenste situatie terecht na een borrelavond op werk, waarna zij door hun collega’s gevolgd werden naar hun auto of hotelkamer.

  1. Uitsluiting

Hier volgt een lijst van zaken waar vrouwen van zeggen uitgesloten te zijn: auto’s rijden op het circuit, voetbal, borrels na een meeting, golf, meetings met belangrijke medewerkers etc. Aan de andere kant zeggen sommige vrouwen dat zij juist aangemoedigd worden om aanwezig te zijn bij belangrijke netwerkevenementen omdat het bedrijf graag wil dat een vrouw hun representeert. Toch geeft 63% aan dat zij uitgesloten worden van belangrijke evenementen vanwege hun geslacht en 57% geeft aan dat zij belangrijke sociale en netwerk evenementen hebben gemist vanwege hun geslacht. Daarnaast zijn er juist ook weer vrouwen die het ongemakkelijke moment hebben meegevraagd, waar zij uitgenodigd werden voor evenementen op ongepaste locaties zoals een stripclub.

  1. Onbewust vooroordeel

Vrouwen hebben door dat ze op een subtiele wijze worden genegeerd of gepasseerd. Zo’n 83% zegt dat klanten en collega’s hun vragen eerder aan een mannelijke collega stellen, dan aan een vrouwelijke collega met dezelfde functie. 71% geeft zelfs aan dat mannelijke collega’s of klanten geen oogcontact maken met de vrouw tijdens een afspraak of een overleg.

Lees ook:  Formule 1-fans zijn met hun avontuurlijke rijstijl een verhoogd risico op de weg

Ongeveer 84% van de respondenten zegt dat ze weleens een vernederende opmerking heeft gehad van een man en 64% van de vrouwen is weleens gevraagd om taken op zich te nemen van een lager niveau, terwijl dit de mannelijke collega’s niet gevraagd wordt. Andere vrouwen zijn gevraagd om onder andere bloemen te bestellen, posters te maken, planten water te geven, het kantoor schoon te maken en reizen te boeken voor hun baas, wat deze vrouwen wegtrekt van hun primaire taken.

Voor een volledig beeld raden we je aan het volledige onderzoek van Automotive News Project XX te lezen.

Lees ook onze FemmeFrontaal columns waar wij ingaan op het onderwerp:
Lieve autofabrikant
Supercar makers negeren vrouwelijke klanten
Column: potje verplassen
Lastig hoor, het vrouwenauto imago!
Tesla’s vrouwelijke ingenieurs
Respect voor de beursbabe

Foto header: Jesse Kraal

Comments

comments

Written By
More from femmefrontaal
Vlog: fast date met de Alfa Romeo Giulia diesel én QV!
To be honest, een Alfa Romeo koop je omdat je helemaal maf...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *