Op de melodie van ‘Toet toet boing boing’ (allemaal even inhaken): “Zoom zoom kodo zoom zoom jinba ittai jinba ittai!”. Welkom aan boord van de gloednieuwe Mazda6. Het topmodel van Mazda dat in niets meer lijkt op zijn voorganger. ‘Zoom zoom’ staat voor innovatieve vroom vroom. ‘Kodo‘ staat voor ‘ziel van de beweging’ en ‘jinba ittai’ staat voor het gevoel tussen auto en bestuurder. Bijna auto-emocion zou je zeggen, maar dan op zijn Japans!
Size does matter!
De nieuwe cash cow van Mazda moest nog beter zijn dan zijn voorganger en tegelijkertijd moest hij in de smaak vallen bij een wereldwijd publiek. Van Mazda-adapts in Australië, Amerika, Azië tot in Europa. Een succesvol nieuw model van de Mazda6 in twee varianten, een sedan-versie en een familiedoorsnee wagon-versie. Sterk aangetrokken werd ik door de classy sedan-versie. Het ‘kodo-gevoel’, waarbij de jachtluipaard voor de designers heeft gefungeerd als dierlijke inspiratie, vind ik namelijk het best gelukt met de sedan. Tegenwoordig kiest iedereen vanwege praktische motieven uit een SUV of wagon, maar ze vergeten de charme van een sedan. Harstikke stom mensen. De Mazda6 sedan is namelijk onwijs ruim! De achterbank biedt voldoende ruimte voor drie puistende pubers. En de laadruimte, ruim 489 liter, herbergt gemakkelijk twee minnaressen a 1.63m en twee get away-koffers.
Charmeur met liefde
De charmes van de nieuwe Mazda6 gaan verder dan alleen het fysieke. Het is ontspannend om in de geteste handgeschakelde dieselversie met 165 pk te rijden. Het vlaggenschip van Mazda is gemaakt voor alle begaanbare, smalle en bochtige wegen die er bestaan. En doordat je overzicht hebt all over (goede spiegels!) heb je niet door dat je in best een gigantische sedan rijdt. Hij is bijna 5 meter, 4865 millimeter om precies te zijn. Hij stuurt daarnaast soepel en sterk maar niet zenuwachtig, je hebt een klein beetje speling in het stuur. En hij knuffelt het asfalt met een wellustig snorrend geluid. Hij remt overigens wel terstond. Een klein tikje, nog minder dan je gewend bent, is al voldoende om ietsjes af te remmen. Anders eindig je al snel met een Mazda-logo in je smoel. Niet classy.
De nieuwe Mazda6 biedt zoveel keuze aan motoren dat een empirisch onderzoek aan te bevelen is. Je hebt de keuze uit drie benzinemotoren en twee dieselmotoren. Aan hybride- en elektrisch rijden doet Mazda niet. Ook niet in de toekomst. Standaard beschikt deze Japanner over een regeneratief remsysteem dat ten goede komt aan de brandstof actieradius (langer rijden op een tank) en beschikt hij over een innovatief start/stop-systeem wat Mazda i-stop noemt. Vernieuwend aan dit systeem is dat wanneer de bolide stopt en je hem vanzelf weer laat starten hij niet de startmotor aanspreekt. In plaats daarvan spreekt Mazda verbrandingsenergie aan die wordt gegenereerd uit de motor. Ingewikkeld verhaal maar het effect is dat je een snellere start maakt na een pitstop en het systeem je startmotor niet lastig valt.
Inside job
Is hij van binnen net zo likeable als van buiten? In de geteste luxe sedan met aaibaar roomwitte lederen bekleding plaats je je handtas dus keurig op het zwarte matje en niet op de bijrijdersstoel. Naast de sophisticated look kun je natuurlijk ook voor ‘mijn-kinderen-spelen-graag-in-de-modder’-look gaan. Gewone zwarte stoffen bekleding. Het interieur is slim met veel handige vakken voor je mobiele telefoon(s), lippenstift en tijdschriften. Bekerhouders in de voor-en achterzijde zijn handig en voor de grote dorst kun je zelfs grote flessen water kwijt in de voor-en achterportieren. De knopjes aan het stuur die je leiden naar alle techniek van de auto zien er eenvoudig, vierkant en wat saai uit met grote witte letters. Weinig kodo kodo-gevoel hier. Maar de techniek erachter is wel 2013-proof. Waar je bij de meeste merken bedrogen uitkomt als je een standaard versie neemt en weer spierballen moet kweken omdat je zelf het raampje moet openen of zelf moet kijken bij het inparkeren van je immense limo, zijn de technische gadgets bij een Mazda Lease Pack bijvoorbeeld inbegrepen en goedkoper dan bij zijn vijanden.
Hierbij is ´voorkomen beter dan genezen´ de filosofie van Mazda. Ideaal voor de brokkenpiloten onder ons. Als je bij parallel inparkeren al de kriebels krijgt, Mazda helpt je met piepjes all over. Ook houdt hij dode hoeken voor je in de gaten en laat hij al zijn discolichtjes zien aan medebestuurders wanneer jij plotseling hebt afgeremd voor een lief konijntje. Daarnaast kun je keyless starten – vergeet je sleuteltje dus niet bij het uitstappen – en beschik je over een fancy Tom Tom-navigatiesysteem. Hoe werkte Hollands glorie ook alweer? En vergeet je leesbril niet. Het Tom Tom-schermpje is ietwat klein. Als je wat extra kleingeld over hebt schaf dan ook ‘smart brake control’ aan. Dat zorgt ervoor dat jouw geliefde Japanner vanzelf vaart vermindert bij een verhoogd risico op een aanrijding. Je zou er bijna lui van worden…
De meest luxe sedan-versie van de Mazda6 is van binnen en buiten mooi om in te rijden met een gunstig brandstofverbruik. Ik was aangenaam verrast door de sedan-versie. Een betaalbare knapperd in zijn klasse met gespierde ranke lijnen van voor naar achter en imposante grill. Alsof hij sluipt naar zijn prooien; de Huyndai i40, Audi A5, en Opel Insignia, hen bespringt en met hun voorwielen over het asfalt sleurt…
Signature song
“If you want my body and you think I’m sexy
Come on honey tell me so
If you really need me just reach out and touch me
Come on sugar let me know”
Rod Steward, do ya think I’m sexy
Nieuwsgierig naar meer foto’s van de nieuwe Mazda6 sedan in Lissabon? Bekijk ze op Facebook FemmeFrontaal. Photocredit header: Angel Mulder.
Nice to know
Mazda is nooit een grote speler geweest in de middelgrote sedanmarkt. Met de komst van dit zakelijke hebbeding wil Mazda hier verandering in brengen. Ze verwacht er meer dan 2000 te verkopen in Nederland in 2013. De geteste Mazda6 stationwagen (redelijk standaard) geeft een meer Vinex-gevoel. Iets minder zoomy dan ik had gehoopt. Maar is dan ook weer een stuk goedkoper. En een standaard Mazda6 is een koopje in vergelijking met zijn prooien. Je koopt hem namelijk al vanaf 28.990 euro en dan heb je een 145pk benzinemotor. De geteste zwarte sedan (diesel) met wit lederen bekleding en een goodiebag aan technische gadgets kost in totaal ruim 43.000 euro. Dat dan weer wel. De Mazda6 sedan (dus niet de geteste sportsbreak) met een 150 pk sterke dieselmotor is biologisch een verstandige aankoop met 20% bijtelling in alle uitrustingsniveaus.
De nieuwe Mazda6 ademt SKY-ACTIV technologie uit. Dat staat voor een onwijs scala aan niet uitlegbare revolutionaire technieken die zorgen voor een lager gewicht van de auto, beperkt brandstofgebruik en optimale veiligheid voor de bestuurder en zijn medeweggebruikers op de weg.