Vorig jaar snuffelde FemmeFrontaal in Londen al aan de BMW i3. En nu gaan we er écht mee de hort op! Nog steeds zijn we niet helemaal gewend aan zijn raadselachtige uiterlijk: met een centenbak als voorbumper en een robothoofd als achterkant. Maar één ding is zeker: zijn looks leveren veel aandacht op van medeweggebruikers. Maar rijdt hij zoals zijn uiterlijk eruit ziet?
City boy
BMW is duidelijk over de doelgroep van dit milieuliefje. Het is een stadsauto en dus niet geschikt voor lange afstanden. Ben jij wel een kilometervreter, dan ben je niet geschikt voor deze auto en verzoekt de dealer jou vriendelijk om een andere BMW te kopen. De BMW i3 is een elektrische auto en heeft 170 pk en 250 Nm waarmee je maximaal 160 km af kan leggen. Wij reden de versie met Range Extender (tweecilinder benzine motortje). Dit verdubbeld bijna de rijafstand, maar reken je niet kilometer-rijk. De actieradius blijft afhankelijk van de zwaarte van je rechtervoet en het humeur van moedertje natuur. Want bij hoge snelheden, zwaarlijvige passagiers of bij koud weer heb je eerder een laadpaal nodig.
Eco vriendelijk
Het interieur in de BMW i3 lijkt in bijna niets op dat van een normale BMW. Het enige vertrouwde is het iDrive systeem ( = navigatie/mediasysteem), wat overzichtelijk is en prima werkt. De rest lijkt zo uit de gedachtespinsels van Piet Boon te komen; rechte lijnen spelen met ronde vormen en zijn gemaakt van duurzame boom- en koe knuffelende materialen als eucalyptus hout met open poriën, olijvenblad extracten en gerecyclede PET-flessen. De stoelen zijn aan een dieet gehouden en dus dun, maar bieden prima ondersteuning. Het voelt allemaal ruimtelijk aan in de BMW spaceauto.
De snelheidsmeters zijn te bewonderen op een digitaal scherm waar je ook allerlei andere gegevens op kan toveren, zoals een achteruitrijcamera en de accuduur. Het infotainmentsysteem in het midden van het dasboard houdt je op de hoogte van de actieradius, vindt laadpalen voor je en is je persoonlijke 9292.nl reisagent. Er is zelfs een app voor je smartphone waarmee je bovenstaande gegevens ook bij de hand hebt én de auto kan voorverwarmen (hoe milieuvriendelijk!) of voorbijgangers de schrik van de dag kan bezorgen door van een afstand te claxonneren (hoe stout!).
Suicide doors
Om het instappen achterin voor passagiers makkelijk te maken is er geen B-stijl (de stijlen tussen de voor en achterdeuren) maar zijn er deuren die tegengesteld werken. Vanuit achterin uitstappen aan de bestuuderskant gaat iets lastiger als de bestuurder vergeet zijn gordel los te maken. Die zit namelijk bevestigd aan de achterdeur. De ene FemmeFrontaal (bestuurder) werd daardoor bijna onthoofd door de andere FemmeFrontaal (uitstappende passagier). Hallo suicide doors. Achterin is de ruimte redelijk, alleen zitten je benen hoger dan normaal door de accu die daar onder de vloer zit. Dit merk je ook meteen in de achterbak: die is lang maar niet al te diep en geeft je 200 liter aan opbergruimte. Geen hoge spullen meenemen dus. Met de passagiersstoelen naar voren gevouwen wordt de ruimte naar 1100 liter vergroot.
Stilte
Terug achter het stuur vind je daar aan de rechterkant ook meteen de schakelpook die normaal gesproken tussen de voorstoelen zit. Hiermee kan je de motor aan en uitzetten en kan gewisseld worden tussen Drive, Reverse en Park. Druk je de start knop in dan hoor je in plaats van een ronkende motor een ‘pling’ geluidje en verder niets. Ook bij het wegrijden hoor je alleen de grote 19 inch wielen van muntdrop-formaat (gemonteerd voor de zuinigheid) over de weg rollen. En dat geluidsloze is toch wel een dingetje. We reden bijna een voetganger aan omdat hij plots de weg overstak, hij had ons dus niet gehoord.
Groen, groener, groenst
In de BMW i3 heb je de keuze uit drie rijstanden welke het gemakkelijkst te kwalificeren zijn als groen, groener groenst. De Comfort Mode (de normale stand), de EcoPro Mode (trager opschakelen) en de EcoPro+ Mode (max 90 km/u en geen airco meer). Als de accu’s nog maar 20% batterij hebben gaat het verbrandingsmotortje aan en heb je nog een aantal kilometer de tijd om gestresst een laadpaal of benzinepomp te vinden. Deze groene jongen voelt zich goed thuis in het stadsverkeer, stuurt prima en voelt heel wendbaar met een draaicirkel die zelfs een meter kleiner is dan die van een MINI. Verwacht door de dunne bandjes geen bochten verslindend weggedrag, maar dat heb je in de stad ook niet nodig.
Warpsnelheid
Omdat de BMW i3 elektrisch is en het volle vermogen meteen tot je dienst staat, komt hij snel van zijn plaats af. De sprint van 0 naar 60 km uur gaat dan ook met warpsnelheid-gevoel en is met 3,7 seconden retesnel. Iets wat enorm veel plezier geeft bij stoplicht sprintjes want die win je namelijk altijd. De sprint naar 100 km/u is in 7,2 seconden bereikt en dat is MINI Cooper S snelheid. Niet slecht dus, maar de juice is er na 150 km/u wel uit. Want met dit soort cijfers is de accu ook met warpsnelheid leeg. Je staat trouwens met een zelfde snelheid ook weer stil, want een licht aaitje van je voet over de rem is al voldoende om de auto te laten remmen. Sterker nog, als je het gaspedaal loslaat remt hij al aanzienlijk af waarmee de accu’s meteen worden bijgeladen. En dat is leuk, want met een beetje oefenen hoef je niet eens meer te remmen en kan je gewoon het gas loslaten om op het juiste moment stil te staan!
Oplaadlogistiek
Laadpalen zoeken kan wel een probleem zijn als er geen staat bij de plaats van bestemming. Opladen is simpel: gewoon de ene kant van de stekker in de BMW i3 steken en de andere kant van de stekker in de laadpaal stoppen, het ‘BMW ChargeNow’ pasje langs een cirkel halen (zoals met een OV chipkaart) en hij is klaar om op te laden. Bang dat de stekker eruit wordt getrokken hoef je niet te zijn, want de kabel vergrendeld zichzelf. BMW levert ook een eigen oplaadsysteem waarmee je na ongeveer vier uur weer ‘ready to go’ bent of met een speciaal laadsysteem binnen 30 minuten weer 80% van de accu te je beschikking hebt. Gewoon opladen met een normale stekker vanuit bijvoorbeeld de keuken kan trouwens ook.
Was vroeger het nieuwe rijden vooral zuinig met je benzine omgaan, nu is het uitrekenen hoeveel km je van je eindbestemming verwijdert bent, waar de laadpalen staan en of je dan toch niet beter voor een andere vervoersmiddel kan kiezen. Het is een mindset, maar het went wel en als je de auto echt alleen maar voor stadsverkeer gebruikt is de BMW i3 zeker een aanrader!
Fotografie door Lars van Oosterveen.
Signature song
“She’s electric, She’s in a family full of eccentrics
She done things I never expected
But I need more time, Coz i’ll be you and you be mine
There’s lost and lots for us to do
She’s electric, can I be electric too?”
Oasis, Electric
Nice to Know
Omdat de accu’s zo zwaar zijn is de auto van carbon gemaakt, dit is een ijzersterk en licht materiaal wat de auto 300 kilo lichter maakt. Dit materiaal zie je ook als je instapt. De BMW i3 is leverbaar vanaf € 35.500 maar met keuzes uit interieurwerelden als Loft, Lodge en Suite en andere opties loopt de bankrekening echter aardig rood aan. De versie met ‘range extender’ begint bij €39.990. Dit milieuliefje valt in de 4% of 7% bijstellingscategorie en kost als auto van de zaak €599 per maand excl. BTW (op basis van 48 maanden lease en 15.000 km per jaar). En mocht je op roadtrip gaan, geen nood. Dan kan je de BMW i3 inleveren bij de dealer en krijg je er tijdelijk een benzineslurper voor terug. Een BMW M4 dan maar..?