Het is vechten geblazen in de SUV-markt. De markt voor auto’s hoog op de wielen met ruimte voor vijf schattige kinderen, zes boodschappentassen, drie rolschaatsen, een schep en twee tennisrackets. Ook Ford gaf haar familieman, de Ford Kuga, een welverdiende opknapbeurt.
In 2008 werd de Ford Kuga geïntroduceerd, sindsdien zijn er in Europa 300.000 van verkocht. De tweede generatie belooft zuiniger (want kids kosten al genoeg), groter (want extra boodschappen zijn welkom) en nog praktischer te zijn! En dat laatste klopt. De achterbank namelijk kan platter dan plat en de mogelijkheid om ‘hands free’ de kofferbak van de Ford Kuga te openen is ronduit briljant. Je zwaait je rechterbeen (of linkerbeen) één keertje achter de auto, et voila de achterklep opent als vanzelf. Zwenk niet te veel uit met je been (wat ik deed omdat ik ongeduldig was), want dan gaat de klep als een gek open én direct weer dicht.
Makkie
Behalve een stuk pragmatischer, is de Ford Kuga ook nog eens een stukje knapper geworden. Hij oogt city chic en robuust. Met een aanwezig grijnzende smoel met überneus en mooie led-lichten voor- en achter. Onder de motorkap van de Ford Kuga die ik test zit een 1.6 ecoboost (zuinig!) motor die 150 pk levert. Dat is net voldoende pk’s om een beetje vlot vooruit te komen met deze SUV. Wil je echter rapper bij de verkeerslichten vertrekken, dan moet je de Ford Kuga even kietelen tot 4000 toeren. Hij stuurt verder intuïtief, wat betekent dat hij licht stuurt en snel reageert, alsof ik in een normaal formaat auto rijd. Ook de misselijkheidstest in bochten en over drempels overleeft de Kuga. Hij is stevig en stabiel geveerd wat voorkomt dat het evenwichtsorgaan van mijn bijrijder in verwarring raakt en hij groen-geel-misselijk wordt. Een kind kan de was doen wat betreft rijden in deze SUV, qua motorisering en rijeigenschappen rij je namelijk binnen één minuut na kennismaking zo weg in de Ford Kuga.
Bomvol
Maar hoe zit het binnen in de auto? Nou, dan zou ik nog even op de parkeerplaats blijven staan om alle toeters en bellen in het dashboard te onderzoeken, voordat je plankgas wegrijdt. Ondanks het fancy zwart glimmende interieur vind ik de gadgets aan boord niet intuï
tief. Neemt niet weg dat Ford Kuga standaard bomvol zit met allerlei extra’s, zoals: automatisch inparkeren, ‘guide-me-home verlichting‘ om ’s avonds de oprit (die ik niet heb) te verlichten, klein navigatiescherm, parkeerpiepjes all over en een Deflation Detection System dat voortdurend de bandenspanning bewaakt. Best een heertje, toch?
Bestelbusje
De stoelen zijn dik en zitten onwijs lekker en geven een goede lende ondersteuning. Met het grote glazen panoramadak (optie) in de Kuga verwelkom ik de zon uitbundig. Verrek, hij kan nog open ook, lekker. Ik doe mijn hakjes (9 cm hoog) nog even aan en test of de Kuga ‘hight heels-proof’ is. Prima, hij krijgt bijna vier sterren. Mijn pumps haken niet achter het tapijtje en ik hoef mijn enkel niet te forceren om het gaspedaal in te trappen.
Wel een beetje apart, de Ford Kuga geeft me al rijdend het gevoel dat ik een postbezorger ben van Zalando. Ook met Zalando pumps aan. Achter het stuur voelt het namelijk alsof ik in een bestelbusje rijdt. Ik zit parmantig hoog, het stuur zit bijna onder mijn snuffert en ik kijk via een gigantisch zwart dashboard naar het wegdek. Als thirtysomething, voel ik me even niet ‘Seks and the City’…
Ook al heet hij geen mr. Big. Met alle slimme en veilige gadgets aan boord, geweldig praktische bagageruimte én kwalitatieve goede rijeigenschappen is de Ford Kuga écht een gentleman op het asfalt waar veel andere SUV’s een voorbeeld aan kunnen nemen. De ideale familieman.
Signature song
“It’s a family affair
It’s a family affair
It’s a family affair
It’s a family affair”
Sly & The family stone It’s a family affair
Nice to know:
Het brandstofverbruik van de nieuwe Ford Kuga is netjes voor zijn klasse, deze Kuga slurpt ongeveer 6,6 liter op 100 km. Dat is gemiddeld zuinig voor zijn klasse.
In Nederland zijn de volgende uitvoeringen van de Ford Kuga te koop:
– Kuga Titanium Plus, 1.6 ecoboost met 150 pk -> 37.295 euro
– Kuga Titanium Plus, AWD, 1.6 ecoboost met 182 pk -> 46.575 euro
– Kuga Titanium Plus, AWD, 2.0 TDCI met 163 pk -> 53.235 euro
Ik reed in de Ford Kuga met de toepasselijke kleur ‘racing red’ *kuch*, met een 1.6 ecoboost motor met 150 pk. Inclusief (bijna 10.000 euro) opties kost de testauto 44.450 euro.