Halleluja een MINI Cooper met vijf deuren!

De nazomercollectie van de spiksplinternieuwe MINI is nu al uitgebreid. FemmeFrontaal reed in maart 2014 in de nieuwe MINI driedeurs. En nu rijd ik in de nieuwe MINI met vijf deuren! Een primeurtje. Het zal toch niet, de nieuwe MINI als ideale familie-auto...? FemmeFrontaal testte de MINI Cooper SD vijfdeurs in de UK, Oxford.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
8.6

De nazomercollectie van de spiksplinternieuwe MINI is nu al uitgebreid. FemmeFrontaal reed in maart 2014 in de nieuwe MINI driedeurs. En nu rijd ik in de nieuwe MINI met vijf deuren! Een primeurtje. Het zal toch niet, de nieuwe MINI als ideale familie-auto…? FemmeFrontaal testte de MINI Cooper SD vijfdeurs in de UK, Oxford.

Ik hoor het een aantal praktisch ingestelde vrienden van me nog zeggen: “Leuk hoor zo’n MINI, maar voor mij is een MINI écht niet geschikt: want ik heb twee kinderen, want er passen geen passagiers achterin, want het rijdt als een kart, want het is niet veilig, want de kofferbak is niet groot genoeg voor mijn golfclubs, hockeysticks, schoenendozen, koffers, boodschappen en cameraspullen.” En ook de opmerking: “E
en MINI is geen veilige auto om mijn kinderen in te vervoeren”
, wil ik niet meer horen.
De tijd dat dames en heren slechts praktische bezwaren hadden tegen de MINI is verleden tijd. Elke MINI vijfdeurs is onder meer standaard uitgerust met zes airbags, ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.

MINI vijfdeurs_femmefrontaal_achterin

Twee deurtjes verder
Wat is verder het verschil met de nieuwe MINI driedeurs? De nieuwe MINI vijfdeurs is 161 millimeter langer en heeft een 72 millimeter langere wielbasis. Dat maakt dat de bips van de vijfdeurs ietjes meer pronkt dan het kontje van de driedeurs. Passagiers achterin hebben maar liefst 72 millimeter meer beenruimte en 15 millimeter meer hoofdruimte. De driezits achterbank is verder in twee delen neer te klappen. En de inhoud van de bagageruimte is met 67 liter gegroeid tot 278 liter. Allemaal cijfertjes, maar deze aanpassingen geven je net dat stukje meer ruimte om kinderen en langbenige passagiers toch enigszins comfortabel op de achterbank te kunnen vervoeren. En ook kun je nu een stuk of drie koffertjes én zes hockeysticks extra meenemen op je roadtrip door Groot Brittannië.

MINI vijfdeurs_femmefrontaal_kofferbak

Dieselen
Right Hand Driving, yes I nailed it! In de omgeving van Oxford reed ik met de MINI Cooper SD vijfdeurs. De lancering van de MINI vijfdeurs ging namelijk samen met de persintroductie van deze nieuwe motorvariant. Deze 2,0-liter viercilinder TwinPower Turbo- dieselmotor is goed voor 170 pk. Ik reed overigens de automaat versie, wat wel zo veilig is als je voor het eerst in je leven aan de verkeerde kant van de weg rijdt (knipoog). De MINI Cooper SD is verrassend comfortabel. En het automatisch schakelen gaat ook verrassend soepel, lekker licht en vlot. Helemaal niet stout, zoals je van MINI zou verwachten. Totdat je de ‘kick-some-ass-sport-modus’ aanzet, je dashboard rood kleurt en gaat schakelen met de flippers aan het stuur. Pas dan voel je echt dat de motor power heeft, dat het onderstel stugger wordt (iets minder fijn voor je medepassagiers die nu mee kunnen op de achterbank) en de besturing zwaarder wordt. De sportieve plofjes uit de knalpijp die ik ken van de Cooper S mis ik alleen in de Cooper SD, maar verder geef ik een dikke pluim voor het weggedrag in de snelste stand, nog steeds rauw en in contact met moeder aarde

.

Mix and match
Haal de car stylist bij je naar boven want bij MINI is het wederom mogelijk om te kiezen uit de meest fancy lakkleuren en interieurlijnen. Helemaal weg was ik van de petrol blauwe kleur (onthoud: Lapisluxury) en de Iced Chocolate Metallic. Tegelijk ook lakkleuren die zeer gevoelig zijn voor vieze vingers… Voor de ultieme aaibaarheidsfactor zit er ook een babyblauwe kleur in de collectie. Ook de keuze in velgen is reuze, maar liefst 16(!) verschillende soorten. Interieurcollecties idem, maar liefst keuze uit 13 lijnen met vervolgens keuze uit geknuffeld leer, truffelkleur leer, ruitjesbehang, etc. Enfin doe je ding, ga lekker los bij de dealer op kleurtjes en combi’s en vergeet even de restwaarde van je nieuwe auto.
Met een MINI koop je ook een stukje ‘way of life’ of zoals op de muren geklad staat in het designcentrum van MINI in München: ‘MINI is an attittude of life’. Want het moet wel een feestje blijven op de weg. Daarom blinkt MINI uit in zorg voor detail. In de auto pronken het MINI logo en de Union Flag op de glimmende dorpels, mooie automatten, dikke wielen, nieuwsgierige koplampen, lederen hoofdsteunen en op de ventieldopjes. Buiten de auto kan je helemaal losgaan op alle gadgets van het merk in de MINI brandstore. Ik word er hebberig van!

MINI vijfdeurs_femmefrontaal_britsevlag

Dikke auto, dikke portemonnee
Voor eigenzinnige en fashionable zakenvrouwen is de nieuwe MINI 5-deurs interessant want de vijfdeurs MINI Cooper, MINI Cooper D en MINI Cooper SD komen in aanmerking voor een bijtelling van 20% in de lease.  De vanaf prijs van € 19.490,- geldt voor de vijfdeurs MINI One. En het gekke, de meerprijs ten opzichte van de MINI driedeurs bedraagt in alle gevallen slechts € 995,-. Twee deurtjes extra voor nog geen 1000 euro dus. Maar ja, een MINI One is natuurlijk niet vooruit te branden (100pk). Ladies, dan heb je toch echt meer fun in de MINI Cooper S of SD met vijf deuren. Dat is alleen best een investering: de prijzen beginnen namelijk bij 31.290 euro. En de MINI Cooper SD met twee extra deuren is nog eens 1000 euro duurder. Ai, niemand heeft gezegd dat MINI-liefde gratis is…

Lees ook:  Van autostrada tot bergpas met de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

MINI vijfdeurs_femmefrontaal_doors

Als je op zoek bent naar een hatchback met vijfdeurs hoef je dus géén verstandshuwelijk meer aan te gaan met een christelijke Volkswagen Golf of saaie Audi A1, maar kies je gewoon voor een groovy MINI als mini-familie-auto. Het kan dus, én een fancy auto hebben én over voldoende ruimte beschikken. Dan moet je alleen wel het allerlaatste praktische bezwaar overboord gooien: geld. Een MINI is niet gratis en Linda de Mol geeft ze ook nog niet a la Oprah weg. Ook een MINI vijfdeurs koop je met je hart.

Signature song
“Lookin’ for some hot stuff baby this evenin’
I need some hot stuff baby tonight
I want some hot stuff baby this evenin’
Gotta have some hot stuff
Gotta have some love tonight”
Donna Summer, Hot Stuff

MINI vijfdeurs_femmefrontaal_interieur

Nice to know:
En naast de standaard veiligheidsvoorzieningen biedt MINI ook een Driving Assistent pack aan met als optie ‘active cruise control’ (cruise control past zich aan aan de snelheid van medeweggebruikers en remt waar nodig uit zichzelf), snelheidslimietteken in het dashboard (als geheugensteuntje). En ook een achteruitrijcamera en parkeerassistent zijn mogelijk.
Meer weten over de nieuwe MINI 5-deurs, ga naar de website van MINI.

MINI vijfdeurs_femmefrontaal_grijs

Meer foto’s van de internationale persintroductie van de MINI vijfdeurs in Oxford, check onze Facebookpagina!

Fotgrafie header door Janine Breukheuven van PretaPregnant.nl.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-AMG SL 63: De SL is terug en beter dan ooit
Met slechts één kopstoot tegen de deurpost, duik ik mijn testauto in....
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *