Mazda CX-5: Een blijvertje

Mooie auto’s op de markt brengen. Mazda is doing it right. Het is publiek geheim dat wij bij FemmeFrontaal tevreden zijn over de laatste telgen uit de Mazda familie. De Mazda 6 viel in goede aarde bij Odiel, en ondergetekende is nog altijd enthousiast over de all new Mazda 3. En aan dat lijstje voegen wij nu ook de Mazda CX-5 toe!

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
8 Drive
7 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Value for money
7.8

Mooie auto’s op de markt brengen. Mazda is doing it right. Het is publiek geheim dat wij bij FemmeFrontaal tevreden zijn over de laatste telgen uit de Mazda familie. De Mazda6 viel in goede aarde bij Odiel, en ondergetekende is nog altijd enthousiast over de all new Mazda3. En aan dat lijstje voegen wij nu ook de Mazda CX-5 toe!

“Beter verwend dan verwaarloosd”
Laten we wel zijn, het is toch zo? Natuurlijk rijden we allemaal het liefste in een Range Rover Sport. Maar helaas hebben we daar niet allemaal de portemonnee voor. Gelukkig maakt Mazda SUV rijden ook mogelijk voor de gewone burger. Tussen de Range Rover Sport en de Dacia – that’s so not us – Duster zit dus een prima alternatief: de Mazda CX-5. Mazda staat bekend om “veel auto voor je geld” en dat wordt bij de Mazda CX-5 ook weer waar gemaakt. Kies je, net als ik, voor de alles-erop-en-eraan versie van de Mazda CX-5, dan kost het je nog geen 50.000 euro. Daar zit dan al lederen stoelbekleding en een Bose audiosysteem bij inbegrepen.

Mazda CX5_voor

Meer geld voor spullen
Tsja, stiekem ben ik ook gewoon een kapitalist met veel te veel spullen. En gelukkig kunnen die in de Mazda CX-5 allemaal mee. Deze auto komt dan ook glansrijk door de FemmeFrontaal kofferbaktest. Daar hadden we dus makkelijk met alle FemmeFrontaal dames in gepast en nóg ruimte overgehouden. Hadden we daarbij de achterstoelen ook nog weggeklapt, dan had het jaarlijkse bedrijfsfeestje van FemmeFrontaal met gemak in de CX-5 gehouden kunnen worden. Overdreven, natuurlijk, maar feit blijft dat je niet last-minute hoeft te besluiten welk deel van je garderobe wel of niet meegaat op vakantie. Alles kan mee! Iets voor jou, Yolanthe?

Mazda CX5_achterbak

Over smaak valt niet te twisten, maar voor mij is de Mazda CX-5 een head-turner. Wat ook gelijk één van de redenen was waarom ik deze auto móest testen. Net als de Mazda6 en Mazda3, is de Mazda CX-5 geïnspireerd op de KODO – Soul of Motion ontwerpfilosofie. Dat gezegd hebbende, geef ik wel direct een bindend kleuradvies voor de Mazda CX5: Soul Red.
Wég met al die grijze muizen op de weg.

Lees ook:  Maak kennis met de snelste (en duurste) elektrische cabriolet: de Maserati GranCabrio Folgore

Mazda CX5_interieurVan binnen is de Mazda CX5 niet over de top “wow”, gewoon prima. De stoelen zitten comfortabel, en wat prettig is voor de niet al te grote dames: je zit net even wat hoger boven het asfalt. Nog een reden om voor een SUV te kiezen! De cockpit zelf is niet heel uitbundig. Niet teveel poeha, maar wel de benodigde knoppen. Het audio systeem is méér dan prima, en dat is maar goed ook. Een matig audio systeem is net zo vervelend als kopje Senseo of een glas Canei. Het is dan ook bijzonder prettig dat de GT-M uitvoering van de CX-5 standaard is uitgerust met een Bose audiosysteem, dus over slechte geluidskwaliteit hoef je je in deze versie geen zorgen te maken.

Gassen
Over ‘net-niet’ gesproken: hoe vaak heb je wel niet in een auto met automaat gezeten waar de automaat gewoon niet goed is. Te vaak. Maar niet met de 6-traps automaat in de CX-5. Hij schakelt vlot én soepel. In de Mazda CX5 voelt het verder niet alsof je in een grote auto rijdt. Integendeel, de besturing is direct en de wegligging stug doch comfortabel en op momenten zelfs sportief.
En ‘Ons bin zûnig’? Dat schikt. Met een goede mix tussen (íets meer) snelweg en bebouwde kom reden wij gemiddeld 5.3 liter op 100 kilometer. Toch nog geld voor meer spullen!

De schrijver van de ingestuurde brief “Pumps en pedalen” kan ook dik tevreden zijn met deze Mazda. In zijn betoog vroeg deze meneer zich af waarom enkel BMW “pumpvriendelijke” auto’s produceert. Welnu, ook de CX-5 is uitgerust met een staand gaspedaal. Hoera! Dus ook met high heels gas je prima in de Mazda CX5.

Lees ook:  Naar deze vijf auto’s waren jullie het meest nieuwsgierig in 2023


Kritische blik

Is er dan helemaal niets negatiefs te melden over deze auto? Als ik héél kritisch ga doen heb ik één puntje. Eigenlijk is dat punt ook te ver gezocht, maar ik moet toch iets noemen. De bedieningsknoppen op het stuur voor o.a. de radio zitten echter net even iets te ver van de rand voor onze korte vingertjes (ik zei toch al: ver gezocht).

Mazda CX5_heel

Al met al heeft Mazda dus gewoon weer een meer dan prima auto afgeleverd. De prijs-kwaliteit is helemaal in verhouding en ondanks dat je je geen Range Rover kunt permitteren hoef je dus niet met minder genoegen te nemen. Een auto om vrolijk van te worden.

Mazda CX5_schuin

Signature song
“And all she wants is to dance
That’s why you’ll find her on the floor
But you don’t have a chance
Unless you move the way that she likes
That’s why she’s goin’ home with me tonight”
Lovestoned, Justin Timberlake

Nice to know:
FemmeFrontaal testte de alles-erop-en-eraan CX-5 SKYACTIV-D 175 4WD 6AT GT-M met een cataloguswaarde van €48.184,-. De Mazda CX-5 is er echter al vanaf  €27.990,-. Zoals gezegd geeft FemmeFrontaal een bindend kleuradvies: Soul Red.

Fotografie & tekst: Marjolein Reman.

Comments

comments

More from Marjolein Tetteroo
De iconische DB5 is terug!
Where’s my Bentley? “M’s orders, 007. You’ll be using this Aston Martin...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *