Gummen tijdens Peugeot GT Experience in Lelystad

Auto’s testen zoals het ‘heurt’: op een leeg stuk asfalt waar ruimte is om te racen, een plotselinge noodstop te maken, de beruchte elandproef te ondergaan én overstuur en onderstuur te voelen. Peugeot regelde het. Tijdens de Peugeot GT Experience in Lelystad speelde ik met de spiksplinternieuwe Peugeot 208 GTi 30th Anniversary, de nieuwe Peugeot 308 GT en de brute Peugeot RCZ-Rrrrrrr.

Peugeot GT Experience-Stig-femmefrontaal

Peugeot 208 GTi
Vroeg in de ochtend met de zon op mijn bolletje, een koude oostenwind in mijn gezicht en een te grote Peugeot-jas om mijn lijf, start ik de dag in de Peugeot 208 GTi. In rap tempo slalommen is de opdracht. Dit wordt mijn beste oefening van de dag. Niet dus. Ik begrijp de stand van de pionnetjes (liggend of staand) niet, met als gevolg dat ik alle pionnetjes vanaf de verkeerde kant slalom. Hiermee test ik echter wel de wendbaarheid van de Peugeot 208 GTi buitengewoon goed. De ESP (die voorkomt dat de auto uitbreekt) grijpt lekker vaak in en ik ruik brandend rubber. Bruut bakkie hoor! En dat voor een autootje dat er van buiten tamelijk beschaafd uitziet, maar werkelijk een wolf in schaapskleren is, hij draagt namelijk 200 pk met zich mee!

Peugeot GT Experience-208GTi-femmefrontaal

Peugeot 308 GT
Een circuitje, dat is meer mijn ding, gewoon hard gummen op het asfalt. De nieuwe Peugeot 308 GT is aan de beurt. Een Peugeot mét spierballen: 1.6l benzine met 205 pk. Ik stap in en zet de 308 GT direct in de sportstand. De besturing wordt zwaarder en ik voel enige weerstand bij het sturen, waardoor hij nog scherper door de bochten stuurt. Ook wordt het onderstel stijver. Als een wild kwispelende hond zit de Peugeot 308 GT in bijna 8 seconden op de 100 km/uur, en ik zie dat mijn bijrijder aan de handvatten van de Peugeot hangt en een misselijk wordt. Dit is ook geen circuit-auto. Dat blijkt ook met één trap flink op de rem, ik voel de ABS en alle alarmlichten van de 308 GT springen plots wild aan. Ik kijk mijn bijrijder verbaasd aan, en vraag hem ‘heb jij ergens op gedrukt? Hij kijkt me net zo verwonderd terug ‘Nee!’. Dit is dus een veiligheidsdingetje van Peugeot, de knipperlichtendisco bij het remmen. Veilig voor de op provinciale weg, maar voor op het circuit…?

Lees ook:  Alfa Romeo 33 Stradale: a più bella!

Peugeot GT Experience-308GT-femmefrontaal

Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition
In de middag is het tijd voor het oogappeltje van de dag, de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition. Een limited edition, want er worden slechts 208 stuks van gemaakt. En dat allemaal ter ere van het 30 jaar bestaan van de Peugeot 205 GTi. Een icoon onder de sportwagentjes, één van mijn jeugdhelden, naast de Renault Clio Williams en de Volkswagen Corrado. Waar de Peugeot 208 GTi qua looks ingetogen is, is de 30th Anniversary Edition dat niet. Matzwarte lak met felrode accenten, knalrode vloermatjes, échte sportstoelen en een extra pittig karakter – met 8 pk extra – is het feestbeest klaar om te shinen tijdens de elandproef. Een verslavende brul komt uit de uitlaat van de welp van als ik hem in mum van tijd opjaag naar de 110 km per uur. En hoe heftig ik ook aan het stuur ruk bij de uitwijktest, ofwel elandproef, hij blijft stug en speels op zijn plaats. Mag ik nog een keer? En kan de ESP ook uit meester?

Peugeot GT Experience-208GTi30th-femmefrontaal

Peugeot RCZ-R
Het duurt even, maar daar staat hij dan eind van de middag in al zijn glory op me te wachten: de Peugeot RCZ-R met zijn fantastische double bubble figuur en brede dijen. Zijn 19 inch aluminium sloffen zijn voorzien van de letter R en twee uitlaten pronken, een ieder apart aan de linker en rechtkant van de bumper. Eenmaal in de RCZ R gekropen heb ik de ideale zitpositie al snel ingesteld en sta ik klaar om deze Fransoos de sporen te geven in het drie kilometer aangelegde circuit in Lelystad. Maar liefst 270 pk heb ik tot mijn beschikking. De RCZ-R is daarmee de snelste productieauto ooit. Door het aangepaste onderstel bijt hij zich vast op het uitgelegde circuit en gedraagt hij zich als Usain Bolt op wielen. Ik voel alles in de auto, en dat geeft me vertrouwen, vertrouwen om de grens van de RCZ-R en mijn eigen race skills uit te dagen de bochten steeds sneller te nemen dan de ronde ervoor. Wauw! Dit is pas kicken! Houden jullie me bij heren??

Lees ook:  Welke kosten komen er bij een auto kijken?

Peugeot GT Experience-RCZR-femmefrontaal

Save the best for last, de Peugeot RCZ-R is gegarandeerd favoriet bij de Peugeot GT Experience in Lelystad. De enige Peugeot die bij mij écht emotie weet op te roepen, zowel in uiterlijk als in rijeigenschappen. Bij de heren, die ik die dag heb ontmoet, is de Peugeot 208GTi 30th Anniversary Edition een blijvertje. Voor ieder wat wils én wat gaafs dus bij Peugeot.

Peugeot GT Experience-RCZ-R-femmefrontaal

Nice to know, de prijzen van de snelle bakken van Peugeot:
– Peugeot 208 GTi is er vanaf €26.860
– Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition is er vanaf €30.208
– Peugeot 308 GT is er vanaf €32.980
– Peugeot RCZ-R is er vanaf €48.300 (ja, ik heb een dure smaak – knipoog).

Peugeot GT Experience-shoes-femmefrontaal

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Dit is waarom jij het liefst een stationwagen rijdt!
We kunnen ondertussen een potje kwartet spelen met de verschillende modellen op...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *