Elke persconferentie van een automerk start met een lijst successtories , zoals: “Hoeveel auto’s hebben we verkocht? Ruim 40.000 stuks in Europa! “, zegt Mitsubishi enigszins verrast over haar eigen succes. “In Nederland zijn we zelfs koploper als het gaat om de stekkerversie van de Outlander, de PHEV!”. Dit jaar hoopt het merk haar titel te prolongeren met de vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV, wederom een 7% bijtellingsknaller. Ik geef ze nog een kleine drie maanden!
Flirt factor
Naast de Toyota Prius heeft de Mitsubishi Outlander PHEV een bijzonder imago. De één zweert er bij, de ander wil er niet in gezien worden en noemt het fnuikend een ‘Foutlander’. Nu was oplage één van de Outlander kwalitatief niet de beste SUV, maar de trotse (zakelijke) eigenaren lachten wel mooi iedereen in de buurt uit met maar 7% bijtelling in de maand. En hoe fout kan een SUV zijn? Ach, het is een pragmatische vierkante auto, gezinsauto pur sang en nog altijd een stuk sexier dan een Prius of een Dacia… Of de flirt factor er met de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV is voorruit is gegaan? Ja! Want hij heeft een Lexus-look-a-like smoelwerk gekregen, meer chromen details, een hoogglans interieur, nieuwe LED-lampen en dikkere wielen, wat hem al met al een chiquere en dikkere uitstraling geeft.
Comfort
Verrast ben ik over hoe stil de Mitsubishi Outlander PHEV is. Fijn voor als je in de auto een zakelijk gesprek wilt voeren of kids tot de orde moet roepen: “Niet likken aan je iPad!”. Dat kan dan gewoon op normale toon. Over de stoelen heb ik niets te klagen, ze bieden me voldoende ondersteuning en ook bij alle toeters- en bellen, die er eenvoudig uitzien, kom ik gemakkelijk met mijn handen want ergonomisch is over de ruimtewagen van Mitsubishi goed nagedacht. En door de achterklep, die bijna tot de hemel rijkt, is inladen van een simpel Ikea-kastje een makkie. Wat een ruimte!
Drive
De Mitsubishi Outlander PHEV is, omdat het een hybride-auto is, de afgelopen jaren een regelrechte hit in Nederland. Mitsubishi heeft daarom nagenoeg niets veranderd aan het karakter van de motor van de stekkerauto. PHEV staat overigens voor ‘Plugin Hybrid Electric Vehicle’ ofwel ‘Praktisch Hoog-op-de-wielen Efficiënt Vervoer’. Hij wordt aangedreven door twee elektromotoren en een 2.0 benzinemotor. In autofabrikanten dromenland zou hij in de hybridemodus 5,5l//100 km verbruiken en een CO2 uitstoot hebben van 42g/km. In de echte consumentenwereld maakt hij dit net niet waar, het verbruikscijfer. De Mitsubishi Outlander PHEV is echt gemaakt voor ons polderlandschap. Eenmaal de berg op loeit hij als een koe zo luid. Bergaf is blijkt meer een hobby van de PHEV. Maar dat geldt voor de meeste hybride auto’s die in Nederland rond rijden. Aan het stuurgedrag moet ik flink wennen. Dat is een puntje van vrouwelijke verbazing: het onderstel is straf afgesteld, terwijl het stuur nog best veel speling heeft. Nu kan ik dus niet heel lekker strak door de bocht. De traploze automaat schakelt echter vlot genoeg en vloeiend op.
High Heels proof
Bij onze ‘high-heels-proof’ test is altijd de eerste vraag: heeft de auto een staand of hangend gaspedaal? Bij een staand, stroef en mooi ontworpen gaspedaal scoort een automerk dikke punten. Bij een zwart, glad of hangend gaspedaal scoort een auto wat minder credits, omdat dan de kans groot is dat je met je naaldhak achter het matje blijft haken of van het gaspedaal afglijdt. Daarnaast is het met een hangend gaspedaal vaak lastiger doseren met gas, met of zonder hakken. De Mitsubishi Outlander PHEV is voorzien van een stroef en hangend gaspedaal.
Value for money
De prijzen voor een rijk uitgevoerde standaard Mitsubishi Outlander PHEV – met navigatiesysteem, cruise control, achteruitrij camera – beginnen bij €41.990,
Een zakelijke versie is er vanaf €44.990 – met extra dikke wielen en premium audiosysteem en stoelverwarming.
De allerduurste versie, eentje met leder all over en allerlei andere gave gadgets is er vanaf €49.990.
Kortom, een best bedrag gezien de prijs/kwaliteitverhouding. Wellicht voor een particuliere autokoper te prijzig. Dan is een Mitsubishi Outlander met een normale benzine of dieselmotor een verstandiger en goedkopere optie. Echter, voor de zakelijke rijder die kickt op een lage bijtelling, hoge zitpositie en een overdosis aan ruimte – ofwel: de businesswoman met pindakaasetende kinderen – dé ideale gezinsauto om te leasen. En wat let je, bij registratie van de Mitsubishi Outlander PHEV in 2015 met 7% bijtelling kun je als slimme ondernemer of werknemer nog vijf jaar genieten van het belastingvoordeel. Dit worden dan ook drie doldwaze maanden voor de Mitsubishi dealer! In 2016 zal de bijtelling van de Mitsubishi Outlander namelijk 15% zijn.