DS4 Crossback: Uniek in zijn soort

DS4

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
8 Drive
8 High Heels proof
6 Flirt factor
7 Value for money
7.2

De nieuwe DS4 Crossback is voor de autorijder die niet kan kiezen: shampoo of conditioner? Ontbijt of lunch? Broek of trui? Nou, dan maar allebei maar! Een twee-in-één-shampoo, een brunch, een onesie én een DS4 Crossback!

Flirtfactor
De DS4 Crossback, een ongewone Franse auto. Uiterlijk rond, met een volle achterkant gelardeerd met een hippe smoel inclusief led-dagrijverlichting Theoretisch ziet hij er fantastisch uit. Veel beter ook dan zijn goedkopere neef de Citroen C4, maar tegelijk ook een beetje curieus door zijn verhoogde ophanging en de plastic wielkasten. Alsof ik met mijn parelmoer gekleurde DS4 met 18 inch wielen – dat is dik(!) –  door de blubber kan én ga rijden. Not. Het moet je smaak zijn, crossback. Ik zocht en vond een superleuk details in het design, een verborgen achterste deurgrepen, waardoor hij er stiekem uitziet als een coupé.

DS4

Comfort
Licht, héél veel licht! Dat komt door de panoramische voorruit die tot ver doorloopt in het dak. Door de zonnekleppen naar achter te schuiven, wordt het raam nog groter. Fantastisch. Het dashboard ziet er gestyled en weelderig uit. Mooi leder, niet te veel plastic. Ik vind het hier allesbehalve saai, de knoppen zijn mooi vormgegeven en her en der zie ik chroom en glimmend zwarte details.

DS4

Zoals de Fransen betaamt, zitten de zetels voor zeer comfortabel. Maar achterin ervaar je de gevolgen van zowel een hatchback als een Crossover willen zijn, het is er net iets te krap. Ook de ramen kunnen achter niet open. Tsja, designers maken soms vreemde keuzes. Gelukkig waren de Franse techneuten wel bij de pinken en hebben ze in de DS4 een fancy 7 inch touchscreen gemaakt met een mooi infotainmentsysteem én een navigatie die ik begrijp.

Lees ook:  Alpine A290: Een dosis racing soul in een stadsauto

Drive
Door de unieke styling van de DS4, hoog op de pootjes, rijdt het ook meer als een Crossover dan als een hatchback. Ik rijd in de DS4 1.2 PureTech turbo benzinemotor met 130 pk. Hij heeft zes versnellingen en een start & stop systeem, dat ik doorgaans altijd gelijk uitzet. Want 130 pk of niet, voor een potje sprinten bij de verkeerslichten ben ik altijd in. Juist in een auto waarvan niemand het verwacht (knipoog). Hij trekt namelijk verbazingwekkend vlot op, zelfs laag in de toeren. En het ultradunne stuurtje – dat zeer gewaardeerd wordt door mijn fotograaf Marjolein – stuurt dikke prima. De vering van de DS4 Crossback ervaar ik echter als te hard voor zijn league, dat mag wel een stukje Franser.

DS4

High Heels proof
Aangezien twee dames zich een weekje prima konden vermaken met de DS4 is hij ook geslaagd voor de ‘High Heels proof’ test. Een dikke zeven met een hangend en aluminium vormgegeven gaspedaal waarmee we eenvoudig gas konden doseren en niet bleven haken achter het matje.

DS4

Value for money
Als je van een ‘beetje vreemd, maar wel lekker houdt’, heb je nu eenmaal meer geld over voor een auto. De DS4 Crossback van FemmeFrontaal kost een whopping €33K (afgerond). De vanaf prijs is bijna €28K. Best een bedrag als je weet dat de DS4 moet concurreren met top notch merken als BMW en Mercedes? Ik zou de DS4 Crossback echter eerder scharen onder Crossovers als Mazda CX-3 of Nissan Qashqai. Of hatchbacks als Peugeot 308 of Volkswagen Golf. Maar in dat rijtje komt de DS4 Crossback ook niet helemaal tot zijn recht. Het maakt deze Fransoos eigenlijk uniek in zijn soort en concurreert misschien vooral met zichzelf.

Lees ook:  Lexus LBX: de kleinste die de grootste moet worden

Fotografie: Marjolein Reman

Lees ook de FemmeFrontaal rij-impressies met de:
DS3 en DS3 by Fab
DS5 blue HDI

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Honda Civic: Mommy Car of the World
FemmeFrontaal testte de Honda Civic, in 2012 uitgeroepen tot Women’s Car of...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *