DS3: jouw nieuwe signature car?

DS3

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
8 Flirt factor
7 High Heels proof
8 Value for money
7.8

De DS3 blijft steevast een populaire auto, met name onder jonkies. De DS3 geeft je namelijk als twentysomething (of thirtysomething) het gevoel dat je je kan onderscheiden van de rest van de autobezitters. En goed nieuws. Na zes jaar is er een nieuwe DS3! What’s changed? FemmeFrontaal redacteur Imke testte de nieuwe DS3!

Flirt factor
Naast het feit dat de DS3 nu een écht DS smoel heeft gekregen is het vooral de ‘Puretech 130 S&S motor’ die nieuw is. Wat gebleven is, zijn de vele mogelijkheden tot personaliseren, zowel in het exterieur als in het interieur.
Met op de achtergrond typische Hollandsche luchten – lees: wind, regen en kou – reden we met de nieuwe DS3 door een net zo typisch Hollandsch landschap, met een tussenstop bij Het Schoolhuis in Holysloot (echt een aanrader!).

DS3

DS3
Het Schoolhuis in Holysloot

De DS 3 is er in vier uitrustingsniveaus: Chic, So Chic, Sport Chic en een bijtellingsvriendelijke Business versie voor de zakelijk rijder. Eén van de redenen waarom mensen kiezen voor een DS3 is de mogelijkheid tot het personaliseren van de auto. Zo kan je wel 40 kleurencombinaties maken voor carrosserie en dak, kan je kiezen uit acht dakstickers en 13 verschillende lichtmetalen velgen. Kleed je DS3 aan zoals jij het wil en creëer je eigen een signatuur look op de weg!

Drive
Zoals gezegd is de nieuwe DS3 voorzien van de PureTech 130 S&S motor. Deze motor combineert rijplezier moeiteloos met zuinigheid. Met een verbruik van 4,5/100 liter levert deze motor prima prestaties naast een CO2-uitstoot van 105 g/km. Niet verkeerd.

Lees ook:  Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

DS3

Je trapt zachtjes de DS3 op haar staart en whoop whoop je bent ineens vertrokken. Met in het kielzog een zeer subtiel ronkend motorgeluid. Omdat hij wat hoger op de wielen staat helt de DS3 iets meer in bochten dan bijvoorbeeld een MINI. Wat opvalt: drempels neemt de DS3 een stuk comfortabeler dan de vorige generatie. En hoe hoger je in de toeren rijdt, hoe gewilliger ze wordt en hoe meer ze aan het wegdek kleeft. Gelukkig beschikt ze over een zesde versnelling, voor als je toch groen wilt doen.

Comfort
Rijden in de DS3 is heel dynamisch, zonder dat daarbij comfort uit het oog wordt verloren. Leuk is dan ook dat er ook een speciale DS3 Performance op de Nederlandse markt is gebracht. Een sportieve versie van de DS3 die dankzij haar 208 pk en speciale Performance afstelling garant staat voor een meer dan super sportieve rijervaring. Op het gebied van comfort hebben we met onze testauto ook niets te klagen. De navigatie is fijn en voor zitten we gerieflijk. Alleen op de achterbank is het toch echt wat aan de krappe kant, zeker als je wat langer bent. In tegenstelling tot haar bagageruimte, die is echt verrassend ruim. Ook het nieuwe infotainmentsysteem met onder meer Apple CarPlay, Mirrorlink (voor Android) en navigatie is intuïtief. Daarnaast vinden we voldoende vakjes naast ons voor prullaria als mascara, telefoon of lippenbalsem.

DS3

High Heels proof
Alhoewel een staand gaspedaal (pedaal vanuit de bodem geplaatst) altijd de voorkeur heeft bij FemmeFrontaal, gassen we er lekker op los met de DS3 met, jawel (oui), een hangend gaspedaal.

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

Value for money
De DS3 is meer dan een fancy auto voor zowel de sportieve- als zakelijke rijder. Bovendien is hij helemaal bij de tijd met xenon koplampen met LED dagrijverlichting en active city brake (dat is een noodrem-systeem voor in de stad). Eindoordeel: een comfortabele hot hatch auto voor de stijlbewuste vrouw of man. Zelf dit Franse stokpaardje rijden? De DS3 (PureTech 82) kent een vanafprijs van €17.890. Voor onze testauto, de DS3 PureTech 130 betaal je 22.190 euro. De DS3 is sinds deze maand verkrijgbaar in Nederland.

Comments

comments

Written By
More from Imke Walenberg
Citroën C3: Meet het aantrekkelijke zusje van de Cactus
Eerder schreef ik voor FemmeFrontaal al over de Citroën Cactus, waar ik...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *