BMW 750Li: Een wonder op wielen

BMW 750Li

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Comfort
9 Drive
8 Flirt factor
9 High Heels proof
8 Value for money
8.8

Luxer dan luxe. Zondagmorgen 9.30. Wij zijn op weg naar de Tulpenroute. Kraantje Pappie schalt luid door boxen in onze BMW 750Li: “Maar die euro’s gaan niet mee als je dood bent, mee als je dood bent”. Onderweg in een testauto van bijna twee ton aan euro’s zingen we gewillig met Kraantje mee.

FemmeFrontaal test de nieuwe ‘Siebener’. Wat een genot!

Flirt factor
Der Siebener is altijd BMW’s vlaggenschip geweest, al vanaf 1977. “De 2016 BMW 7-serie is de meest luxueuze auto die wij ooit hebben gebouwd”, aldus de eindbaas van BMW over de zesde generatie van de 7 serie.

Van de buitenkant ziet de BMW 750Li eruit als een klassieke grote BMW. Een indrukwekkende neus, herkenbare grill, gitzwarte lakkleur afgetopt met wat chromen details. Een tijdloze klassieke auto. Een karakterbak, tegen het onbeschaafde aan, zo gaaf. De BMW 750Li is de langste versie die BMW heeft opgebouwd. Op het eerste gezicht geen gadget on wheels. Totdat je instapt. James Bond meets Alexander Klöpping. De BMW 7 Serie bezit namelijk een overdosis aan de nieuwste techniek met als doel de concurrent, Mercedes-Benz S Klasse, van de weg blazen.

BMW 750Li

Waar je ook écht de sier mee maakt is de BMW Display Key. De autosleutel. Leg dit innovatieve hoogstandje lekker op de bar of op tafel neer en je hebt geheid een flirt. Op de sleutel van de 7-serie zit namelijk een kleine touchscreen waarmee je het Remote Control Parking-systeem kunt bedienen. Ook kun je checken hoeveel benzine je nog hebt. Met de Display Key kun je eigenlijk alles doen wat je ook met de speciale BMW-app vanaf je telefoon kan. Behalve bellen natuurlijk.

BMW 750Li

BMW 750Li

Comfort
“Als je me zoekt, ik lig hier!” Dit is de eerste testauto waarin mijn fotografe liever achterin zit, dan zelf rijdt. Marjolein nestelt zich in het zachte nappa leer en drukt zelfverzekerd op de ‘Executive Lounge’ knop. De bijrijdersstoel verhuist langzaam naar voren en er ontvouwt zich een voetensteun. In no time hebben haar voeten rust gevonden en ik hoor haar – op een lichte snurk na – een uur lang niet meer. In slaap gewiegd door een BMW 7 Serie. Ik concentreer me weer op de weg. Rond mijn schouders straalt warmte en zachtjes wordt mijn rug gekneed tijdens het sturen. De verlichting is zacht, de lucht geurige en klassieke muziek wordt doorgesluisd via een surround sound-systeem van Bowers & Wilkins.

Lees ook:  Ferrari F80: Een Formule 1-auto waar je je boodschappen in kunt doen

BMW 750Li

BMW 750Li

Verder op ontdekkingstocht in de BMW 750Li tel ik drie tablets in het het luxepaard. Zo zit er een afneembare tablet op de armsteun van de achterbank. Ideaal voor de passagiers om met de BMW Touch Command te spelen. Zelf de verwarming regelen of massagestoelen aanzetten. Maar ook kunnen ze muziek en video’s streamen of games spelen. Met de WiFi-hotspot aan boord ben je immers altijd online. De andere twee tablets bevinden zich op de achterkant van de zetels van de bestuurder en bijrijdersstoel, voor televisie kijken onderweg.

Een zweetluchtje hier, een scheetje daar. Hoe niet-chique het ook klinkt, het mag allemaal in de 7 serie, want niemand die je ruikt. Daar heeft Annabel voor gezorgd. Annabel is een parfumeur uit Frankrijk, ingevlogen door BMW om voor de 7 serie subtiele interieurgeuren te creëren zoals frisse wateraroma- of warme geuren. Natuurlijk word je in de 7 serie niet – a la parfumerie Douglas – bedwelmd door parfum, het is werkelijk waar subtiel en heel aangenaam. Daarnaast wordt de buitenlucht ook nog eens gefilterd.
BMW 750Li

Terug naar de Alexander Klopping gadgets in de BMW 750Li. Ooit van van ‘Gesture-Control’ gehoord? Normaal gesproken bedien je de functies in een touchscreen door het aan te raken of te swipen. Met Gesture Control hoef je dat vieze schermpje met vingerafdrukken van jan-en-alleman niet meer aan te raken. Een handbeweging, enkele centimeters voor het scherm, is voldoende. Contactloze bediening, hoe cool is dat!?

Drive
De BMW 750Li wordt aangedreven door een V8 benzinemotor met 450 pk. Het is een waar genot om erin te rijden. Moeiteloos eigenlijk, zoals het heurt in een 7 serie, ondanks zijn omvang. Lage snelheden, hoge snelheden. Achterin wordt nog steeds ontspannen gesnurkt. Voor het ware bochtenwerk zou ik echter geen BMW 750Li aanschaffen. Hij kan het wel. Maar je wilt het niet.

Lees ook:  Lexus UX 300h: "Zo’n auto waarbij je uitgerust op je bestemming aankomt” 

Laserlight koplampen is het nieuwe LED. Als beste jongetje in de klas heeft de BMW 7 Serie natuurlijk laserlight koplampen. Met als voordeel dat je je tegenligger niet verblindt met groot licht aan. Daarnaast is het bereik maximaal 600 meter is  – die bril op sterkte kan af –  en hij past het licht tevens aan op verkeersborden die anders onleesbaar zouden zijn in het donker.

Rijtest video BMW 750Li

High heels proof
Laat je niet misleiden door de witte sneakers in beeld. Ik kan gerust met mijn hoge hakken achter het stuur kruipen van de BMW 750Li. Hij heeft namelijk een groot staand én stroef gaspedaal, dat is een gaspedaal dat aan de vloer is gemonteerd. Mijn rechtervoet ligt dan plat op het gaspedaal en dat is de meest comfortabele houding om het gas te doseren.

BMW 750Li

Value for money
“Het leven is een rit die ik maar één keertje kan doen. Dus ik wil stunten als een baller en niet leven op een rantsoen”, zingt Kraantje Pappie verder. Deze joekel van een BMW kost 197K, waarvan bijna 70 mille is gespendeerd aan gadgets die het comfort en veiligheid van de bestuurder én passagier verhogen. Een immens bedrag. En dan te bedenken dat we voor dat geld nog niet eens alle gimmicks in de auto hebben benoemd. Want hij kan ook nog zelf inparkeren, semi-autonoom rijden…

Laat de prijs van een BMW 750Li maar even op je inwerken:

BMW 750Li Xdrive (= 4 wielaandrijving) = vanaf €128K
BMW 740i = vanaf €97K
BMW 730d (diesel)  = vanaf 95K

Fabulous fotografie en photocredit: Marjolein Reman

Comments

comments

More from Odiel Mennink
BMW X2: voor als je lef hebt
Er was eens een BMW X1. De X1 voelde zich ietwat burgerlijk....
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *