Als Hanna Verboom er met veel plezier in rijdt, dan moet FemmeFrontaal hem zeker testen! De nieuwe Hyundai Ioniq. Een auto die Hyundai levert in drie verschillende smaken: van hybride, plug-in hybride tot volledig elektrisch. Ik test zowel de hybride als de elektrische versie van dit gloednieuwe duurzame Koreaanse karretje.
Flirt factor
De strijd om Women’s Word Car of the Year 2016 heeft Hyundai met de nieuwe Ioniq niet gered, maar hij was wél genomineerd in de categorie ‘Green Car’. En dat is een puike prestatie in zo’n korte tijd na de introductie. Hij legde het onder meer af tegen de meer uitgesproken Toyota Prius. Maar internationaal gezien is de nieuwe Ioniq al een hit. En niet omdat de Ioniq nu zo spannend is. Nee, daarvoor lijkt hij toch teveel op de Honda Insight en de Toyota Prius, met precies dezelfde scherp aflopende daklijn en bips. Net zo spannend dus als de maandagochtend spits (knipoog). Maar hij is wel gestroomlijnder dan een Nissan Leaf, een stuk praktischer dan een BMW i3 én vele kilometers goedkoper dan een Tesla Model S.
Drive
Er zijn nu twee smaken van de Ioniq te koop: een hybride versie of een volledig elektrische versie (EV). De plug-in-hybride – je weet wel, dé auto voor parttime stekkeraars – komt in 2017 pas op de markt. Welke van de twee vind ik nu het allerlekkerst rijden?
To be honest: de hybride versie. Maar ja, die is natuurlijk niet persé minder milieubelastend dan een normale benzine auto, als ik erin rijd. Maar wie slim is moet met de Ioniq hybride zeker tussen de 1 op 20 of 25 kunnen halen. De hybride is van de twee wel het meest relaxed als het gaat om stuurgedrag en remmen. Hij voelt namelijk aan ‘normale’ auto. De hybride versie bezit een 1,6-liter benzinemotor met een vermogen van 141 pk en een kleine elektromotor. Bij lage snelheden, zoals in de stad, kan hij een klein beetje elektrisch rijden tot een tiental km’s (theoretisch). En omdat de Ioniq een zes-versnellingsbak met dubbele koppeling heeft voel je de schakelmomenten bijna niet, en dat is fijn.
De volledig elektrische versie van de Ioniq herken je aan de buitenkant door zijn gladgestreken grijze kunststoffen grille. Hij heeft met 120 pk in totaal een bereik van maximaal 280 kilometer. In werkelijkheid zal dat neerkomen op 200 km rijden op een volle accu. Maar reken je niet kilometer-rijk. De actieradius blijft afhankelijk van de zwaarte van je rechtervoet en het humeur van moedertje natuur. Deze groene jongen voelt zich goed thuis in het stadsverkeer. De elektrische versie van de Ioniq voelt minder intuïtief dan de hybride. Vooral bij lage snelheden is het even zoeken naar de liefde. Maar bij hoge snelheden en snel optrekken, racet de liefde van de Ioniq eventjes door mijn lijf. In de sportstand heb ik maximaal vermogen, in normal- en ecostand voel ik de Ioniq duidelijk inhouden. Als ik het gaspedaal loslaat remt hij al aanzienlijk af waarmee de accu’s meteen worden bijgeladen. En dat is leuk, want met een beetje oefenen hoef je het rempedaal niet eens meer aan te raken, gewoon het gas op het juiste moment loslaten om op tijd stil te staan. Regeneratief remmen heet dat. De mate van remmen varieert per stand die je zelf aanpast met flippers aan het stuur. Verwacht door zijn gewicht en de smalle banden geen bochten verslindend weggedrag, maar dat heb je in de stad ook niet nodig.
In de elektrische versie dwaalt mijn oog nog even af naar een kleine vierkante knop met de tekst ‘VESS’, naast het stuurwiel. “Is dat de Verstappen-knop van de Ioniq?, vraag ik nieuwsgierig aan mijn bijrijder. Een soort van, leer ik later. Het is het Virtual Engine Sound System (VESS) van de Ioniq, voor als je toch iets meer autogeluid wenst. Damn. Was toch leuk geweest een launch control-knop…
Comfort
Hyundai is een degelijk merk, en dat zie ook terug het interieur. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, is het credo. Simpel en functioneel. Wat is het verschil met andere modellen van Hyundai? In de Ioniq is gebruik gemaakt recyclebare (en soms eetbare) producten. Een likje over het dashboard leert echter dat suikerriet niet meer is wat het was geweest. Ik puzzel nog wat met het navigatiesysteem en zoek gelijk in het mediasysteem het plaatje op dat mij informatie geeft over de meest efficiënte rijstijl in de Ionic. De snelheidsmeters zijn te bewonderen op een digitaal scherm waar je ook allerlei andere gegevens op kan toveren, zoals de accuduur. Standaard biedt Hyundai een touchscreen in de Ionic, maar wil je echt happy achter het stuur kruipen dan kun je als optie Android Auto en Apple CarPlay aanschaffen.
Komt de Hyundai Ioniq de familie-auto-test door? Bijna. De bekende gestroomlijnde Prius-Insight-Ionic-daklijn betekent ook dat passagiers achterin vooral niet groter dan 1m75 moeten zijn. De gestroomlijnde daklijn gaat namelijk ten koste van de hoofdruimte van ietwat langere personen.
High Heels Proof
We kunnen zeker wennen aan deze Ioniq, maar High Heels proof? Bijna. In deze auto voel je je lekkerder met een comfortabel setje Nikes aan. Hij heeft namelijk een hangend gaspedaal.
Value for money
Voor Prius-twijfelaars of Leaf-aarzelaars is de Hyundai Ioniq absoluut een proefritje waard! Als hybride auto is hij namelijk 8.000 euro goedkoper dan een Toyota Prius, maar als volledig elektrische auto is hij weer net een stukje duurder dan een Nissan Leaf. Maar dan heeft de Ioniq wel weer vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking. En dat voelt best safe.
Vanaf prijzen:
Een Hyundai Ioniq hybride is er vanaf een kleine 22.000 euro.
Een Hyundai Ioniq electric is er vanaf een kleine 32.000 euro.
Voor deze beschaafde bedragen krijg je veel waar voor je geld. Namelijk standaard climat control, achteruitrijcamera en radar cruise control en nog veel meer.