Made in Holland. En ook al test ik nu een nieuwe MINI Cooper cabrio met stijlvol geweven Union Jack-graphic op het stoffen dakje, ik ben er supertrots op dat deze auto in Nederland wordt gemaakt!
Liever een filmpje kijken van de MINI Cooper cabrio?
Flirt factor
De eerste indruk zegt alles. Of toch niet? Zo op het oog, op afstand, in een flits, is het gewoon een MINI. Maar schijn bedriegt: net als de MINI met dakje is ook de nieuwe MINI Cooper cabrio van top tot teen compleet veranderd. MINI is MAXI is geworden. Om precies te zijn is hij 98mm langer en 44mm breder. Net als zijn voorganger heeft ook de nieuwe MINI Cabrio vier zitplaatsen, en dit keer kunnen er echt vier personen in. En ook deze MINI is net als de normale MINI net iets meer BMW dan zijn voorgangers.
Haal de stylist in je naar boven want bij MINI – dé uitvinder van personalisatie – is het wederom mogelijk om te kiezen uit de meest fancy stoffen dakjes (Union Jack doen!), gillende lakkleuren en gave interieur accessoires. En met zijn dominante grote ovale grill en zijn opvallende uitstekende achterlampen is ook het geslacht van de MINI Cooper cabrio nu toch echt wel duidelijk; een mannetje! De flirt factor? Met een MINI doe je het altijd goed, ondanks of misschien wel dankzij het ‘marketingmeisjes-imago’. Ik krijg verbazingwekkend veel voorrang met deze MINI cabrio…
Comfort
Het interieur van de nieuwe MINI Cooper cabrio herinnert bij vlagen nog steeds aan de oudere MINI’s. Aan de ene kant is hij volwassener geworden met voelbaar gebruik van hogere kwaliteit materialen, Inclusief houten paneeltjes in het dashboard. En aan de andere kant speelser. Met volop discolichten in de auto. In felle rode, paarse, blauwe, groene en witte tinten communiceert hij met je via de ringvormige ledverlichting in het middenconsole van het dashboard. Start je de auto, geeft hij groen licht: ‘Let’s go lady!’ Rij je achteruit, ziet hij een obstakel dan geeft hij rood licht en waarschuwt je: ‘Pas op, paaltje!’. Rij je lekker bio productief in de eco-stand, kleurt het ronde paneel helderblauw. En geef je hem in de sportstand met je rechterpump een dot gas, kleurt hij gevaarlijk paars.
De oldschool schuifjes in het dashboard zijn gebleven met in het midden een start/uit knop in de vorm van een lepel! Nee, geen amuselepel. En fijn keyless entry. Maar waar laat ik die sleutels nou…? Ik mis extra praktische bakjes MINI?
Drive
Keuzes te over want de MINI Cabrio is er in zes gemotoriseerde benzinesmaken op de markt. De MINI One Cabrio met een 1,2-liter driecilinder-in-lijn benzinemotor (102 pk) is de instapversie. De 1,5-liter driecilinder-in-lijn benzinemotor (136 pk) is er voor de MINI Cooper Cabrio, tevens mijn testauto. De MINI Cooper S Cabrio is voorzien van de 2,0-liter viercilinder-in-lijn benzinemotor (192 pk). En ook is onze snelle jelle, de MINI John Cooper Works Cabrio (231 pk), voor de patsertjes onder ons, met grote koelopeningen in de voorspoiler en de kenmerkend vormgegeven dorpels. Deze laatste versie heeft FemmeFrontaal Rianne eerder dit jaar al getest. Uiteraard zijn er ook dieselvarianten verkrijgbaar.
Als oud-bewoner van een MINI Cooper cabrio uit 2009 is verrassend comfortabel, “bijna een BMW”, hoor ik mijzelf elke keer mompelen. Hij stuurt in de eco- en normale stand intuïtief en direct. En het schakelen gaat ook verrassend licht. Iets te licht, als je het mij vraagt met de referentie van een oude MINI in het achterhoofd (knipoog). Gelukkig maakt de sportstand een hoop goed en voel je, zodra je de ‘kick-some-ass-modus’ hebt aangezet, dat het onderstel stugger wordt en de besturing zwaarder. Zo ken ik ‘mijn’ MINI weer! De trekkracht van de Coopers is tevens voelbaar sterker dan voorheen en de auto’s rijden ook nog eens stiller dan ze ooit zijn geweest.
Wat nog steeds hetzelfde is aan de vorige MINI Cooper cabrio, is het zicht. Ik zei gekscherend weleens: “Het is net of je een zak over je hoofd trekt, ik zie die fietser niet”, het zicht schuin naar achteren, ook al verdraai je je nek twee keer is en blijft tricky in een MINI Cooper cabrio. Eigenlijk geldt dit voor bijna alle cabrio’s. Eerder opzij kijken, op tijd anticiperen en vooruit kijken is echt rijgedrag wat je je moet aanleren in een cabriolet.
High heels proof
Goedgekeurd. Hij heeft een staand en stroef gaspedaal waardoor ik het gas goed kan doseren.
Value for money
Waar de meeste automerken streven naar de meest perfecte burgerlijke eenheidsworsten, blijft MINI gewoon zichzelf. MINI heeft haar eigen vorm van perfectie, styling en innovatie. En daar betaal je voor. Waarvoor kun je alvast sparen? Een MINI One cabrio heb je al vanaf 26.000 euro. Een MINI Cooper cabriolet (net ietjes meer fun) is er vanaf 29.000 euro. Mijn testauto 40.500 euro.
Fabulous herfstfotografie: Marjolein Reman
Met dank aan: Huize Frankendael in Watergraafsmeer / Amsterdam voor het beschikbaar stellen van de locatie.