Kia Rio: van ventje tot man

nieuwe Kia Rio

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Flirt Factor
8 Drive
8 Comfort
7 High Heels proof
8 Value for money
7.6

Kia is niet weg te denken uit het huidige straatbeeld. Mijn eerste legale kilometers heb ik zelfs te danken aan Kia. Des te leuker was het om in Portugal de nieuwe Kia Rio te mogen ontdekken. De nieuwe Rio is een stuk stoerder dan zijn voorganger. Met een langere voorkant, strakkere lijnen, een breder voorkomen en zijn welbekende tijgerneus, is deze vierde generatie uitgegroeid van ventje tot man.

Flirt factor
Ondanks dat hij qua design niet erg onderscheidend is ten opzichte van de rest in zijn segment, is hij wel degelijk vernieuwd ten opzichte van de oude Rio. De nieuwe Rio heeft een langere motorkap dan zijn voorganger, een platte, hoge heuplijn en strakke randen. Dit oogt een stuk stoerder en sportiever. De huidige, schattige Rio heeft er een grote, volwassen broer bij. Ook de wielbasis is 10 mm langer dan de huidige Rio en deze Rio heeft een lagere hoogte en een daklijn met laag profiel. De achterste stijlen zijn 87 mm smaller geworden, waardoor er meer ruimte gecreëerd is voor de achterruit en zo het zicht verbeterd is. Hij is dus, hoger, langer én breder dan de huidige Rio. Dit draagt bij aan zijn nieuwe imago, die vooral jonge, vrouwelijke kopers moet trekken.

Nieuwe Kia Rio

De Rio was al beschikbaar in vier mooie kleuren, Signal Red, Aurora Black Pearl, Clear White, en Platinum Graphite. Daar heeft Kia nog vier vernieuwde kleuren aan toegevoegd: Silky Silver, Smoke Blue, Urban Green en Deep Sienna Brown.

Nieuwe Kia Rio

Drive
Met een 1.0 liter T-GDI-benzinemotor en 100 pk hoort mijn de nieuwe Kia Rio niet bij de snelle jongens. Echter kan hij meer aan dan je denkt. Op Circuito de Estoril te Portugal, heb ik het zelf mogen ervaren. De wegligging is top. Waar menig auto achterstevoren zou staan, rag je de Rio met gemak door een scherp bochtje. Hij stuurt soepel en direct en ook het schakelen gaat zonder moeite. Ook slaagde hij glansrijk voor de remtest, waar je tot 80 km per uur moest accelereren om vervolgens vol in de ankers te gaan. Op een klein en krap parcours, kwam alles aan op mijn geduld, mijn behendigheid met een stuur en mijn vertrouwen op de spiegels en achteruitrijcamera. Deze drie testen gaven mij vertrouwen in de auto én vertrouwen in mezelf.

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen


We vervolgden onze route door het mooie Portugal. Ik verbaasde me over de natuurpracht van het Portugese landschap, de kustroutes en de bossen. Ik parkeerde de Rio (feilloos) in, om een kijkje te nemen bij Cabo da Roca. Absoluut de moeite waard als je je wilt laten verwonderen door de woeste, ongetemde Portugese natuur. We reden verder over stijle, kronkelende bergweggetjes door Sintra. Hier had de motor het moeilijker dan het onderstel, maar met veel terugschakelen en gas geven kwamen we er wel. De 1.4 CRDi diesel uitvoering van de Rio, ging iets makkelijker de strijd aan met de haarspeltbochten door de Portugese natuurpracht. Mijn eerste internationale kilometers zijn een feit, alweer in een Kia!

Comfort
Op het circuit kregen we een voorproefje van een vrouwelijke coureur. Zij was verantwoordelijk voor het introductie rondje over het eerste parcours. Tijdens haar ritje heeft ze me alle hoeken van de achterbank laten zien, inclusief het plafond én de ruiten. Daarbij heb ik ook gelijk kunnen testen of de handgreep zwaar geschut aankon. Ondanks dat ik half in de kreukels geslagen van de achterbank kwam, had het allemaal een stuk oncomfortabeler gekund. Eenmaal zelf achter het stuur, viel op dat de stoelen een lange zitting hebben en dus ver tot aan de knieholtes reiken. Prettig voor een lange zit naar je werk bijvoorbeeld. Het stuur is verstelbaar en kan dus naar wens afgesteld worden. Met de aangepaste formaten heeft de nieuwe Rio de beste interieur ruimte in zijn klasse. Zowel op het gebied van hoofd-, been- als schouderruimte. Ook qua bagageruimte is de Rio de beste in zijn segment.

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

Nieuwe Kia Rio

Ondanks dat een auto mooi en leuk moet zijn is veiligheid ontzettend belangrijk. Ook voor de nieuwe Kia Rio is dit een van de belangrijkste pijlers. Hij is rijk uitgerust met verschillende veiligheidsvoorzieningen. De Rio bevat maar liefst zes airbags, is voorzien van statische bochtverlichting, een Lane Departure Warning System en Autonome noodremassistentie met voetgangerdetectie. Daarbij is ook het interieur design vernieuwd en voorzien van mooie aspecten, zoals nieuwe displays, hightech airco-drukknoppen en een zwevend AVN 7” touchscreen.

Persoonlijk houd ik er niet van om met navigatie aan te rijden, maar ik blijf een vrouw dus ik kan vaak nog niet zonder. De meeste navigatiesystemen, waaronder Belg Jacques, werken mij na vijf minuten al op mijn zenuwen. Ze zijn niet nauwkeurig of vertellen je letterlijk om de vijf meter waar je heen moet. Dit resulteert vaak in herkenbare situaties als: ‘Jahaaaaa, nou weet ik het wel!’ De navigatie in de Rio was de eerste waar ik de discussie niet mee aan ben gegaan, een goede vooruitgang dus!

nieuwe Kia Rio

High heels proof
De Kia Rio heeft hangende pedalen, perfect om met je hakken achter te blijven haken. Moet je toch op sjiek? Gooi je pumps, en eventueel nog 30 paar, in de achterbak. Ruimte zat!

Value for money
Het is onderdeel van Kia’s DNA: een goede prijs-kwaliteitsverhouding. De nieuwe Kia Rio bevat dan ook alles wat je nodig hebt in een fijne, comfortabele auto en kost in de basis niet té veel. Aangezien Kia hiermee graag jonge, vrouwelijke kopers wil bereiken, lijkt het alsof ze hun strategie op een juiste manier hebben ingestoken. De Economy Line heb je voor 15.735 euro op de stoep staan. Wil je een uitgebreidere versie hebben? Dan kan dit oplopen tot maar liefst 26.235 euro.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Android vs iOS: andere telefoon, andere auto
Of jij #teamandroid of #teamiOS bent, heeft blijkbaar invloed op je zoekgedrag...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *