“Make Toyota sexy again!” Dat moeten de Japanse automobielbobo’s hebben gedacht bij het ontwerpen van de gloednieuwe Toyota C-HR. Een opmerkelijke verschijning op de weg. C-HR staat voor ‘coupé high rider’. Odiel testte de flirt factor van deze Don Juan uit Japan!
Flirt Factor
De Toyota CH-R is een beetje schizofreen: het is namelijk én een cross-over én een SUV én een hatchback. Hoe handig is dat! Als je alleen naar de neus van de C-HR kijkt is het niet direct een nekkentrekker, eerder een huis-tuin-en-keuken-Toyota. Pas als je naar het silhouet kijkt en naar zijn bips gluurt word je vrolijk. Een beetje apart al die lijnen en hoeken, maar wel lekker. Hij trekt gelijk ook een hoop bekijks want tijdens onze fotoshoot hebben wij er zelfs al een eentje verkocht! “Is dat die nieuwe van Toyota? Die is wel stukken leuker dan onze Prius hoor!”. De auto oogt door zijn lijnenspel compact, maar schijn bedriegt, hij is 4.36 meter lang en 1,79 meter breed.
Drive
Mijn testauto heeft 1.2-liter turbomotor met 116 pk én een handbak. Ideaal voor de particuliere koper. Voor de leaserijder heeft Toyota ook een 1.8-liter hybride in de aanbieding met uiteraard automaatbak. Snelle Jelle is hij niet, maar zeker ook niet de langzaamste, als ik hem lekker hoog in de toeren jaag kan ik er stiekem toch een beetje mee scheuren. Hij stuurt intuïtief en sportief én is ook nog eens verbazingwekkend stil. Wie mooi wil zijn, moet… goed kijken, want door zijn coupé-look is het bij achteruit rijden net alsof ik een vuilniszak over mijn hoofd heb getrokken. Halleluja aan alle parkeercamera’s aan boord, anders had ik écht op gok moeten inparkeren met de C-HR. Onmisbaar in dit model, wat extra ogen.
Comfort
Vanbinnen oogt het op het eerste gezicht minder dan spannend dan van buiten. Totdat je twee keer kijkt. Subtiel heeft Toyota buiten naar binnen gebracht. De gebruikte materialen voelen en ogen kwalitatief en de touchscreen met daarin het navigatie-en mediasysteem in het midden van het dashboard valt op. It’s huge. It’s great.
Mijn interieur is bruin/zwart en zit vol met geinige elementen, zoals bruine studs in de portieren, zwarte pianolak, creatieve naden in de zetels én vierkante stempels in het hemeldakje. Allesbehalve saai. Omdat het een coupé model is achterin zitten voor de lange medemens een uitdaging. Maar goed, hoeveel lange mensen ken je nu eenmaal?
High Heels proof
Wij houden van staande gaspedalen als we met onze pumps aan rijden. Dan kunnen we in ieder geval nergens achter blijven haken. Toyota houdt echter van hangende gaspedalen. Fair enough. Prima te doen met hakken, maar niet met stiletto’s.
Value for money
Nissan Qashqai, Renault Captur, Volkswagen Golf… De Toyota C-HR lust ze rauw. Want als zelfs Toyota Prius rijders gaan twijfelen over hun keuze, dan moet de C-HR wel een succesmodelletjes worden! Je vindt hem leuk of niet, het Citroën-C4-Cactus-effect van een paar jaren geleden. Weet je nog dat wij die allemaal supervreemd vonden? Ook Toyota boort nu C-HR een nieuwe groep rijders aan. Mensen die design stiekem toch wel belangrijk vinden om zich te onderscheiden. En niet te vergeten de prijs. Hij is wel een stukje duurder dan een Cactus, maar hé het blijft wel een Toyota, maar met een vanaf prijs van bijna 25.000 euro is dit een prima prijs/kwaliteitsverhouding. De uitvoering die ik reed kostte met alle (veiligheids)opties eropaan zo’n beetje 35.000 euro.
Fab foto’s @Lars Oosterveen Fotografie