De theorieën van kleurenpsychologie worden dagelijks gebruikt in de wereld van marketing om de keuzes van consumenten te beïnvloeden. Vele psychologen en gedragsspecialisten hebben al onderzoek gedaan naar de effecten van kleur op ons beslissingsproces, en alhoewel meningen en resultaten hier en daar verschillen, zijn een aantal dingen ondertussen wel duidelijk: zo associëren we paars met rijkdom en kennis en is het eerste woord dat in ons op komt bij wit meestal ‘puur’. Blauw is globaal de meest gekozen lievelingskleur omdat de kleur vaak wordt geassocieerd met kalmte, veiligheid en betrouwbaarheid. Dit zette ons aan het denken: als kleuren zoveel invloed op ons hebben, vaak zelfs onbewust, wat zegt de kleur van je auto dan over je?
Voor die vraag was een beetje speurwerk nodig, maar we hebben een hoop geleerd. Zo vertelde het 2016 Color Popularity Report van Axalta’s (autolakmaker) ons dat wit wereldwijd de meest gekozen autokleur is, namelijk vier op de tien. Deze kleur wordt meestal geassocieerd met puurheid en een schone lei en wie houdt er nou niet van een schone auto? Vooral in Afrika en Azië heeft wit de voorkeur. Ook hier staat wit boven aan maar zijn grijze auto’s 17% populairder dan in welk ander wereld deel dan ook. Kleuren die het daarnaast goed doen zijn zwart, blauw en natuurlijke tinten als beige. Maar ook rood mag niet vergeten worden, alhoewel we die kleur minder vaak gekozen wordt dan we misschien denken als we de snelweg A1 oprijden.
Maar dan het belangrijkste: wat zegt de kleur van jouw auto nou eigenlijk? En kunnen we verklaren waarom wit zo enorm populair is? Om het makkelijk te maken hebben we het hieronder even voor je samengevat:
Nu zijn wij natuurlijk mega benieuwd: kan jij je vinden in de omschrijving van jouw autokleur? Staat de kleur van jouw auto er niet tussen? Laat het ons weten en dan gaan wij misschien wel op onderzoek uit 😉