Wilkommen in Italië! Er klinkt een vrolijk muziekje uit de speakers als ik in de persruimte door Opel wordt ontvangen voor een persconferentie over de nieuwe Opel Crossland X. Het is de muziek waar de nieuwste telg in de Opel-famillie zich mee identificeert: “Looking for a good life” schalt uit de boxen. En en passant wordt in de speech de vergelijking met prosecco gemaakt: de Crossland X is ook zo bruisend, veelzijdig en speels! Zou dit echt zo zijn? Om daar achter te komen scheurde ik met de Crossland X langs groene wijngaarden in het Italiaanse Proseccogebied.
Liever kijken naar de nieuwe Opel Crossland X?
Flirtfactor
De Crossland X is een crossover model, een kruisbestuiving van een MPV en een SUV. Oftewel, je krijgt de ruimte van een MPV én de stoere looks van een SUV. Persoonlijk moet ik even wennen aan deze combinatie omdat de verhoudingen niet helemaal lijken te kloppen. Al flirtend van stoplicht naar stoplicht rijden behoort niet tot mijn opties. Wat wel tot de opties behoort is een two tone kleurstelling waarmee ik het dak en de spiegels een ander kleurtje kan geven. Hiermee ziet het model er direct al een stuk uitbundiger uit, net als blauwe wijn.
Drive
De Opel Crossland X is de eerste liefdesbaby uit het huwelijk tussen Opel en de PSA groep (Peugeot / Citroen / DS). Ze delen dan ook de carrosserie, motor en techniek. Don’t worry, het rijgedrag is dankzij de software wel helemaal Opel. Er zijn drie benzine- en twee dieselmotoren leverbaar, variërend van 81 pk tot 130 pk. Persoonlijk zou ik voor de 1,2l turbo benzinevariant mét automaat gaan (en dus 6 versnellingen). Deze komt prima vooruit en is tamelijk zuinig (5,3 liter op 100 km). Wat opvalt is dat stuurgedrag wat log en zwaar aanvoelt en in de bochten helt hij ook wat over. Daardoor rijdt de Crossland X als een MPV. Dat had een stukje bruisender gekund. De Opel Crossland X zit gelukkig wel vol gestopt met veiligheidssystemen die je bijvoorbeeld waarschuwen als je in slaap valt, vergeet binnen de lijntjes te rijden of per ongeluk tegen een andere auto aan dreigt te botsen. Ook attendeert hij je vriendelijk op de snelheid. Kortom; vergelijk zijn rijgedrag met een glaasje wijn met een bijzondere nasmaak.
Comfort
De juiste zithouding vinden in een auto, altijd lastig. Niet in de Opel Crossland X als je kiest voor ‘AGR-gecertificeerde’ stoelen. Rugpijn-proof doordat hij op 16 verschillende manieren is in te stellen. Een ander handigheidje die ik ontdek in de Opel is dat de achterbank in delen tot 15 cm naar achteren geschoven kunnen worden. Zo heb ik binnen een handomdraai meer ruimte voor mijn knieën, of als ik de stoelen helemaal naar voren schuift, meer plek voor mijn bagage. Klap ik daarna ook de achterbankleuningen helemaal naar voren dan heb ik met 1250 liter ruimte Opel-Astra Tourer-achtige-opbergwaarden!
Het interieur ziet er clean uit met de meest belangrijke knoppen als media- en navigatiesysteem op het dashboard. De rest is weggewerkt in een 8 inch IntelliLink touchscreen. Even mijn smartphone koppelen en gaan. Dankzij de WiFi-hotspot kan ik naar hartenlust internetten en met Opel OnStar (je eigen Opel assistent) kan ik hotels en parkeerplaatsen zoeken. Comfort te vergelijken met een verrassend goed wijntje.
High heel factor
Met de automaat kan ik mijn hakken prima aanhouden. Het gas en rempedaal zijn soepel te bedienen. Met de handbak zit bij het schakelen de vloetmat wat in de weg. Dit zorgt ervoor dat ik hier wel mijn schoenen uit doe.
Value for money
De Opel verkoper overhandigt je de sleutel van de Crossland X al voor 19.995. Daar heb je dan de 1,2liter met 81 pk in Selection uitvoering voor met een basisuitrusting als LED-verlichting, Hill Start Assist en Lane Departure Warning. Ter vergelijking: de Renault Captur kost €19.190 en familielid Peuget 2008 is met een vanafprijs van €17.990 iets goedkoper.
Opel heeft de Crossland X mooi gepositioneerd dus. Maar als ik hem een leuke touch up geef met de al eerdergenoemde 110 pk en two tone dakkleur, 8” touchscreen met Navi 5.0 IntelliLink, Heads-up display en Advanced Park Assist – kaboutertjes voor zowel in- als uitparkeren – kom ik al snel rond de €29.000 uit. Dat bedrag tikt dan wel weer aan. Is de Opel Crossland X te vergelijken met een glas Prosseco? Jazeker, maar dan wel eentje in een bijzonder vormgegeven grote fles, licht mousserend, fris met een straffe droge smaak en een klein zoetig bittertje.