• Team
  • Adverteren
  • Spreker inhuren
  • nieuwsbrief
FemmeFrontaal - Voor autoliefhebbers, door vrouwen. Voor autoliefhebbers, door vrouwen.
  • rijtesten
  • nieuws
  • elektrisch rijden
  • zakelijk rijden
  • droomauto’s
  • blogs
30 november 201729 november 2017

Over waterkastanjes, de Schepper en het zevengesternte: de betekenis van vijf Japanse automerken

by Manon Pleiter
automerken, logo

De Japanse autoindustrie staat bekend om hun kwalitatieve goede auto’s. Maar niet alleen leveren ze ons betrouwbare wagens, de merken komen ook met mysterieuze Oosterse namen als Mitsubishi, Nissan en Toyota. Want wat betekenen die namen eigenlijk? We zochten het voor je uit en presenteren je 5 Japanse automerken met bijzondere betekenis.

Mazda

automerken

De oorsprong van de naam Mazda lijkt tweeledig. Ten eerste is het afkomstig van de Japanse god ‘Ahura Mazda’. Deze belangrijkste god uit het zoroastrisme staat voor al het goede, het licht en de waarheid. Ahura Mazda wordt vaak afgebeeld in de vorm van twee grote vleugels. Die vleugels komen terug in het logo van de autofabrikant en staan onder meer symbool voor de mogelijkheid om nieuwe hoogtes te bereiken. Tegelijkertijd lezen we op de website van Mazda dat de naam ook verwijst naar ‘Jujiro Matsuda’, de oprichter van het bedrijf.

Mitsubishi

automerken
Mitsubishi betekent ‘drie diamanten’ in het Japans. Of om nog preciezer te zijn: ‘mitsu’ betekent drie en ‘hishi’ betekent waterkastanje. Die waterkastanjes hebben bladeren in de vorm van ruiten en daarom wordt ‘hishi’ in het Japans ook gebruikt als aanduiding voor diamant- of ruitvormig. Deze zijn natuurlijk gelijk te herkennen in het logo. Ze staan symbool voor de drie pijlers van de autofabrikant: eerlijkheid, creativiteit en motivatie. Maar dat is nog niet alles! Mitsubishi is opgericht door Yataro Iwasaki. Zijn eerste werkgever was de Tosa Clan. En in het wapen van die familie komen, jawel, de blaadjes van de waterkastanjes terug. Het logo is dus ook een eerbetoon aan hen.

Lees ook:  Tips voor het kopen van je eerste auto

Nissan

automerken
Ook de naam Nissan is niet zomaar even bedacht. Het is een afkorting van het oorspronkelijke bedrijf Nihon Sangyo. Die naam is afgeleid van ‘Nippon’, de Japanse uitspraak voor Japan, en ‘Sangyo’, het Japanse woord voor industrie. Nihon Sangyo betekent dus letterlijk Japan Industrie. Op de Japanse beurs werd deze naam afgekort tot ‘NiSan’. En die naam is eigenlijk blijven hangen omdat deze werd gezien als een nieuwe mooie combinatie. Namelijk van ‘ni’ dat voor zon staat en ‘ssan’ voor product. Nissan is dus een product van Japan, het land van de rijzende zon. Veel poëtischer wordt het niet!

Subaru

automerken
Van de zon gaan we naar de sterren. Subaru is namelijk de Japanse naam voor het Zevengesternte. Dit gesternte, ook wel Pleiaden genoemd, is al eeuwenlang bekend en komt zelfs voor in de Ilias en Odyssee van de Griekse dichter Homerus. De sterren zijn vernoemd naar de zeven zusters die uit de Griekse mythologie die door Zeus aan de hemel waren geplaatst. Eén van de sterren was volgens de mythe echter niet met het blote oog zichtbaar. Daarom komen er ook maar zes sterren terug in het logo van Subaru. Deze staan tegelijkertijd symbool voor de zes bedrijven die samen Fuji Heavy Industries vormden. Dit Japanse technologieconcern (tegenwoordig Subaru Corporation) is de eigenaar en producent van alle Subaru modellen.

Toyota

automerken
Voor diepzinnige betekenissen hoef je niet bij Toyota te zijn. Hier geen verwijzingen naar goden of sterren. Toyota is simpelweg genoemd naar de oprichter van het bedrijf: Sakichi Toyoda, een Japanse uitvinder en ondernemer. Omdat Japanners behoorlijk bijgelovig zijn werd wel besloten om de ‘d’ te vervangen door een ‘t’. Toyota schrijf je namelijk met acht penseelstreken in het Japans en Toyoda met negen. En acht is een geluksgetal.

Lees ook:  7 veelgestelde vragen over de Toyota Yaris

Japanse automerken klinken dus niet alleen exotisch, de betekenis is ook niet alledaags!

Comments

comments

0
Facebook Twitter Pinterest
LinkedIn Email
Manon Pleiter
Written By
Manon Pleiter
More from Manon Pleiter
Wie is de meest irritante passagier van Nederland?
De vraag ‘Met wie zou jij het liefste een beschuitje willen eten?’...
Read More
Previous articleEditor’s choice: winterschoenen voor op de pedalen
Next articleEye candy: David Gandy en Jaguar
Leave a commentCancel comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

  • Ypsilon meets HF: elektrische kracht met Italiaanse allure
  • Roadtrippen met vrienden in een huurcamper
  • Zijn vrouwen onzeker op de weg?
  • DS N°8: Pas pour tout le monde. Gelukkig maar!
  • Le Mans 2025 met Alpine: 24 uur pure magie en racespanning

Jurylid WWCOTY

Ad

Spreker automotive

Ad
Ad

Aanhanger huren? Je hebt alleen je smartphone nodig. Download de SMARTBAK app: reserveer, unlock en hang de SMARTBAK aan je auto!

Ad

OVER FEMMEFRONTAAL

Wij zijn het enige Nederlandse autoplatform waar vrouwen auto’s testen. Voor iedereen. Sinds 2011 geven we vrouwen een krachtige stem in de autowereld. Met onafhankelijke rijtesten en autoverhalen brengen we een ander perspectief, en maken we de autowereld vanzelf een beetje inclusiever.

info: odiel@femmefrontaal.nl

  • RIJTESTEN
  • ELEKTRISCH RIJDEN
  • BLOGS
  • NIEUWS
  • SAMENWERKEN
  • AUTOMOTIVE SPREKER
  • COOKIES & PRIVACY

ABONNEER JE

© 2011-2025 | www.femmefrontaal.nl | All Rights Reserved
Back to top
  • rijtesten
  • nieuws
  • elektrisch rijden
  • zakelijk rijden
  • droomauto’s
  • blogs
  • Team
  • Adverteren
  • Spreker inhuren
  • nieuwsbrief