Hij is volledig elektrisch, heeft een fors toegenomen rijbereik én hij is knapper geworden. Nissans elektrische trots en het icoon van Nissan Intelligent Mobility: de nieuwe LEAF 40 kWh!
Flirtfactor
De nieuwe generatie van de Nissan LEAF is wat ons betreft goed opgedroogd. Het nieuwe design is gebaseerd op de IDS Concept Car, die in 2015 zijn debuut maakte op de Tokyo Motor Show. Aan de voorkant vinden we Nissans herkenbare V-motion-grille, die we kennen van onder andere de QASHQAI en de X-TRAIL. De grille weet zich echter wel te onderscheiden door zijn blauwe kleur en is daarmee gelijk het nieuwe kenmerk van Nissans elektrische auto’s.
Toch is niet iedereen weg van de LEAF. Althans, zodra wij de volledig elektrische auto de snelweg op stuurden, lokte dat enigszins asociaal rijgedrag uit bij onze medeweggebruikers. Elektrisch stond opeens gelijk aan afsnijden.
Drive
Rijden met de Nissan LEAF kan je zelf zo interessant maken als je wilt. Je kunt hem op een ‘normale’ manier rijden, maar de nieuwe LEAF komt met een hoop interessante en innovatieve snufjes waar je zeker gebruik van wilt maken. Als onderdeel van Nissan Intelligent Driving, voeren ProPILOT, een autonome rijtechnologie, en het e-Pedal de boventoon. Te beginnen met het e-Pedal: met één pedaal regel je je gas – uh, je stroom en je rem. Even wennen, maar zodra je het pedaal loslaat vermindert het snelheid, zodat je je rempedaal simpelweg niet meer nodig hebt. Een kwestie van inschatten dus!
De ProPILOT is een autonome rijtechnologie voor het rijden op een enkele rijstrook. Met de druk op twee simpele knoppen houdt het systeem automatisch afstand tussen jou en je voorligger, in combinatie met de door jou ingestelde rijsnelheid. Daarbij houdt het systeem je in het midden van de rijstrook en stuurt hij zelfs met de bocht mee. In principe kan je je handen van het stuur houden, echter vindt de LEAF het toch fijn om jouw aanwezigheid in de auto te controleren. Zodra je je handen van het stuur houdt, geeft het systeem om de tien seconden een waarschuwing in de vorm van een geluidssignaal. Zodra je het stuur weer vastpakt, wordt de waarschuwing opgeheven. Geef je geen gehoor aan het gepiep? Dan remt de LEAF zichzelf af en brengt zichzelf uiteindelijk ook tot stilstand. En. Dat. Wil. Je. Niet. Op. De. Snelweg….
De EM57 elektromotor zorgt voor 150 pk. De lithium-ion-batterij heeft een capaciteit van 40 kWh, met een bereik van zo’n 378 kilometer.
Comfort
De LEAF is ervoor gemaakt om het rijden zo makkelijk en comfortabel mogelijk te maken voor de bestuurder. En dat lukt aardig! Zodra je de innovatieve technologieën onder de knie hebt, kun je na een druk op de knop (letterlijk) onderuit zakken in je stoel. De e-Pedal in combinatie met Adaptive CruiseControl én de ProPILOT maken het rijden op de snelweg ook een stuk comfortabeler. Daarbij is hij – uiteraard – erg stil. Zelfs stiller dan zijn voorganger dankzij extra geluidsisolatie.
High heels proof
In principe hoef je bij de LEAF maar één pedaal te gebruiken en hoef je dus niet meer te wisselen van pedaal. De kans dat je met je hak achter het pedaal blijft hangen is daarmee gelijk een stuk kleiner!
Value for money
Wat zo’n compleet elektrische auto kost? Nou, je moet wel even in de buidel tasten. De nieuwe Nissan LEAF 40 kWh is namelijk verkrijgbaar vanaf €33.990 en loopt op tot €38.900. Deze prijzen zijn wel inclusief 6,6 kWh lader en Quick Charger. En nog een pluspunt: je hoeft nóóit meer te tanken!