Marktonderzoeker Kantar Millward Brown heeft zijn jaarlijkse BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands onderzoek gepubliceerd en de uitslagen komen ons bekend voor. Voor de zesde keer op rij heeft Toyota de titel voor meest waardevolle automerk te pakken. Het Japanse automerk is bijna 30 miljard dollar waard! Wow!
We kunnen gerust zeggen dat Toyota de BrandZ Top 100 domineert, als we kijken naar de autofabrikanten. Van de dertien keer, is Toyota elf keer uitgeroepen tot het meest waardevolle automerk. Alleen in 2010 en 2012 moest het merk genoegen nemen met een tweede plaats.
Runner up
Mercedes’ waarde steeg met negen procent naar ruim 25,684 miljard dollar, waarmee het merk op de tweede plaats terechtkomt. Deze groei is te danken aan de groei in markten zoals China, Brazilië en Rusland, waarbij de populariteit van de E-Klasse ook een rol speelde. Met deze groei wist het merk BMW in te halen, dat vervolgens als derde eindigde met een merkwaarde van 25,624 miljard dollar.
In de top 10 autofabrikanten staan ook merken als Ford (4), Honda (5), Nissan (6), Audi (7), Tesla (8), Maruti Suzuki (9) en – verrassend – Volkswagen (10).