Toyota Yaris GRMN: brutaler dan je denkt

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt Factor
9 Drive
8 Comfort
7 High heels proof
7 Value for money
7.8

Op de parkeerplaats van Louwman & Parqui, parkeerde ik mijn eigen Yaris TS uit 2001 naast zijn long lost brother. De grote broer in kwestie zit onder de plakplaatjes, heeft zichzelf voorzien van ruig schoeisel, is een stuk gespierder én heeft een grotere bek: de Yaris GRMN.

Flirtfactor

Agressief, dat was mijn eerste indruk. Alsof hij me begroette met ‘Had je wat?’. Ik was zelf natuurlijk op slag verliefd, dat stoere uiterlijk beviel me wel. Vooral de breed uitlopende achterkant met diffuser en ovale uitlaat in het midden. Maar ook zijn GAZOO RACING tenue – wit, rood en zwart – zie je niet dagelijks. Mijn omgeving leek het niet echt te begrijpen. Ja, leuk zo’n opgefokte Yaris, maar zo bijzonder is die toch niet? Nou, deze wel. De hybrides die in hetzelfde tenue rondrijden, niet. De (Toyota-)kenners wisten echter wel dat de GRMN one of a kind is. ‘Is het een echte?’, werd mij gevraagd.

Ook op de snelweg zag ik in mijn achteruitkijkspiegel dat de telefoon erbij gepakt werkt, om super gevaarlijk vanachter het stuur een foto te maken van mijn kont – die van de Yaris GRMN dus. Terwijl ik mezelf méga stoer voelde in deze rasechte hothatch, keek de rest van Nederland er niet zo van op. Ik moest het doen met wat blikken bij het verkeerslicht, terwijl mijn vriend nog meer bekijks trok in zijn gele Clio RS uit 2008. Het enige wat ik op zo’n moment wilde doen, was mijn raampje opendoen en roepen: ‘Onderschat ‘m niet! Dit is een wolf in schaapskleren en hij is brutaler dan je denkt!’ Alleen al die dikke remschijven en knalpiep laten duidelijk doorschemeren dat deze Yaris allesbehalve saai is.

Het interieur verklapt ook het sportieve karakter van de GRMN. Toen ik de deur opentrok was ik verbaasd hoe sportief én stijlvol het interieur oogt. Mooie zwart suède kuipstoeltjes met rode stiksels en het GAZOO RACING logo op de hoofdsteunen, een simpel dashboard en een compact stuur. De sportstoel knuffelde mijn curves en gaf ook genoeg steun in de flanken – anders dan bij een Abarth 500 bijvoorbeeld, waar ik alsnog half uit mijn stoel vlieg als ik een bochtje wil hoeken.

Drive

Naast de degelijke auto’s die we van Toyota kennen, zoals de Prius, Corolla of Auris, slaat het Japanse merk zo nu en dan ook een sportieve weg in. Denk bijvoorbeeld aan de Supra – legend! – of de smaakvolle GT86. Maar een echte hothatch? Nah. Say no more, dacht het ontwerpteam van Toyota, toen zij alle vrijheid kregen om een circuit-waardige hatchback op de markt te brengen. De ultieme Yaris was geboren. De Yaris GRMN is de eerste GRMN Performance Toyota die ontwikkeld en verkocht wordt in Europa. Hij is gebaseerd op Toyota’s terugkeer in de FIA World Rally Championship en op de Yaris WRC – de auto die TOYOTA GAZOO Racing meteen al op het podium wist te krijgen in het eerste jaar dat zij meededen aan de competitie. Het ontwerpteam – gehuisvest in de buurt van de beroemde Nürburgring – focuste zich op het ontwikkelen van een next level driving performance, voor zowel op het circuit, als op de openbare weg. En dat, dames en heren, is gelukt. Want god, wat vond ik dit een vette bak.

Lees ook:  Fiat 600e: dit is wat je moet weten over het elektrische retro model uit de Fiat Fabriek

GRMN staat voor GAZOO RACING Master of the Nürburgring. De Ring heb ik nog even aan me voorbij laten gaan, maar de plaatselijke rotondes heb ik verslonden en ik reed iedereen eruit bij het stoplicht. Zodra de 1.8-liter motor mét supercharger warm was, leek mijn rechtervoet wel van lood. Die 212 paarden loslaten, op een gewicht van zo’n 1100 kilo, is oprecht verslavend.

Een totaal andere ervaring dan bijvoorbeeld het rijden in een Porsche, maar naar mijn mening absoluut niet minder leuk. Zo’n auto maakt dat je zin krijgt om te racen, om niet alleen maar achteloos het gaspedaal in te trappen. Nee, ook om de baas over de auto te zijn, zo strak mogelijk de ideale lijnen te rijden en daarmee jezelf en de auto uit te dagen tot het uiterste. Zodra ik de auto vòl in zijn toeren knalde, de supercharger zijn werk deed en de uitlaat genadeloos van zich liet horen, dacht ik: dit is waarom ik autorijden zo leuk vind. Met 6,4 seconden zit je op de 100 en hij heeft een (elektronisch gelimiteerde) topsnelheid van 230 kilometer per uur. I was stickshifting my day away in dit handgeschakelde bommetje met zes versnellingen. Voeg daar een lekkere zware koppeling met duidelijk aangrijpingspunt, een sportief pookje, snel gasresponse en een compact stuur – overgenomen uit de GT86 – aan toe en je hebt een waanzinnige rijbeleving.

Comfort

Nu ik hier zo over na zit te denken, vraag ik mezelf af of ik het überhaupt van belang vind of een auto als de Yaris GRMN comfortabel is of niet. Voor op het circuit? Nee. Dan mag van mij alles rauw en grof. Maar voor dagelijks gebruik? Misschien toch wel. Stel je gaat een dagje naar de Nürburgring, dan heb je een rit van minimaal drie uur voor de boeg. Wat te drinken en te eten voor onderweg is dan geen overbodige luxe. Als je dan naar de plaatselijk ‘suup’ rijdt, vind ik het persoonlijk niet heel relaxed als op de terugweg al mijn boodschappen uit de tas stuiteren omdat ik in de bebouwde kom over vierendertigduizend verkeersdrempels heen moet. Gelukkig is ook hierin de filosofie van een ultieme circuit- én straatauto doorgetrokken. De vering is namelijk hard, maar niet té hard.

Lees ook:  Renault Rafale: Een welkome afwisseling op de weg

Als je onderin de toeren blijft rijden, kan je alsnog vrij netjes rijden. Maar daar moet je maar zin in hebben natuurlijk. Wat betreft verbruik is het een beetje hetzelfde geval. Als je overal waar je kan de toerenteller in het rood jaagt, dan rij je toch al snel 1 op 10 of zelfs 1 op 8. De auto hield echter het verbruik bij en een tijdje geleden heeft iemand ook 1 op 15 gereden in de GRMN. Diegene voelde zichzelf duidelijk geen rallycoureur in deze auto. Verder beschikt de auto over alles wat overbodig is op een circuit, zoals navigatie en dergelijke. Die navigatie was voor mijn ongeduldige kont wel iets te langzaam, maar de route op de Nürburgring spreekt natuurlijk voor zich. 😉

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

High heels proof

Ik was enigszins teleurgesteld toen ik erachter kwam dat deze sportwagen geen staand gaspedaal heeft. Niet zozeer vanwege het feit dat mijn hakken er nu makkelijker onder blijven hangen, maar vooral omdat ik het gaspedaal nu niet letterlijk kon vloeren.

Value for money

Wil je een Yaris GRMN hebben? Dan moet ik je helaas teleurstellen: alle 400 exemplaren zijn uitverkocht. Een schrale troost: al deze 400 eigenaren hebben zo’n 48k neergelegd. Even ter illustratie: een nieuwe Renault Clio RS kost zo’n 30k (wel een 1.6 liter turbo). Maar mocht je ooit 48 koppen neerleggen voor een Yaris GRMN, dan ben je wel één van de 400 trotse eigenaren van een unieke hothatch. Dat is ook wat waard.

FAB fotografie: Mats Bulters Fotografie

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk
Als ik aan een Range Rover denk, dan denk ik aan functionele...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *