BMW X2: voor als je lef hebt

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Flirt Factor
8 Comfort
8.5 Drive
8 High Heels Proof
7.5 Value for money
8.1

Er was eens een BMW X1. De X1 voelde zich ietwat burgerlijk. Trok ook alleen maar gezinnen aan, met stellen die in een diepe diepe sleur terecht waren gekomen. File flirten, ho maar, dat beetje sjans dat hij bij de verkeerslichten kreeg, was te verwaarlozen. Geen knipoogjes. Op een enkele sjanspartij van een Peugeot 3008 na. Totdat de X1 zich ontpopte tot een X2…! Ik test voor FemmeFrontaal de nieuwe BMW X2, het verleidelijke alternatief voor de X1.

Flirt Factor

De BMW X2 rijder is een bestuurder die uit die sleur wil stappen. Gaat voor een wat meer gewaagd en brutaal design. Dat je hiervoor ietwat aan ruimte moet inleveren, so be it. De X2 is in tegenstelling tot de X1 een SUV met coupéstyling. Wat betekent dat de auto een sterk aflopende daklijn heeft en daardoor een stukje platter oogt. Ook heeft BMW gespeeld met de BMW-nieren in de grill, die hebben ze omgedraaid, voor het speelse effect. Maar het allerleukst vind ik zelf het BMW-logo op de c-stijl achter, geïnspireerd op de meest sportieve BMW’s uit de seventies. Dat zijn bijvoorbeeld de 2000 CS en de 3.0 CSL, google maar even!

Comfort

Bij het instappen proef ik direct de kwaliteit en Duitse degelijkheid van de nieuwe X2. De zetel zit me als gegoten en lekker strak om het lijf. Voor de wat forser gebouwde vrouw of man allicht iets te krap. Maar voor mij voelt het alsof ik mijn favoriete lederen jackie aantrek. Maar dat gevoel heb ik altijd als ik in een Bimmer stap. Verder oogt het dashboard herkenbaar; classy, fraai afgewerkt met een ‘less-is-more-attitude’. Gelardeerd met details in hoogglans en technische gadgets. Analoge klokjes voor mij en als optie een head up display, dat is een soort bioscoopschermpje geprojecteerd op de voorruit met daarop de afgebeeld onder meer de navigatie en toegestane snelheid. In het midden zit – zoals in iedere nieuwe auto – het media-en infotainmentscherm, die ik met touchscreen of oldschool draaiknop kan bedienen. Verder word ik verwend met allerlei rijhulpsystemen die mij veilig van a naar b moeten brengen. Mijn vrolijke ‘sunset orange’ X2 was gezegend met een glazen panoramadak, heerlijk vind ik dat, het geeft net dat beetje extra licht in een coupé.

Het enige nadeel van ‘er lekkerder uitzien’ dan je broer, de X1, is dat de X2 35 liter minder bagageruimte biedt en je als Lange Jan door de aflopende daklijn al snel met je hoofd het plafond kust.

Drive

De BMW X2 is uit hetzelfde ‘hout gesneden’ als de X1 en de MINI Cooper. Wat betekent dat deze auto’s hetzelfde onderstel delen én ook nog eens dezelfde motoren. In een MINI verwacht je anno nu wel een 3-cilinder, maar in een X2? Jawel, van buiten zou je het niet denken, maar ik reed in een 1.5l met 140pk én 3-cilinders. Al rijdend merk je daar niet veel van, maar van buiten snort het iets luider. Ook heeft deze BMW – in tegenstelling tot 85% van alle andere BMW’s – voorwielaandrijving standaard en vierwielaandrijving als optie. Ik rijd een voorwielaangedreven exemplaar. Geen ware drift- en bochtenverslinder dus, maar je bent ook mal als je in een SUV bochtjes gaat hoeken. Wel heeft de X2 – in tegenstelling tot de X1 – standaard een sportonderstel cadeau gekregen, waarmee het rijgedrag net een stukje sportiever voelt, alsof je niet in een SUV zit. De besturing is zoals BMW betaamt fijn en direct. En de zeventrapsautomaat schakelt bijna zo subtiel dat ik het nauwelijks merk.

Value for money

Fair enough, de ultieme headturner zoals een nieuwe X3, 3-, 4- of 5-serie wel kan zijn, is het nog niet. Maar de BMW X2 is zeker het omkijken waard! Het is het spannende alternatief voor een BMW X1. En er een beetje verleidelijker uitzien op de weg kost je in ieder geval 1500 euro meer dan rijden in de X1. Ik reed een te dik aangeklede versie met een aanschafwaarde van ruim 65K. Dat is serieus geld waar je ook een tijdloze Range Rover Evoque of aantrekkelijke nieuwe Audi Q3 voor kan kopen. In de lease liggen de prijzen van de X2 echter nagenoeg op hetzelfde niveau als de X1.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Fotografie, onze huisfotograaf: Lars Oosterveen

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Kristina Bozilovic ambassadeur Jaguar XF
Businesslady Kristina Bozilovic heeft vandaag de sleutels van haar nieuwe Jaguar XF...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *