Elon Musk wil naar Mars, maar het zou me niet verbazen als de fabriek van Tesla stiekem al op Mars staat. Deze auto is namelijk buitenaards. Next level techniek geeft een hele andere dimensie aan autorijden en ‘will put you in awe’. Ik kreeg hem een lang weekend mee, dus buckle up! Dan neem ik je mee buiten onze ozonlaag.
Flirt factor
Laten we vooropstellen dat Tesla tot nog toe de meest aantrekkelijke elektrische auto’s op de markt brengt. Model S is meer dan goed gelukt, van de X moet je houden maar de 3 lijkt een allemansvriend. Persoonlijk moest ik wennen aan de andere koplampen en ook wist ik niet of ik nou zo’n fan was van de typische hoge daklijn van Tesla. Zijn snuit oogt wat sip, mede door de nieuwe koplampen. Hierdoor heeft de Model 3 een minder zelfverzekerde uitstraling dan bijvoorbeeld de S. Maar als zo’n auto een paar dagen voor je deur staat, ga je er toch anders naar kijken. Eindstand: elke keer als ik de auto parkeerde, keek ik toch even om. De Deep Blue Metallic lak schittert prachtig in het zonlicht en de 19 inch sportvelgen – voor een meerprijs van € 1600 – zijn wat mij betreft een echte must. Dat maakt hem af. Het punt waar je de stekker in steekt, is mooi weggewerkt aan de zijkant van de achterlampen en ook alle camera’s in de voorruit, aan de achterkant en in de flanken van de auto zijn op subtiele wijze weggewerkt waardoor het exterieur één geheel wordt.
Ondertussen hebben we wel wat strakke, minimalistische en Scandinavische interieurs gezien, maar dit slaat alles. Het middenconsole is leeg en het enige wat er op je dashboard te zien is, is een stuur en een tablet zo groot als een placemat. Scandinavian design meets spaceship. Knopjes? Daar doet Tesla niet aan. Alleen het stuur bevat twee knoppen en waar die voor dienen, vertel ik je zo. Ook – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes – vind je hier geen rooster of turbine-achtige ventilatoren. De luchttoevoer zit slim verstopt tussen het dashboard. Daarbij houdt niet iedereen van witte bekleding, maar – uiteraard – de Tesla kan het hebben. Een bestuurder in ruimtepak misstaat hem niet.
Comfort
Tijdens mijn eerste ontmoeting met de Tesla Model 3 kreeg ik de sleutel – in de vorm van een pasje – én downloadde ik de Tesla App waarmee ik mijn telefoon ook in een sleutel veranderde. Het pasje had ik daarna in principe niet meer nodig. Met de app regel je eigenlijk alles: ontgrendelen, op afstand de climate control bedienen, je navigatie vast instellen voor de volgende ochtend of bijhouden hoe lang je nog moet laden. Ik kon via de app de voor- en achterbak openen of de claxon af laten gaan. Handig als je op het terras zit en iemand nèt iets te dicht bij je geparkeerde Tesla komt. Leedvermaak gegarandeerd. Deze opties vond ik handig, maar nog niet jawdropping. Maar Tesla zou Tesla niet zijn als ze niet nog wat andere functies achter de hand hielden, die alle andere autotechnologie doet verbleken. Met de app kun je de auto ook voor laten rijden. Stel je staat super krap geparkeerd, dan pak je de app en rijd je de auto een stukje naar voren. Zonder dat je zelf achter het stuur hoeft te zitten. Insane. Tesla’s living in 2119, while we’re still in 2019.
Zoals al eerder genoemd: Tesla haat knopjes. De oplossing? Alle mogelijke instellingen zijn te vinden op het imposante middelpunt van het interieur: de tablet. Je zijspiegels verstellen? Op de tablet. Airco wat hoger? Op de tablet. Stuur wat omhoog? Op de tablet. Je vrienden voor paal zetten door een scheetkussen af te laten spelen? Op de tablet. Ja, echt. Alles wat je nodig hebt, vind je op de tablet. Het verstellen van je stuur of spiegels selecteer je op de tablet, waarna de knoppen op je stuur het overnemen. Multifunctioneel dus.
Misschien weten jullie het ondertussen wel, maar ik ben niet snel vrienden met een navigatiesysteem. Dit navigatiesysteem is door Tesla zelf ontwikkeld op basis van Google Maps en werkt zó snel. Het is up to date en geeft hele duidelijke aanwijzingen zodat zelfs ik in één keer de weg vind ;-). Het is even wennen, maar de tablet is snel en prachtig vormgegeven en blijft werken bij zowel hele hoge als hele lage temperaturen. Een knap staaltje techniek. Dus voor alle autofabrikanten die zeggen dat ze geen tablet in hun auto willen: jullie liegen. Enige is wel: neem van te voren de tijd om alle functies op de tablet te ontdekken. Het zijn namelijk veel functies en ondanks dat het – als je stilstaat – vrij intuïtief werkt, moet je tijdens het rijden soms even zoeken. Het is natuurlijk sowieso verstandiger om alles in te stellen voordat je gaat rijden, maar mocht je je airco een tikje zachter willen hebben, is het wel zo prettig om te weten waar die functie te vinden is. Te veel handelingen kan namelijk ook gevaarlijk zijn en bij een Tesla kan je dan niet terugvallen op vertrouwde knoppen.
Drive
En ik maar denken dat al die technologie ten koste zou gaan van de rijeigenschappen. Niets is minder waar. Wat rijdt deze auto goed! In de standaard settings stuurt hij al super strak en zeker in de sportstand. Ook de wegligging is fijn. Het zwaartepunt ligt laag en dat voel je. Hij ligt solide op de weg, wat vertrouwen opwekt. En man oh man, wat is deze auto rap. Deze Tesla heeft all-wheel drive, wat in het Teslataans betekent dat de voor- en achteras beide door een eigen elektromotor worden aangestuurd. De twee onafhankelijke motoren regelen digitaal het koppel naar de voor- en achterwielen met betere handling en tractiecontrole als resultaat. Trap het ‘gas’ in en je zit in een ruime vier seconden op de honderd. Doordat je – anders dan bij benzine auto’s – meteen alle koppel tot je beschikking hebt, rijd je menig supercar eruit. Op het rechte stuk dan. In de bochten zullen ze het dan weer van je winnen. Al met al zijn de rijeigenschappen van sportwagen-kwaliteit. Dit gaat als een raket.
Wat ook bijzonder is aan Tesla, is uiteraard de autopilot. Door de rechter hendel achter je stuur – waar je de auto ook mee in versnelling zet – tijdens het rijden twee keer naar beneden te drukken, neemt de autopilot het van je over. Met alle camera’s rondom houdt hij de omgeving in de gaten, remt ‘ie af waar nodig en geeft ie zelfs de suggestie om van rijbaan te wisselen. Door de richtingaanwijzer aan te zetten als bevestiging, wisselt de auto vervolgens zelf van rijbaan. Voetjes van de pedalen en handjes los op het stuur. Wel af en toe even het stuur aanraken, zodat de Tesla ook weet dat je er nog bent.
De Model 3 komt in een Standard Range (415 km) en een Long Range. Ik kreeg – E.T. zij dank – een Long Range mee. Net wat beter voor de range-anxiety. De wat? De range-anxiety: angst om stil te komen staan met je elektrische auto. Newsflash! De gemiddelde Nederlandse auto rijdt 32 km per dag. Moet wel lukken dus.
Volgens de WLTP zou ik met mijn Long Range 560 km ver moeten komen, op een volle batterij. Ik ben met een zo goed als volle batterij (497 km) van vriendlief naar huis gereden, dat is 60 kilometer. Daarna van huis naar TT Assen en weer terug. In totaal een dikke 360 kilometer, met vijf man in de auto. Vol gebruik gemaakt van het infotainmentsysteem, de airco stond te loeien en ik reed stevig door. Allemaal factoren die de range ook beïnvloeden. Maar dat heeft ‘ie meer dan prima doorstaan. Ik kwam thuis met een ruime 120 km op de teller. Hup, aan de lader en de volgende dag weer vol. Niks aan het handje. En stel ik had ‘s nachts niet kunnen laden en de volgende dag weer een verre bestemming op de planning, dan navigeert de Tesla je langs snelladers. Je komt er dus heus wel, alleen moet je het – nu nog – wat uitgebreider plannen.
High heels proof
Ondanks dat het een hangend gaspedaal heeft, scoort de Tesla Model 3 toch heel hoog op dit vlak. Dat komt omdat je tijdens het rijden eigenlijk maar één pedaal nodig hebt. Zodra je je gaspedaal loslaat, werkt dat als het ware als een rem. Even wennen, maar je hebt snel door hoe sterk de auto afremt wanneer je je voet optilt. Eindstand hoef je alleen nog maar de rem in te trappen als je helemaal tot stilstand moet komen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht. Dus houd die hakken maar aan!
Value for money
We weten allemaal dat Tesla’s niet de goedkoopste elektrische auto’s zijn. De Model S (Standard Range) heb je vanaf 79k en een Model X kost al snel 85k. De Model 3 is wat dat betreft wat goedkoper, de Standard Range begint bij 48k, de Long Range bij 58k en de Performance 68k. ‘Mijn’ Tesla Model 3 Long Range had een prijskaartje van € 69.418,-. Een flinke dot geld, maar hij is zijn geld wel waard. Tesla’s zijn auto’s van een ander kaliber. De meeste van zijn elektrische concurrenten zijn gebaseerd op een bestaand model. Tesla is compleet ontwikkeld rondom elektrisch rijden en dat merk je. De techniek die erin verwerkt is, is echt mindblowing. Voeg daar strakke, moderne looks aan toe en de ultieme EV staat voor je neus. Ik begrijp nu waarom Tesla zo’n fanbase heeft opgebouwd.
FOTO’S DOOR ISABEL JANSSEN