Renault Clio: met een zoete nasmaak

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
7 Drive
7.5 Comfort
7 High heels proof
8 Value for money
7.5

De Renault Clio is al jaren een vertrouwd onderdeel van het Nederlandse straatbeeld. Maar nu is de Franse hatchback vernieuwd en écht volwassen! We hielden meteen al van zijn franse snoetje, maar waren benieuwd of de rij-ervaring net zo’n zoete nasmaak zou hebben als de lekkerste macarons van Ladurée.

Flirt factor

De Renault Clio heeft al een tijdje geleden zijn babyvet ingeruild voor wulpse rondingen. Je zou het misschien op het eerste gezicht niet zeggen, maar deze generatie Clio is hélemaal nieuw. Alles. Toch zijn zijn charmante, vloeiende lijnen herkenbaar. Met hier en daar een dynamische, scherpe lijn, wat zorgt voor een mooie afwisseling in het design. Hij is goed opgedroogd. Zijn smoelwerk spreekt me aan door zijn glooiende lijnen, subtiele grille en speelse full-LED koplampen. Het is nu dezelfde neus als die van de Talisman en de Mégane. Hij oogt ook groter en daarmee een stuk volwassener vergeleken met zijn voorgangers. Ondanks dat hij groter lijkt, is ‘ie juist een schamele 12 mm kleiner. Ook is de Clio zo’n 48 mm lager, wat hem wat sportiever maakt dan de vorige generaties. Naast standaard lakkleuren als wit, grijs en zwart is de Clio ook verkrijgbaar in andere watertandende macaron-smaken. Denk aan chocola (Brun Vison), blauwe bessen (Bleu Iron), aardbei (Rouge Flamme) en sinaasappel (Orange Valencia). ‘Mijn’ Clio droeg de kleur Orange Valencia, een ware aandachtstrekker. Je moet er echter van houden, maar de opvallende kleur misstaat hem absoluut niet. Het chroom uit het grote Renault-embleem komt terug in deur- en raamlijsten en geven hem een sophisticated look.

Drive

Helemaal nieuw, betekent helemaal nieuw. De Clio staat dan ook op een nieuw platform, het zogenaamde CMB-F platform van de Renault Nissan Alliantie. Een platform dat we vaker terug zullen zien! Compleet vernieuwd en ook nog eens zo’n 50 kg lichter dan het vorige platform van de Clio. En dat gaat natuurlijk ten goede van het rijgedrag.

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Onder de knaloranje motorkap zit een degelijke TCe driecilinder turbomotor met 100 pk verscholen, wat samengaat met een handbak en vijf versnellingen. Het is geen auto die uitdaagt tot een dragrace bij het stoplicht, of waardoor je spontaan curbstones gaat visualiseren. Niets van dat. De Renault Clio vind je op het Nederlandse wegdek, omdat hij simpelweg doet wat hij moet doen. Hij is comfortabel, veilig en rijdt goed. Hij is stil, schakelt soepel en je hoeft niet hard te werken achter het stuur. Een fijne auto om elke dag op en neer naar je werk te rijden. De Clio is een vanille macaron. Niet uitgesproken, maar smaakt altijd. C’est tout. Zie je geen meerwaarde in het schakelen? Dan kun je ook voor een automaat gaan. Deze is standaard gekoppeld aan een 1.3 TCe motor die goed is voor 130 pk. Til het comfort naar een extra level én je krijgt er nog eens 30 pk bij.

Comfort

Zodra ik instap, word ik begroet door een soort opstart-geluid. Alsof je je iMac tot leven wekt. Ik kon het geluid niet zo goed herleiden, maar vond als snel de herkomst. In het midden van de auto prijkt namelijk nu het volledig nieuwe EASY LINK multimedia- en navigatiesysteem van Renault. Een 9,3 inch touchscreen glimt je tegemoet en mag zich met recht een van de grootste touchscreens noemen in het segment van de Clio. Dit nieuwe multimedia-systeem maakt dat het interieur er volwassen en clean uitziet. Dit scherm is je heilige graal in de auto. Je regelt er alles mee. Ook makkelijk te koppelen met Android Auto en Apple CarPlay.

Wel moet je een beetje geduld hebben. De reactietijd van het systeem deed me namelijk eerder denken aan een oude Windows computer, dan een gloednieuwe iMac. Maar goed, onthaasten is ook een vak. Naast zoeken in het nieuwe multimedia-systeem, stuitte ik op een bekend probleem… Ik kan namelijk NOOIT de volumeknop vinden in een Renault. Pas toen de Clio retour ging, ontdekte ik deze knoppen weer achter mijn stuur met een hendel.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Naast nieuwe geluidsisolatie voor een stille rit en een systeem dat er voor zorgt dat jij altijd connected bent, gaat ook veiligheid gepaard met comfort. Renault EASY DRIVE maakt het jou achter het stuur gemakkelijk met systemen als cruise control, Easy Park Assist, Around View Monitor en Highway & Traffic Jam Companion. Als je de Clio voor woon-werk verkeer gebruikt, dan is komt dat laatste systeem als geroepen. Met de Highway & Traffic Jam Companion is de Clio in staat om in het midden van zijn rijbaan te blijven en zijn snelheid aan te passen aan andere auto’s. Ook wanneer er volledig wordt afgeremd. Maakt die lange files een stuk dragelijker! Om de rit naast gemakkelijk, ook veilig te maken biedt Renault systemen als Active Emergency Braking System met voetgangers- en fietsdetectie, Lane Departure Warning en & Lane Keep Assist en Blind Spot Warning.

Value for money

Je kunt kiezen uit verschillende uitrustingen van de Clio: LIFE, ZEN, INTENS, R.S. LINE en INITIALE PARIS. Voor de instapper – de LIFE – betaal je minimaal 17k en ga je all out, dan betaal je voor een INITIALE PARIS minimaal 24k. Als je voor de instapversie gaat – de LIFE – dan zit je niet per se verlegen om opties. Voor die 17k ben je dan in ieder geval voorzien van de nodige veiligheidssystemen en 15 inch wielen. Zijn concurrenten – de Volkswagen Polo en de Opel Corsa bijvoorbeeld – vallen in dezelfde prijscategorie. Wat dat betreft is het een kwestie van smaak. Ga je voor Frans of voor Duits?

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Zakenauto van het Jaar 2021: Tesla Model 3
De Tesla Model 3 is woensdagavond benoemd tot Zakenauto van het Jaar...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *