Polestar 2: een echte showstopper

Polestar 2

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Design
9 Comfort
9 Drive
9 Value for money
9

De hagelnieuwe Polestar 2 gooit hoge ogen. Of dat nu in het Stadshart van Amstelveen is, of in het winkelcentrum van Leidsenhage in Leidschendam. Want in deze overdekte malls staat de nummer 2 van Polestar te schitteren tussen winkels als Douglas en C&A. ‘Kijk mam, daar heb je dat nieuwe automerk: ‘de Poooluhstarr!’”. Aan de uitspraak moet nog even gewerkt worden. Maar dat het winkelende publiek nieuwsgierig een blik komt werpen op deze auto, snap ik wel!

Want een paar seconden nadat het meisje haar moeder attendeerde op deze bijzondere nieuwkomer, dacht ik trots: “Kiddo, ik rijd hem nu!”.

De Polestar 2 is de allereerste volledig elektrische auto van Polestar, een huwelijk tussen Volvo en Geely. De Polestar 2 moet het opnemen tegen de Tesla Model 3, Audi e-Tron en Jaguar I-Pace. Geen onaantrekkelijke concurrenten. Polestar is als automerk sinds 2017 behalve Zweeds, dus ook Chinees. Voorheen ontwikkelde Polestar de performance-pakketten voor Volvo-modellen, maar sinds de team up met Geely wordt Polestar in de markt gezet als volwaardig automerk dat zich richt op het maken van premium ev’s. Met de sensationele Polestar 1 als signature car. De 2 die daarop volgt is echter anders, en verschilt in alles van de allereerste Polestar: in looks, onder de ‘motorkap’ en in aanschafwaarde.

Polestar 2

Flirt factor

Dat juist dit model van Polestar dé rijzende ster is, had ik niet gedacht. Want na de Polestar 1 is ook de 2 is een ware showstopper! Waar ik ook stilletjes reed, of voorzichtig parkeerde; ik kreeg duimpjes omhoog of mensen vroegen spontaan: “Hej, wat is dit voor auto?”. Ik antwoordde dan gelijk: “Een elektrische Polestar 2”. Waarop het gesprek al snel verder ging: “Een Pool-wat? Nou, dat ziet er leuker uit dan een Tesla!”. Hoe langer ik erin reed en hoe meer opmerkingen ik kreeg, hoe meer het gevoel mij bekroop dat ik binnenkort gesprekken voer met Team Tesla vs. Team Polestar.

Het design van de Polestar 2 komt niet zomaar uit de hemel vallen. Het was ooit een conceptcar van Volvo. Het lijkt op de auto die klaar is voor de toekomst, met daarin een snufje Volvo verwerkt. Zichtbaar voor kenners.

En hoewel het merk op zichzelf staat, herken ik stiekem het DNA van zijn Zweedse zus, zoals de T-vorm in de koplampen. Een knipoog naar de hamer van de Noorse god Thor. De lichten aan de buitenranden van de carrosserie benadrukken de gespierde houding van de 2. Een gezinsauto in fastback-stijl oftewel, een SUV met de sportieve looks van een coupé aangevuld met een flinke dosis Zweeds cool. Less is more. Dat uit zich in strakke en stijlvolle details zoals frameloze buitenspiegels (scheelt ook weer gewicht) en een immens panoramisch dak voor extra daglicht. Ook is het Polestar-logo subtiel verwerkt in reliëf, in carrosseriekleur op de neus. Maar het meest verrassende design element in de Polestar 2 is alleen ‘s avonds, in het donker, zichtbaar. Het Polestar logo wordt dan als een ster aan de nachtelijke hemel weerspiegeld in het panoramische dak. Mag ik nu een wens doen?

Want als je dan toch een Polestar 2 wenst, wens er dan eentje inclusief Performance Pack. Zoals de versie die ik testte, voor net wat meer smoel. Uiterlijk te herkennen aan een hoogglanzend dakpaneel achter, 20” lichtmetalen wielen inclusief goudgele Brembo remmen en gouden wieldopjes.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Comfort

Het interieur oogt net zo Scandinavisch als een jurk van Samsøe en Samsøe. Clean en strak, zonder chroom of pianolak. Lederen bekleding vind je er niet standaard, in plaats daarvan biedt het merk een ‘vegan interieur’ aan: een interieur zonder gebruik van dierlijke producten. En omdat ik de Performance Pack test, houden opvallende goudgele gordels mij op mijn plek.

De in het midden geplaatste 11,5-inch touchscreen-infotainment systeem is intuïtief gezien een van de beste in autoland en vergelijkbaar met het besturingssysteem van Tesla. En voor het eerst dat ik – als Apple-addept – uit de voeten kan met een systeem dat volledig draait op Android met Google Assistant. Het is gemakkelijk te bedienen, omdat Google Maps de navigatie aanstuurt: ‘Hé, Google, ik wil naar huis’. De grafische weergave van het scherm is ook top. In de Polestar 2 is het tevens mogelijk om in de auto verbinding te maken met een mobiel 4G-netwerk, om te googelen zoals je dat gewend bent, stilstaand. 

De Polestar 2 staat op het platform van de Volvo XC40. Wat ten goede komt aan de bagageruimte achterin, die biedt ruimte aan 405 liter. Voldoende voor zeker drie grote reiskoffers en nog wat losse tassen. Voorin, onder de motorkap – ook wel de ‘frunk’ genoemd – is er plek voor 35 liter bagage. Maar daar liggen de laadkabels al. Ook kun je een trekhaak onder je Polestar monteren, want je mag tot 1500 kg trekken. Een optioneel imperiaal is geschikt voor nog eens 75 kg aan bagage. 

Drive

Waar Volvo ervoor kiest om al haar nieuwe modellen te begrenzen op maximaal 180 km/u, is dit voor de Polestar 2 nog even een brug te ver. Zijn maximum snelheid gaat tot 205 km/u. Met twee elektromotoren, eentje voor en eentje achter, is het vermogen dan ook ook om te smullen. Opgeteld zijn ze goed voor 408 pk (660 Nm). Met een warpsnelheid van 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u giert de adrenaline dan ook wel door mijn lijf. Natuurlijk houd ik dat niet kilometers lang vol, alleen al om mijn bijrijder(s) niet misselijk te maken, maar ook om mijn voorraad aan kilometers niet gelijk te verbrassen.

Dat Polestar profiteert van een goed huwelijk tussen Volvo en Geely, blijkt wel in het rijgedrag van de auto. De besturing is communicatief, de auto heeft een sportieve grip in de bochten en voelt gebalanceerd aan tijdens het rijden. De Ohlins-dempers, die in het Performance pakket zitten,  maken de rit soms wat straf, maar ze zijn mechanisch instelbaar (22 standen) voor iets meer demping die nodig is voor een comfortabele rit.

Rijden in de nummer 2 van Polestar is ondanks zijn ingestelde standaard straffe demping gewoonweg fijn. De eerste kilometers moet ik wennen aan het direct beschikbare vermogen en de – in drie standen – instelbare remenergierecuperatie. Hij ‘hangt dan’ spreekwoordelijk gezien zowel ‘aan het gas’ als ‘ direct op de rem’. Voor je het weet word je misselijk van je eigen rijgedrag. Toch went het snel, one-pedal-driving. 
Met het accupakket in de 2, met 78 kWh (kleinere accu volgt nog) kan ik volgens WLTP normen 470 km rijden, uiteindelijk zal de magische grens uitkomen op 350-400 km. Ik kan de Polestar aan een snellader langs de snelweg opladen, en dan zit ik binnen drie kwartier weer op de weg met een auto die tot 80% is volgeladen. Aan een openbare laadpaal (3-fase laden) tot 11 kW ben ik binnen 8 werkuren weer up and running met de 2.  

Lees ook:  Volvo EX90: Op de drempel van perfectie
Polestar 2

Value for money

De Polestar 2 is voor 2020 uitverkocht. Bestel je hem nu, dan rij je er in 2021 mee. En dan is ons bijtellingstarief voor de zakelijke rijder alweer verhoogd van 8 naar 12 procent. Je betaalt de Polestar 2 op de ouderwetse manier, dus in een keer het aanschafbedrag, of je least hem (financial, operational of private). Op termijn verwacht Polestar – net als Volvo en Lexus – dat je ook een abonnement op haar auto’s kan nemen. 
Met de Phone-As-Key-gadget kan je virtueel de sleutel uitlenen aan bijvoorbeeld je ouders of vrienden. Het aanschafbedrag van mijn Polestar komt neer op bijna 67.000 euro, inclusief (geel) Performance Pack, alle veiligheidsopties en gadgets. Overigens in Nederland de enige optie. De vanafprijs ligt op tien euro na op 60.000 euro.

Is het de langverwachte Tesla killer? Ja en nee. Tesla heeft er gezelschap bij gekregen, serieus gezelschap. Eentje met karakter, kwaliteit en comfort. En eentje die het net als Tesla niet van de daken hoeft te schreeuwen en als vanzelf ‘fans’ creëert. Een showstopper. Slim ontworpen, goed in elkaar gezet en een geduchte concurrent voor de Tesla Model 3. 

Foto’s: Bart Voorkamp

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Verkeersschade melden 
Schade bij een verkeersongeval is dan misschien niet het ergste dat je...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *